בתחילת 2018 נכנסה לתוקף תקנה המחייבת כל רכב חדש במערכות התרעה על סטייה מנתיב ועל אי-שמירת מרחק. מדובר בבשורה חשובה, אך יש לציין כי על מנת לעמוד בה מספיקה התקנה של מערכת שאינה מקורית. אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שתותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן.

עם זאת, הבעיה היא שמערכת כזאת זכתה – עד סוף 2019 – להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית לא היה גדול. מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא גם אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה.

דגשים והערות
למרות הנאמר למעלה, ישנם יבואנים המציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלח הסופרמיני הפופולארי.

הסקירה השבועית – רשימת הסקירות המלאה

חשוב לציין כי רכב שיש לו יותר מערכות כאלה אינו בהכרח יותר בטיחותי, ורמת הבטיחות תלויה גם בעמידות שלו בתאונה, מה שמוצא ביטוי במבחני ריסוק. לכן הבאנו גם את ציון הבטיחות שקיבל כל דגם במבחני הריסוק של יורו NCAP. יצוין גם כי במקרים אחדים, הדגם המיובא לישראל אינו כולל את כל אבזור הבטיחות שהיה ברכב שנבחן, לפעמים ללא מערכת כלשהי. בנוסף, במקרים מסוימים, דגמים אחדים נבחנים עם מערכות בטיחות – המוצעת כחבילה, Safety Pack – ובלעדיהן ויש לכך כמובן ביטוי בציונים הניתנים לרכב.  

הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. 

הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP.

הסקירה פורסמה במקור במרץ 2018, ועודכנה באפריל 2020.
____________________________________________

א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק

אודי A1 – מ-152,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני 
בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2019) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 85%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 80%

בפברואר 2019 החל שיווק הדור השני של אודי A1. לדור השני מפרט הכולל מערכות בטיחות מתקדמות המוצעות באופן תקני, ואלו לא רק מזכות אותה בדירוג הבטיחות המרבי של יורו NCAP, אלא שציוני משנה גבוהים מסייעים לה לקטוף את תואר "הבטוחה בקבוצתה" לשנת 2019 (תואר שנחלק עם רנו קליאו ה"עממית"). 

 עם זאת, מפרט הבטיחות התקני אינו עשיר, בוודאי לא בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית הסופרמיני היקרה ביותר בסקירה. במהלך 2019 הוצעה בקרת שיוט אדפטיבית בתוספת תשלום.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: בני דויטש

אופל קורסה – מ-106,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 85 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל, ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות מרמת האבזור 'GS ליין' (מ-119,000 שקלים) – בלימת חירום אוטונומית משוכללת (מבוססת רדאר; כולל זיהוי דו"ג, בעלת טווח פעולה מוגדל של עד 140 קמ"ש), בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי תמרורים משופרת, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2019) 4 כוכבים; מבוגרים 84%; ילדים 86%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 69%

בפברואר 2020 החל השיווק של אופל קורסה מהדור החדש (שישי). למרות מפרט אבזור בטיחות עדכני המוצע באופן תקני, ציון הבטיחות אינו מיטבי – 4 כוכבים בלבד. הסיבה, לדברי יורו NCAP, היא היעדר משענת ראש אמצעית בושרה האחורית, שעלולה לפגוע ביושב האמצעי מאחור בשעת תאונה. החיסרון הזה גורע ציון של 1% מסעיף מערכות הבטיחות המתקדמות (החיסרון פוגע, בין היתר, בשקלול ביצועי מערכת הבלימה האוטונומית) וזו הסיבה להחמצת הכוכב החמישי.

נכון לאפריל 2020, מוצעת קורסה בשתי גרסאות, כשלכל גרסה רמת גימור שונה – עם הבדל במפרט אבזור הבטיחות. לרמת הגימור הבסיסית מפרט הולם, אולם לזו המאובזרת מפרט עדיף (כולל זיהוי תמרורים כמו אין כניסה, כיווני נסיעה, כניסה לשטח עירוני וכו') לצד אפשרות למערכת עמעום אורות אוטומטית חכמה ('מטריקס לד') תמורת כ-4000 שקלים.

