היום הראשון (מקצה 1)
היום הראשון כולל מקצה אחד בלבד, שתוצאותיו משמשות לקביעת סדר הזינוק לסטייג'ים בימים הבאים. לסדר הזינוק חשיבות רבה, משום שהנהגים הראשונים נוהגים על מסלול מלוכלך באבק וקרקע חופשיה (במסלולי עפר), מבלי לדעת מול מה הם מתמודדים, בעוד אלו שמזנקים אחריהם יודעים אילו זמנים עליהם להביס.
ראלי קטלוניה נחשב לראלי המורכב ביותר בסבב, בשל שילוב בין קטעי אספלט לעפר, המאתגרים מאוד את הצוותים בכיול המכונית ואת הנהגים, שנדרשים לשנות סגנון נהיגה תוך כדי מרוץ. היום הראשון הוא על אספלט, אך למחרת מדובר ביום שרובו עפר עם מעט אספלט. ביום השלישי והרביעי חוזרים שוב לאספלט.
סבסטיאן אוג'ייה (פולקסוואגן), שבעברו גדל אל ה-WRC בקבוצת סיטרואן ובצילו של סבסטיאן לואב, מוביל בסופו של היום הראשון. הוא אלוף ה- WRC בשתי העונות הקודמות, מאז שלואב פרש, ופער הניקוד מהמקום השני (לאטוולה, בן קבוצתו) קובע כי האליפות השלישית ברצף כבר בכיסו, ולא משנה מה תהיה התוצאה בחודש הבא, במרוץ האחרון של העונה בוויילס-בריטניה.
ראלי קטלוניה - מלחמות והפתעות
צילום: מנהל
בניגוד לאוג'ייה, שניצחונו במקצה לא הפתיע אף אחד, הרי שהמקום השני הפתיע גם הפתיע. נוויל, נהגה הבלגי של קבוצת יונדאי, עצר את השעון על קצת יותר מ-2 שניות אחרי אוג'ייה, ולפני כל הפולקסווגנים האחרים. מרשים בהחלט – מרשים עוד יותר כשלוקחים בחשבון שסבל מתקלה בבלם היד, שהקשתה עליו בפניות hairpin. מיקלסן (נהג קבוצת פולקסוואגן II) סיים במקום השלישי, ומיק (קבוצת סיטרואן) במקום הרביעי. קוביקה הפולני, המחזיק בקבוצת ראלי פרטי הקרויה על שמו, הגיע למקום החמישי. במקום השישי מאדס אוסטברג מקבוצת סיטרואן. לאטוולה (פולקסוואגן) – 7, פאדון (יונדאי) – 8, סורדו (יונדאי) – מקום 9, אל-עטיה (אלוף הדקאר המתחרה גם ב- wrc2) – מקום 10.

היום השני (מקצים 2-9) ניקוי שבילים
בסיום המקצה השלישי, הפתיע קוביקה במכונית הפורד פיאסטה שלו עם מקום ראשון בזמנים המצטברים, לפני אוסטברג. שני אלו נהנו מהעובדה שאוג'ייה היה עסוק בטיטוא שבילי העפר עבורם, מה שהאט אותו משמעותית ודרדר אותו מטה בזמנים.
צמד נהגי קבוצת פולקסוואגן הרשמית, אוג'ייה ולאטוולה, התאוששו מהפתיחה המהוססת במקצים 4 ו-5, שהיו ארוכים יותר, והצליחו להפוך לחלוטין את הטבלה. קוביקה סבל עם פתיחת המקצה הרביעי מתקר בגלגל, ואוסטברג איבד זמן יקר גם כן בעקבות תקר. פאדון ביונדאי התקשה במקצי עפר אלו וצנח למקום השישי. נוויל (יונדאי) סגר את טבלת הניקוד, לאחר שפעמיים סבל מדימום מנוע.
במקצים 6-7 המשיכה טבלת ההובלה להשתנות כל הזמן, עדות לקושי שהציב המסלול המגוון בפני הקבוצות והנהגים. החום הכבד והשבילים עתירי החצץ לא עזרו גם הם, וכך אף נהג לא הצליח להפגין דומיננטיות ולהשתלט על המרוץ. ובכל זאת, נראה היה שהקרב בצמרת יהיה בין אוסטברג ונהגי קבוצת פולקסוואגן, ששמרו על קצב טוב ולא סבלו מבעיות מיוחדות.
לקראת סוף היום חזר אוג'ייה למקומו הרגיל, בראש הטבלה, וסיים את היום ביתרון קטן של 4 שניות על לאטוולה שבמקום השני. במקצה האחרון השתלמה הנהיגה הזהירה של אוג'ייה על קטעי האספלט השבורים, מה שהביא אותו אל הקטע המסכם עם צמיגים במצב טוב יחסית.
המקום השלישי בסוף היום השני היה שייך לנהג מפתיע – טאנק (פיאסטה) הצליח, למרות ניסיונו המועט, לזכות ב-3 מקצים - יותר מכל נהג אחר – ולעלות למקום השלישי על חשבונו של אוסטברג, שסבל מתקר שעלה לו ב-30 שניות, וירידה למקום החמישי. קוביקה סבל מתקר נוסף ואיבד זמן רב, כ-3.5 דקות – מה שדרדר אותו אל המקום ה-14, ואל מחוץ לסיכוי סביר לזכות בנקודות. סורדו סיים את יום העפר במקום הרביעי, ממוקם היטב לקראת ימי האספלט הבאים, בהם הוא ינסה לנצל את היותו אחד מהנהגים המהירים ביותר על אספלט כדי להתקדם בדירוג.
לאור המעבר מעפר לאספלט ביומיים הבאים, קיבלו הצוותים הטכניים זמן ארוך מהרגיל לשינוי מבנה והגדרות המכוניות מעפר לאספלט, וכמובן לתיקונים הרגילים – 75 דקות (שעה ורבע) בסך הכל.
ראלי קטלוניה - מלחמות והפתעות
צילום: מנהל

