מאז הקמת ארגון EuroNcap ב-97', תחום הבטיחות מקבל תשומת לב הולכת וגוברת אצל היצרנים והצרכנים. כמו שראינו במבחן שבוצע לא מזמן, מכוניות שקיבלו ציון בטיחות טוב כשהוצגו, כמו למשל פיאט פונטו (גרנדה-פונטו בארץ) נכשלו לחלוטין במבחן הבטיחות החדש. גם אנשי הארגון מדווחים על שיפור ניכר ברמת התכנון והביצוע של מכוניות חדשות מבחינת בטיחות, והמזכיר הכללי של הארגון סיפר כי במבחנים שערכו ב-2017 היה ניתן לראות הבדל ברור בין מכוניות חדשות לחלוטין שנבחנו אצלם, לבין מכוניות וותיקות יותר שזכו לעדכון ולכן נבחנו שוב.
  
מבין המכוניות החדשות, הרוב זכו בדירוג המקסימאלי – חמישה כוכבים – בעוד המכוניות הוותיקות יותר הצליחו פחות. שיפור נרשם גם בשיעור החדירה של מערכות בטיחות מתקדמות. כך למשל מערכת בלימה אוטונומית המזהה הולכי רגל, פריט שהארגון התחיל להתייחס אליו רק ב-2016, מוצע כבר ב-82% מהמכוניות שנבחנו השנה, ומהווה ציוד סטנדרטי ב-62% מהן.
 
אבל גם בשנה שבה הרבה מכוניות זכו לציונים גבוהים במבחני הריסוק, יש את המצטיינות. מבין המותגים זכתה פולקסווגן לציון לשבח בזכות העובדה ששלושה דגמים שלה זכו בתואר "הבטוח ביותר בקטגוריה", בעוד וולוו זוכה לצל"ש על כך שהציגה את הרכב הבטוח ביותר – או לפחות בעל הציון הגבוה ביותר במבחן היורואנקאפ – שנבחן השנה. ולרשימת הזוכים:
 
מבין מכוניות הסאלון, הבטוחה ביותר היא מכונית שלא משווקת בארץ – ויש סיכוי טוב שלא שמעתם עליה עד היום – פולקסווגן ארטאון, שקיבלה ציון של 96% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 85% בהגנה על הולכי רגל ו-82% במערכות עזר בטיחותיות.
 
אלופי הבטיחות
צילום: מנהל
פולקסווגן ארטאון
 
וולוו XC60 הוא רכב הפנאי הגדול הבטוח ביותר, וכאמור גם הרכב בעל הציון הגבוה ביותר במבחנים בכלל – עם ציונים, לפי הסדר, של 98%, 87%, 76% ו-95%.
 
פולקסווגן פולו זכתה בתואר בקטגורית הסופרמיני, ורכב הפנאי הקטן טי-רוק - המבוסס על פולו - הוגדר כדגם הבטוח ביותר בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים. הציונים – 96%, 85%, 76% ו-59% לפולו; 96%, 87%, 79% ו-71% לטי-רוק.
 
אלופי הבטיחות
צילום: מנהלאופל קרוסלנד X
 
לא בטוח שאופל יאהבו את ההגדרה של רכב הפנאי החדש שלהם, קרוסלנד X, שלהם כ"מיניוואן קטן", אך אין ספק שהם יתגאו בעובדה שהוא נבחר לבטוח ביותר בקטגוריה הזו עם ציונים של 85%, 84%, 62% ו-57%. שווה לציין כי C3 איירקרוס של סיטרואן, שלא רק חולק עם הקרוסלנד פלטפורמה אלא אף מיוצר באותו מפעל, קיבל ציונים של 85%, 82%, 64% ו-60% - ועם שני ציונים עדיפים מול אחד נחות (בהפרשים קטנים בכל המקרים), לא ברור מדוע לא הוא זכה בתואר.
 
גם סובארו כנראה לא יאהבו את העובדה ש-XV סווג כ"משפחתית קומפקטית" ביחד עםאימפרזה, אך כן יאהבו את העובדה ששניהם נכנסו ל"רשימת הבטוחים ביותר של 2017" עם ציונים של 94%, 89%, 82% ו-68% לאימפרזה, כאשר ל-XV ציון הגנה משופר על הולכי רגל עם 84% (שאר הציונים זהים). אולם חשוב לזכור כי ציונים אלו תקפים רק כאשר הרכב מצויד בכל אבזור הבטיחות איתו הוא נבחן. במקרה של סובארו, למשל, הציון אינו תקף ברמות האבזור שאינן מצוידות במערכת EyeSight.
 
שתהיה לכולנו שנה בטוחה בדרכים!