לרכושי קורסה משומשת (דור קודם) נזכיר כי זו הוצעה עם מערכות בטיחות מתקדמות מאז נובמבר 2015 – אבל רק ברמות הגימור המהודרות (אנג'וי ומעלה), ובכל מקרה ללא מערכת בלימת חירום אוטונומית חשובה.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: איתמר רותם

הונדה ג'אז – מ-110,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, מגביל מהירות על בסיס זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015) 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 85%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 71%

נכון לאפריל 2020, מוצעת הונדה ג'אז בישראל ברמת גימור אחת, עם מפרט אבזור בטיחות התואם את הרף המינימלי של תקנות התעבורה, אך לא הרבה מעבר לכך. 

עבור רוכשי ג'אז משומשת נזכיר כי הדור הנוכחי מוצע עם מערכת בלימת חירום אוטונומית עוד מ-2015, אך מ-2018 המפרט כולל גם מערכת התרעה על אי שמירת מרחק ואפשרות למערכת התרעה מקורית לסטייה מנתיב ולזיהוי שלטי מהירות (ב'קומפורט'). שתי המערכות האחרונות שהוזכרו מקנות לג'אז את דירוג הבטיחות של יורו NCAP, ואף פוטרות את רוכשיה מהצורך במערכת התרעה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יצרן

יונדאי i20 – מ-103,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2015) 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 73%; הולכי רגל 79%; מערכות בטיחות 64%​

החל מנובמבר 2018 מוצע בישראל הדגם המעודכן של יונדאי i20. מעבר לחידושים בעיצוב ובמערכת ההנעה, חל עדכון משמעותי במפרט אבזור הבטיחות –​ מאותה נקודת זמן מוצעת i20 עם מערכות בטיחות מתקדמות, שלא הוצעו כלל קודם לכן. עם מערכות הבטיחות המתקדמות, ציון הבטיחות שלה, כפי שניתן ע"י יורו NCAP, נכנס לראשונה לתוקף גם בישראל.

עבור רוכשי i20 משומשת נזכיר כי בדגם ששווק בישראל (בין פברואר 2015 לאוקטובר 2018, עם מנוע 1.4 ליטר) לא הוצעו מערכות בטיחות מתקדמות כלל, ועבורו דירוג מבחן הבטיחות לא היה תקף.

נכון לאפריל 2020, i20 היא אחת משתי הסופרמיני האוטומטיות (ביחד עם סיטרואן C3) הזולות ביותר שמוצעות עם אבזור בטיחות מלא ולא מחייבות מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: עמית אגרונוב

סיטרואן C3 – מ-103,000 שקלים
מערכות בטיחות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עד 85 קמ"ש; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות מרמת האבזור 'שיין פק' (מ-103,500 שקלים) – גם ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2017) 4 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 83%; הולכי רגל 59%; מערכות בטיחות 58%

מחודש מאי 2018, כולל המפרט התקני של סיטרואן C3 גם מערכת בלימת חירום אוטונומית כחלק מהמפרט התקני. תוספת זו הסירה את הצורך במערכת התרעה מקומית, אך דירוג הבטיחות של יורו NCAP נותר ללא שינוי (בשל היעדר אלגוריתם לזיהוי דו-גלגלי).

עבור רוכשי C3 משומשת, נזכיר כי בתחילת דרכה בישראל, ממרץ 2017 ועד מאי 2018, הוצעה C3 בשתי רמות גימור כפי שהיא מוצעת כיום ('פיל', 'שיין פק') - כשהתרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות ומצלמת דרך מקורית הוצעו רק ברמת הגימור הבכירה. עוד נציין כי בין יולי 2017 למאי 2018 שווקה רמת גימור בסיסית 'לייב' ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל, ולכן דירוג הבטיחות אינו תקף לגביה. מצלמת הדרך המקורית נגרעה מהמפרט ממרץ 2019. 

