מה הסיפור הזה של "תאריכים מיוחדים" כגון יום הולדת, יום שנה, ראש שנה או תאריך סיומה, או יום חתונה (שחסר לגבר שישכח אותו)? למה תאריכים אלו וכאלו חשובים כל כך? יתכן והחשיבות המופרזת הזו נובעת מהצורך של בני האדם ליום אחד ומיוחד, בו הם מסתכלים אחורה ובודקים את מעשיהם או מחדליהם, עושים חשבון נפש, מחליטים החלטות - שלרוב, אגב, לא מבוצעות - ומקווים לעתיד טוב יותר.
 
***************************************************

אם כך, אז זה הרגע בו גם אני אמור להסתכל על 2015 ולבדוק מה קרה בה, מבחינה מוטורית כמובן. עובדה ראשונה ובולטת היא שלמרות שהיו בחירות ונבחרה ממשלה חדשה, לא התחלף בה שר תחבורה. ואל יקל הדבר בעיניכם, כי בכל שנות אוטו - ומדובר בשלושים שנה(!) - עוד לא היה כדבר הזה. והתוצאה של שר תחבורה שממשיך את משרתו מורגשת היטב באותם תחומים בהם צריך שר שיודע שהוא לא נבחר לתפקיד רק כדי שישמש קרש קפיצה לתפקיד אחר - תשתיות ורפורמות ארוכות טווח.
 
ואכן ישראל כץ פעיל בתחומים אלו. כל מי שטס לחו"ל מרגיש את ההוזלה בכרטיסי הטיסה, שנובעת גם מהירידה החדה במחירי הדלק (שרק חלקה מורגש בישראל), אך גם מרפורמת השמיים הפתוחים של שר התחבורה. למרות הבכי והלובי שהפעילו חברות התעופה נגד הרפורמה, ראו זה פלא: גם הן הצטרפו לחברות המפעילות טיסות מוזלות, ואפילו עברו מהפסד כספי - לרווח. כן, גם בזכות ירידת מחירי הדלק. גם, לא רק.
 
על המוצלח והפחות מוצלח של שר התחבורה ב-2015 / טור אישי
צילום: מנהל 
שר התחבורה, ישראל כץ. נשאר בתפקיד יותר מכל אחד אחר ומקדם פרויקטים ארוכי טווח

יש התקדמות אמיתית, גם אם עדיין לא מספקת, בנושא תשתית והיקף תנועת הרכבות בישראל, יש סלילה מואצת של כבישים ומחלפים המשדרגים מאוד את פני התנועה הבין עירונית בישראל. כמובן החלה גם הקמתם של שני נמלים פרטיים באשדוד וחיפה, שאמורים ועשויים להוזיל גם את מחירי המכוניות בישראל.

זה הצד האחד של המטבע, אבל צידו השני פחות מוצלח. מהרפורמות שהבטיח השר כדי להוזיל את מחירי המכוניות, לא קרה עד עכשיו כמעט דבר. נכון, מחירי המכוניות יורדים - אבל אין לזה כל קשר לשר או למדיניותו. העובדה שחברות כמו יונדאי וקיה נאבקו ראש בראש על המקום הראשון בטבלת המכירות הוזילה מחירים יותר מכל הבטחות השר. היבוא המקביל התחיל בקול תרועה, אך המקל שתקעו בגלגליו התקנות הנוקשות, חלקן לא סבירות, עצר את הייבוא הזה כמעט לגמרי. לפי מה שבדקתי, העבירות בגינן נחקרו אנשי אלבר הן ממש לא משמעותיות. מעניין אם ומה יהיו כתבי האישום בנדון ואם היה כדאי לשוק לעצור את הייבוא המקביל בגינן. מעניין לא פחות הוא מעמדו של שר התחבורה ומשרדו מול האוצר, מי שאחראי על המיסוי על הרכב בישראל ועל רשויות המכס.
 
עוד בצד הלא מוצלח היא התייחסותו של שר התחבורה לנושא התחבורה הציבורית בשבת. אני מסוגל להבין מדוע יתנגד לכך ראש הממשלה שצריך לקיים קואליציה התלויה במפלגות דתיות, אבל מדוע שר התחבורה הוא זה שאומר שהדרישה לתחבורה ציבורית בשבת באה מנימוקים "פוליטיים"? מה "פוליטי" במתן אפשרות לאזרח, שאין ברשותו מכונית פרטית, להגיע באוטובוס או רכבת כדי לבקר את משפחתו בשבת, או רחמנא ליצלן ללכת לים. שר התחבורה היה צריך להיות הראשון לומר זאת בקול רם וברור: כל עוד לא תהיה תחבורה ציבורית (אפילו חלקית) בשבתות ובחגים, הציבור יאלץ לרכוש עוד ועוד מכוניות פרטיות והכבישים, כל הכבישים כולל החדשים שנסללים, לא יעמדו בלחצי התנועה. אין לי שום דבר נגד מכוניות פרטיות, נהפוך הוא; אבל כדי שאפשר יהיה להשתמש במכוניות פרטיות בצורה אופטימלית - חייבת להיות כאן תחבורה ציבורית משוכללת, יעילה וזמינה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
 
על המוצלח והפחות מוצלח של שר התחבורה ב-2015 / טור אישי
צילום: מנהל 
תחום הבטיחות בדרכים - כישלון מהדהד לשר ומשרדו

אבל, הכישלון בה"א הידיעה של שר התחבורה והבטיחות בדרכים מוצא ביטוי במה שנמצא תחת אחריותו של החלק השני בהגדרת תפקידו: הבטיחות בדרכים. העלייה החדה והנמשכת במספר ההרוגים והפצועים בכבישים - למרות שהמכוניות החדשות בטוחות בהרבה מאלו אותן החליפו וגם הכבישים משופרים משמעותית - מהווה כישלון מהדהד לשר ולמשרדו. לא כישלון של הרשות לבטיחות בכבישים, שרוקנה לגמרי ממעט היכולת שהייתה לה - וגם זה באחריותו המלאה של השר.

מה שמחייב התייחסות קצרה למשרד לביטחון פנים ולפרויקט הדגל שלו בתחום האכיפה: מצלמות המהירות. המצלמות שפוזרו בנדיבות בכבישים לא מסוכנים ורשמו רבבות על רבבות של דוחות מיותרים, נכשלו כישלון חרוץ. הבעיה היא, שבמקום לדון בנושא בתחום הבטיחות ברצינות, לבחון לעומק איך קורות תאונות ומדוע, אני חושש שפשוט יחליטו לפזר עוד ועוד מצלמות מיותרות...
 
***************************************************
 
עוד שיא במכירת מכוניות נשבר השנה - וזה טוב. מכוניות חדשות הן מכוניות בטוחות יותר ומזהמות פחות. וזה גם רע - כי הכבישים יתפקקו עוד יותר. עוד נתון מעניין הוא העלייה החדה במספר רכבי הפנאי. קטגורית מכוניות המנהלים התכווצה מאוד, וגם המשפחתיות מקבלות בראש, והטרנד הזה עשוי עוד להתחזק ב–2016.
 
***************************************************
 
ואחרון חביב, כרגיל בעונה זו של השנה - ומזה 21 שנים - אנחנו עוסקים בבחירת מכונית השנה. היכנסו, הצביעו והשפיעו.

שנה טובה לכולכם.