קונצרן פיאט-קרייזלר (FCA) הכריז על קריאה יזומה לתיקון 1.1 מיליון מכוניות ברחבי העולם – 75% מהן בצפון אמריקה. הקריאה מתייחסת לדגמים בעלי תיבות אוטומטיות עם שמונה הילוכים של ZF, והדגמים העיקריים שנכללים בקריאה הם דודג' צ'ארג'ר וקרייזלר 300 מהשנים 2012 עד 2014 וג'יפ גרנד צ'ירוקי מהשנים 2012 עד 2015. בנוסף, הקריאה מתייחסת גם לדגמי פיאט עם התיבה האוטומטית הנ"ל.
בקריאות התיקון האחרונות שדיווחנו עליהן היה כשל בייצור, אך לא דווח על פגיעות בנפש. הפעם מדובר במצב הפוך: אין בעיה מכנית, אבל לפחות 41 בני אדם נפצעו, כך FCA, שניהלה חקירה עם NHTSA (הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים). החקירה החלה בתחילת השנה לאחר ש-NHTSA למדה על 100 תאונות שסיבתן דומה וגרמו ל-11 נפגעים, רובן בג'יפ גרנד צ'ירוקי.
זה מבלבל: קונצרן פיאט-קרייזלר בריקול ל-1.1 מיליון מכוניות
צילום: מנהל

תכנון והנדסת אנוש
הבעיה עלתה לסדר היום לאחר שבארה"ב נרשמו תאונות שנגרמו בגלל התדרדרות כלי רכב לאחר שהוחנו. הנהגים מצדם ציינו כי הם זוכרים במפורש ששילבו את הבורר למצב "חנייה" (Parking) בתיבה, מצב שאמור למנוע דרדור המכונית. עניין זה הוביל את החוקרים לחשוב שמדובר בתקלה במנגנון החנייה בתיבת ההילוכים של הקונצרן, והחקירה החלה.
לאחר בדיקה משותפת עם קרייזלר, החוקרים לא יכלו שלא להגיע למסקנה אחת פשוטה – מבנה בורר תיבת ההילוכים מבלבל את הנהגים. מצב החנייה בתיבה מתפקד היטב ושומר על הרכב במקומו (כנדרש), אך מבנה הבורר, כך נראה, עשוי לבלבל את הנהגים ולגרום להם להאמין ששילבו ל-P, למרות שלא כך קרה.
הבעיה נובעת מכך שהבורר בתיבה זו חוזר תמיד למקום קבוע; במקרה של שילוב למצב P, הדבר נעשה באמצעות לחיצה על כפתור, אך הפקודה לא תמיד נקלטת ומנגד הנהג אינו יכול, לפי מצב הבורר, לדעת שהרכב אינו במצב חנייה.
לפי FCA, הבעיה טופלה כבר בדגמים אחדים של המותג בצפון אמריקה, כגון טנדר ראם, וגם בגרנד צ'ירוקי של 2016.
עם תום החקירה הוציא FCA קריאת תיקון לכלי הרכב הרלוונטיים, במסגרתה צפויה החברה לשנות את מבנה בורר תיבת ההילוכים ולהוסיף חיווי ברור יותר למצב התיבה. בשלב זה טרם התקבלה תגובה מהיבואן המקומי של קרייזלר ביחס לכלי הרכב שנמכרו בארץ.

זה מבלבל: קונצרן פיאט-קרייזלר בריקול ל-1.1 מיליון מכוניות
צילום: מנהל