נכון לאפריל 2020, C3 היא אחת משתי הסופרמיני האוטומטיות (ביחד עם יונדאי i20) הזולות ביותר שמוצעות עם אבזור בטיחות מלא, ולא מחייבות מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: עמית אגרונוב

פולקסווגן פולו – מ-94,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון
מערכות נוספות בגרסה האוטומטית/'קומפורטליין' (מ-112,000 שקלים) – גם בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 85%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 59%

פולקסווגן פולו – דור שישי, בישראל מיוני 2018 – זכאית לדירוג הבטיחות המרבי של יורו NCAP גם בלי מערכת התרעת סטייה מנתיב. עם זאת, מערכת כזו - כולל יישום של תיקון - נוספה רק מדגמי 2020, דבר שגם מוסיף לבטיחות וגם פותר את הצורך של הרוכשים מהתקנת מערכת התרעה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו

קיה ריו – מ-105,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017; עם 'חבילת בטיחות') 5 כוכבים; מבוגרים 93%; ילדים 84%; הולכי רגל 71%; מערכות בטיחות 59%

החל מיולי 2018 מוצעת קיה ריו בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני.

בתחילת דרכו של הדור הנוכחי בישראל (יולי 2017), ריו הוצעה ללא מערכות בטיחות מתקדמות – ולכן דירוג הבטיחות שלה היה נמוך ולא אופייני לסופרמיני מודרנית, עם 3 כוכבים בלבד.

לאחר השדרוג, הפכה ריו לסופרמיני הבטיחותית ביותר  - הן בזכות הציונים הגבוהים (רק לפולו ולאיביזה כושר עדיף בהגנה על מבוגרים) והן בזכות אבזור הבטיחות המתקדם הנרחב יחסית (בשונה מהן, ריו לא הייתה מחויבת במערכת התרעה מקומית). על מעמד זה שמרה ריו עד 2020, עם הגעת פולו המשודרגת ורנו קליאו החדשה. 

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: אלי שאולי

רנו קליאו – מ-85,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות
מערכות נוספות ברמת הגימור 'RS ליין' (מ-115,000 שקלים) – גם תיקון סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים
מבחן בטיחות (2019, תקף מרמת גימור 'RS ליין') 5 כוכבים; מבוגרים 96%; ילדים 89%; הולכי רגל 72%; מערכות בטיחות 75%

בינואר 2020 החל שיווק הדור החדש (חמישי) של רנו קליאו. מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות באופן תקני, אולם דירוג הבטיחות של יורו NCAP תקף רק ברמת הגימור הגבוהה בזכות מערכת תיקון סטייה מנתיב. כאשר דירוג הבטיחות בתוקף, קליאו לא רק זכאית לדירוג הבטיחות המרבי, אלא גם זכאית לתואר "הבטוחה בקבוצתה" לשנת 2019 (תואר שנחלק עם אודי A1 ה"יוקרתית"). 

נכון לאפריל 2020, קליאו – בגרסה הידנית – זו הסופרמיני הזולה ביותר בישראל שמוצעת עם אבזור בטיחות מלא, ולא מחייבות מערכת התרעה בהתקנה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: איתמר רותם
__________________________________________

ב. דגמים עם מערכות מתקדמות החייבים במערכת התרעה

מאזדה 2 – מ-107,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית), התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות מרמת האבזור 'ספורט' (מ-113,500 שקלים) - גם ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור.
מבחן בטיחות (2015) 4 כוכבים; מבוגרים 86%; ילדים 78%; הולכי רגל 84%; מערכות בטיחות 64%

החל מ-2020 מוצעת מאזדה 2 עם מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני – דבר שלא היה מאז תחילת שיווק הדגם בישראל (יוני 2015). עם זאת, המפרט עדיין אינו כולל מערכת התרעה מקורית על אי-שמירת מרחק, מה שמחייב מערכת התרעה בהתקנה מקומית בכל רמות הגימור.

