"לקסוס רוצה להיות אמוציונאלית ומבחינתנו מכוניות הקופה מסמנות זאת הכי טוב" אומר לי קוג'י סאטו, ראש פרויקט LC של לקסוס. סאטו מדבר בשקט, באופן רגוע – אך המילים והביטויים בהם הוא משתמש מצביעים על התרגשות גדולה ולהט רב.
"ה-LC מגיע מלקשרי קופה, היא יותר מרק קופה, וזה הצעד הבא של מותג לקסוס לכיוון אגרסיבי יותר. מבחינתנו המסר כאן הוא עיצוב ודינאמיות. ברור שלכל מכונית בתחום הזה יש טעם אחר; לב.מ.וו יש יציבות, ליגואר תחושה דינאמית, למזראטי סאונד. הלקוחות שלנו אומרים לנו שהם אוהבים את המכוניות יפות ונוחות אבל שחסר להם משהו, פלפל. ב-2012 הצגנו בדטרויט את מכונית התצוגה (LF-LC; א.ש) שציינה את הכיוון אליו אנחנו רוצים ללכת. הרעיון היה להרטיט את לבם של האנשים, לגרום להם לקוות שזה יהיה אמיתי והתגובות היו טובות. הרגשתי, כאחראי על הפיתוח, שזה צריך להיות המיקוד שלנו, ושהלב יתרגש בגלל העיצוב והדינאמיות. מילות המפתח שלנו היו 'אפילו חד יותר אבל אלגנטי'.
מחפשים ריגוש / ראיון עם האחראי על פרויקט LC בלקסוס
צילום: מנהל
"צריך את שניהם במכונית אחת והעיצוב מפגין זאת מיד. זה עיצוב יותר ישיר, מרגש ואגרסיבי אבל גם אלגנטי. מבחינת הניהוג כל מחלקת ההנדסה שלנו עבדה כדי ליצור מחדש את הטעם שלנו, הטעם של לקסוס, ולכן פיתחנו פלטפורמה חדשה לגמרי. פיתוח זה היה מאוד חשוב כדי ליצור את הניחוח של הרכב. כשמגיעים לדברים כאלה הרבה מאוד תלוי בפלטפורמה: הקשיחות, האינרציה, חלוקת המשקל, זוויות המרכב. מרכז הכובד נמצא כאן 510 מ"מ מהכביש וזה הטוב ביותר בפלח. המרחק בין מותן הנהג למרכז הכובד הוא 50 מ"מ, ואילו קודם הוא עמד על 140 מ"מ. שינוי זה אפשר לנו לתת תחושה יותר ניטרלית ותגובה חדה יותר להגה. אתה ממש יכול לחוש את הצמיגים הקדמיים.
"גם חטיבת הכוח חשובה ליצירת תחושה אגרסיבית, המערכת ההיברידית חשובה ללקסוס ומבחינתנו אנחנו חלוצים כאן. עד כה מי שרצה היברידי עשה זאת בגלל סיבות אקולוגיות. אבל, אם תחשוב על המאפיינים, המנוע מאפשר תגובה מהירה יותר. ולכן הרעיון היה להתרכז בהנאה שחטיבת הכוח ההיברידית יכולה להעניק ולא בחיסכון. הפלטפורמה הזו מתאימה גם למוצרים הבאים שלנו; אם היא מסתדרת עם הכוח שיש כאן אז כל דגם אחר יוכל להתבסס עליה".
סאטו גם מאוד ישיר כאשר הוא מדבר על אמות המידה בזמן הפיתוח ולא מהסס להיתלות באילנות גבוהים. "ברור שב.מ.וו סדרה 6 הייתה שם, כי היא מאוד דומיננטית בשוק אבל למדנו הרבה מיגואר על התחושה הדינאמית של הרכב ועל ה'סאונד', וגם ממזראטי למדנו על הצליל. מפורשה 911 למדנו הרבה על תחושת ההיגוי, ובדקנו גם את מרצדס SL בכל הקשור לתחושת האיכות וגימור הפנים – אבל לא רצינו לעקוב אחרי המכוניות האלה; המטרה שלנו הייתה ליצור לקסוס חדשה".
מחפשים ריגוש / ראיון עם האחראי על פרויקט LC בלקסוס
צילום: מנהל
איך היית משווה את המכונית הזאת עם ה-LFA?
"ה-LFA יצאה לדרך כמכונית-על שמכוונת לאזור של פרארי. השתמשנו בטכנולוגיות של אותם ימים שהיו ישנות יותר, במנוע V10 ובסיבי פחמן. ה-LC מכוונת לשוק הקופה הגדול יותר וצריכה להשתלב בחיי הלקוח, כשהיא נוסעת כל היום למשימות משפחתיות ואפילו לקניות. ה-LC צריכה להיות ממוקדת לא רק בדינאמיקה".
איך יראה היצע המנועים?
"אנחנו מתחילים עם V8 בנפח 5.0 ליטר ותיבת שמונה הילוכים, וגם עם V6 היברידי בנפח 3.5 ליטר. הוא דומה בבסיסו לזה שראיתם ב-RX אבל זהו פיתוח חדש שיכול להגיע לסל"ד גבוה יותר ולכן ההספק המשופר. השינוי העיקרי כאן היה בשינוי התמסורת.
"המטרה הייתה להיענות ללקוח שרוצה הנאה בנהיגה, וחשבנו מה צריך לעשות כדי ליצור מכונית כזאת. הדבר הראשון היה תאוצה חזקה ותחושת כוח, השני להגביר את מהירות התגובה למצערת, והשלישי לשנות את הצליל. כיום בהיברידי, כאשר הנהג מאיץ, המנוע עולה בעקומה חדה ונשאר בסל"ד גבוה, והצליל המתקבל קבוע ונשמע לנהג יותר כרעש.
"אפשר לשנות את יחס הדיפרנציאל שמשמש כתמסורת שלנו בהיברידיות. במקרה זה תתקבל תאוצה חזקה אבל במהירות גבוהה התנועה לא תהיה נעימה. לכן מיקמנו מאחור תיבה עם ארבעה הילוכים, ועם פיתרון כזה יכולנו לקבל חווית נהיגה חזקה. פתרון זה אפשר לנו להגדיל את התחום הדינמי והיעיל של המנוע ולכן הצלחנו ליצור תחושה של עשרה הילוכים. על ידי סימולציה של עשרה הילוכים יכולנו לקבל תחושה יותר מדויקת של האצה. באופן כזה נוצר קשר ישיר בין ההאצה לצליל; על ידי חיקוי עשרת ההילוכים בזמן האצה מתקבל 'סאונד' הרבה יותר מעניין במקום צליל אחיד שנשמע יותר כרעש".
מחפשים ריגוש / ראיון עם האחראי על פרויקט LC בלקסוס
צילום: מנהל