עבור רוכשי מאזדה 2 משומשת, נזכיר כי בעבר הוצעה 2 ברמת גימור בסיסית ('אקטיב') ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות כלל. בתקופה ההיא, דירוג הבטיחות של יורו NCAP תקף רק מרמת הגימור 'דיינאמיק'.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו

מיני קופר – מ-150,500 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; עם זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014) 4 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 73%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 56%

למרות מחירה הגבוה, מיני קופר מוצעת בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות רק בדגם המעודכן (שהושק ביוני 2018) – למרות שאלה היו מוצעות בחו"ל עוד מימיו הראשונים של הדור הנוכחי. במבחן הבטיחות, בכל אופן, היא נבחנה ללא מערכות בטיחות מתקדמות.​​

למרות שדרוג המפרט, היעדר מערכת התרעה על סטייה מנתיב מחייב התקנה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית.​​​

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מערכת אוטו

ניסאן מיקרה – מ-83,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; ללא זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות מרמת גימור 'אסנטה פלוס' (מ-105,000 שקלים) – בלימה אוטונומית משופרת (עם זיהוי הולכי רגל), התרעת סטייה מנתיב, זיהוי שלטי מהירות
מבחן בטיחות (2017, ללא 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 79%; הולכי רגל 68%; מערכות בטיחות 49%

הדור הנוכחי (חמישי) של ניסאן מיקרה, המוצע בישראל מנובמבר 2019, משווק עם מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני – אך בשני המקרים מדובר במפרט חלקי שמקנה למיקרה דירוג בטיחות לא אופטימלי של 4 כוכבים בלבד, הנמוך מבין שתי הפעמים בהן נבחנה. הסיבה לכך היא שגם רמת הגימור הבכירה – בעלת מפרט אבזור הבטיחות העדיף – אינה כוללת מערכת לתיקון סטייה מנתיב, כמו זו שהותקנה ברכב שנבדק.

יצוין כי רוכשי מיקרה ברמת האבזור הבכירה פטורים מהתקנת מערכת התרעה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יצרן

סוזוקי באלנו – החל מ-100,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בין-עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2016; עם 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 85%; ילדים 73%; הולכי רגל 65%; מערכות בטיחות 43%

מאפריל 2019, אחרי כשלוש שנות שיווק, מוצעת סוזוקי באלנו בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות – זאת למרות שמערכות אלו הוצעו בחו"ל עוד ב-2016. מדובר בשיפור משמעותי לרמת הבטיחות – המתבטא גם בדירוג גבוה יותר במבחני יורו NCAP, ארבעה כוכבים במקום שלושה – אולם עדיין במפרט שאינו תואם את התקנות הישראליות, מה שמחייב את היבואן בהתקנת מערכת התרעה מקומית.

הפעם, צריך לומר, היבואן מציע את מלוא אבזור הבטיחות המתקדם שאיתו הדגם מוצע בחו"ל, גם אם התוצאה כבר פחות מרשימה כיום.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יצרן

סיאט איביזה – מ-80,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות בינעירונית; עם זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות מרמת גימור 'סטייל' (ב-101,000 שקלים) גם בקרת שיוט אדפטיבית
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 95%; ילדים 77%; הולכי רגל 76%; מערכות בטיחות 60%

הדור החמישי של סיאט איביזה משווק בישראל מאז ספטמבר 2017, עם מפרט אבזור בטיחות תקני המזכה אותה בדירוג הבטיחות המצוין גם בישראל.

עם זאת, מפרט אבזור הבטיחות אינו עומד בדרישה הישראלית, ולכן נדרשת התקנה של מערכת התרעה בהתקנה מקומית, בכל הגרסאות/רמות הגימור.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: שחר מלכין

סקודה פאביה – מ-85,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2014; מרמת 'אמבישן') 5 כוכבים; מבוגרים 81%; ילדים 81%; הולכי רגל 69%; מערכות בטיחות 69%

סקודה פאביה מוצעת עם מערכת בלימת חירום אוטונומית רק בדגם המחודש המוצע מאמצע 2018, אבל רק מרמת אבזור 'אמבישן'. מדובר במפרט בטיחות דל למדי, המחייב מערכת התרעה בהתקנה מקומית. בעבר הוצעו רמות גימור מהודרות יותר, אך ללא שינוי במפרט אבזור הבטיחות.

מ-2020 מוצעת פאביה רק בגרסה ידנית, אך גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'אמבישן' עם מערכת בלימת חירום אוטונומית, במקום 'אקטיב' בעבר.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יצרן

פיג'ו 208 – מ-106,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג)
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2012) 5 כוכבים; מבוגרים 88%; ילדים 78%; הולכי רגל 61%; מערכות בטיחות 83%

הדור היוצא של 208 (דגם חדש צפוי בהמשך השנה – ראו פירוט בהמשך הסקירה). החל מיולי 2018 מוצעת פיג'ו 208 הוותיקה עם בלימת חירום אוטונומית גם בישראל (מרמת גימור 'אקטיב' ואילך). בכל מקרה, מבחן הבטיחות שלה אינו עדכני – ואינו כולל את מערכת הבלימה האוטונומית.

למרות שדרוג המפרט, היעדר מערכת התרעה על סטייה מנתיב מחייבת התקנת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל

_____________________________________

ג. דגמים המוצעים ללא מערכות בטיחות באופן תקני

טויוטה יאריס – מ-104,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות מרמת הגימור 'סטייל' בגרסת הבנזין/'אקו' בגרסה ההיברידית (מ-106,000 שקלים/ מ-110,000 שקלים בהתאמה) – גם בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; ללא זיהוי הולכי רגל או דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי; מרמת הגימור 'בלאק טופ/Y20' בגרסת הבנזין/'סטייל' בגרסה ההיברידית (מ-110,000 שקלים/ מ-113,000 שקלים בהתאמה) – גם זיהוי שלטי מהירות; ברמת הגימור 'בלאק טופ/Y20' בגרסת הבנזין (מ-110,000 שקלים) גם בלימת חירום אוטונומית משופרת (עם זיהוי הולכי רגל)
מבחן בטיחות (2017) 5 כוכבים; מבוגרים 83%; ילדים 80%; הולכי רגל 63%; מערכות בטיחות 57%

למרות שמדובר במכונית וותיקה בבסיסה (2011), טויוטה יאריס מפתיעה לטובה בכל הקשור לבטיחות. יאריס מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות עוד מדצמבר 2016 – אולם דירוג הבטיחות של 'יורו NCAP' מתייחס לדגם המעודכן יותר, שמוצע אצלנו ממאי 2017 (מפרט הבטיחות זהה בשתיהן, אולם ייתכן שנעשו שינויים במסגרת מתיחת הפנים ולכן השיוך בין הדגם למועד מבחן הריסוק).

כן מאכזב לגלות כי טויוטה עדיין מציעה אפשרות לרכישת רכב חדש ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל, וכי מערכת בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל מוצעת רק בגרסה/רמת גימור אחת (בנזין, Y20; זמינה בישראל מ-2019).

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: טויוטה
__________________________________________

ד. דגמים ללא מערכות בטיחות כלל

דאצ'יה סנדרו – מ-59,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 80%; ילדים 79%; הולכי רגל 57%; מערכות בטיחות 55%​

בסוף חודש מאי 2018 החל שיווקה של דאצ'יה סנדרו המחודשת. אמנם מדובר במכונית הסופרמיני הזולה ביותר בישראל – ובפער גדול – אולם הדבר בא על חשבון מערכות בטיחות מתקדמות, כמותן אין בכלל (גם בעולם).

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל


סוזוקי סוויפט – מ-80,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017; ללא 'חבילת בטיחות') 3 כוכבים; מבוגרים 83%; ילדים 75%; הולכי רגל 69%; מערכות בטיחות 25%

השנה היא 2020, ולמרות זאת סוזוקי סוויפט עדיין מוצעת בישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות - זאת למרות שבחו"ל מוצעת סוויפט עם בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב ועמעום אורות אוטומטי. ללא המערכות סובלת סוויפט מדירוג בטיחות נמוך ולא אופייני לרכב מודרני, ועם המערכות הציון מגיע לתחום הסביר (4 כוכבים).

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל


רנו זואי – מ-130,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 5 כוכבים; מבוגרים 89%; ילדים 80%; הולכי רגל 66%; מערכות בטיחות 85%

למרות שרנו זואי החשמלית מוצעת בישראל רק מתחילת 2017, מדובר במכונית וותיקה יחסית, שהוצגה ב-2012. מבחן הבטיחות שלה, בכל אופן, אינו עדכני וכך גם מפרט אבזור הבטיחות המתקדם, שאינו קיים.
מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל


________________________________________

דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים; מפרטי אבזור הבטיחות ה"ישראליים" לא ידועים בשלב זה

הונדה ג'אז
תחילת השיווק בישראל 2020, רבעון שלישי
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דור רביעי. עם הצגת הדור החדש הכריזה הונדה כי מפרט הבטיחות בדור החדש יכלול בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים גם בלילה, לצד יכולת בלימה גם במקרה של סכנת התנגשות ברכב חוצה בצומת.

כמו כן, יכלול המפרט גם 10 כריות אוויר, כולל אחת בין הנהג לנוסע למניעת פגיעה בתאונת צד, בקרת שיוט אדפטיבית עם סנכרון מול מערכת זיהוי שלטי המהירות, התרעת סטייה מנתיב ותיקון ועוד.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: הונדה

טויוטה יאריס
תחילת השיווק בישראל 2020, רבעון שלישי
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דור רביעי, חדש לחלוטין. בעת חשיפת הדור החדש הצהירה טויוטה על כוונתה להציע את "הסופרמיני הבטוחה בעולם", וכחלק מהאסטרטגיה להשגת המטרה הכריזה היצרנית על מפרט אבזור בטיחות שיכלול תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית כאבזור תקני בכל רמות הגימור.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: טויוטה

יונדאי i20
תחילת השיווק בישראל טרם פורסם
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דור שלישי. בין אביזרי הבטיחות הבולטים שיוצעו בדור החדש ניתן למנות בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, התרעת סטייה מנתיב עם סיוע בהיגוי - כולל שמירת נתיב על-בסיס זיהוי סימון נתיבים ומיקום הרכב מלפנים - וכן בקרת שיוט אדפטיבית שנעזרת במידע ממערכת הניווט.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יונדאי

מאזדה 2
תחילת השיווק בישראל 2020, רבעון שלישי
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דגם מחודש. צפוי שדרוג של מפרט הבטיחות, עם מערכת לתיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכז הנתיב וזיהוי שלטי מהירות.

בשלב זה לא ברור אם תוצע גם מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק - מערכת הכרחית בישראל על מנת לקבל פטור מהצורך במערכת התרעה מקומית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: מאזדה

סוזוקי באלנו
תחילת השיווק בישראל טרם פורסם
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דגם מחודש. הוצג עוד בתחילת 2019, אולם נכון להיום (מרץ 2020) טרם הוצגה גרסה אירופית.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: סוזוקי

סיטרואן C3
תחילת השיווק בישראל 2020, מחצית שנייה
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דגם מחודש. לא צפויים שינויים במפרט אבזור הבטיחות.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: סיטרואן

פיג'ו 208
תחילת השיווק בישראל 2020, מחצית שנייה
מבחן בטיחות (2019) 4 כוכבים; מבוגרים 91%; ילדים 86%; הולכי רגל 56%; מערכות בטיחות 71%
הערות דור שני, חדש לחלוטין. במפרט האבזור העולמי נמצאים מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו"ג, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה סטייה מנתיב, תיקון ושמירת מרכז-נתיב. עוד יצוינו עיגוני איזופיקס גם במושב הקדמי.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: יצרן

רנו זואי
תחילת השיווק בישראל 2020, מחצית ראשונה
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הערות דגם מחודש. שינויים משמעותיים בתכנון המרכב אפשרו להכניס בדגם המחודש מערכות בטיחות מתקדמות, בהן בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטחים מתים וזיהוי שלטי מהירות.

מ-59,000 שקלים – אלו דגמי הסופרמיני הבטיחותיים ביותר בישראל
צילום: רנו