היום השלישי (מקצים 10-17) מלחמות לפודיום:

אם הפער הקטן נטע בליבו של לאטוולה תקוות כי יצליח לגנוב את הניצחון מאוג'ייה, הגיעו המקצים הבאים והפריכו את תקוותו. בסוף שני המקצים הראשונים הגדיל אוג'ייה את יתרונו ל-11 ש', ובסוף היום ל-54 ש'. וזה כבר פער שקשה מאוד לסגור בנהיגה בלבד (משמע בלי שהנהג השני יסבול מתקלות). לטענת לאטוולה, הוא סבל מתקלה בבלמים, ככל הנראה בשל אוויר שחדר למערכת, ולכך הצטרף תקר קצת לפני סיום המקצה. סיפור הסינדרלה של טאנק (פורד) במקום השלישי הסתיים בשל פיצוץ בגלגל שגרם לתאונה באמצע המקצה השני של היום. פאדון פגע באבן לקראת סיום מקצה 10 וסבל מתקר שעיכב אותו כ-20 שניות, וברטלי התרסק בפעם השנייה. מי שהדברים עבדו עבורו בדיוק לפי התוכנית היה סורדו, ששמר על קצב גבוה ונאבק על המקום השלישי עם מיקלסן, נהג קבוצת פולקסוואגן II, כאשר שניהם נמצאים בפער זניח מלאטוולה שבמקום השני, ובעצם הקרב על שתי המדרגות הנמוכות בפודיום פתוח.
על אוסטברג עבר יום נוראי, לעדותו, שכללה גם דימום הרכב במקצה האחרון של היום, והוא מתדרדר למקום השישי, מאחורי בן קבוצתו מיק, שהצליח לטפס בנהיגה עקבית מהמקום השמיני לחמישי.
ראלי קטלוניה - מלחמות והפתעות
צילום: מנהל

היום הרביעי והאחרון (מקצים 18-25)
בקרב הצמוד על המקום השני, לאטוולה מחליט להמר ולצאת לדרך עם שני צמיגים חלופיים, דבר שעלול לערער את אחיזת המכונית ולהפוך את התנהגותה לפחות צפויה. אך ההימור משתלם, והוא מצליח להשאיר את מיקלסן מאחוריו במקצים הראשונים. אך ההפתעות האמיתיות מחכות בהמשך.
סורדו שמר על המקום הרביעי, לפני נהגי קבוצת סיטרואן הצליחו לשמור על מקום טוב באמצע למרות תצוגת נהיגה לא מרשימה. נהגי יונדאי, פאדון ונוויל, לא התדרדרו במיקום – אבל גם לא הצליחו לאיים על הנהגים שלפניהם. עבור קוביקה הפולני המשיכו המקצים שבטח יעדיף לשכוח, כאשר פגע בגדר הפרדה, ככל הנראה בעקבות בלבול בנתונים שקיבל מהנווט.
ואז הגיעה ההפתעה הגדולה. אוג'ייה, שנהנה מפער נוח ולא היה אמור להיות תחת לחץ, ביצע טעות שנגמרה בפגיעה קשה בגדר הבטיחות ובגלגל שהתנתק מהרכב. ככל הנראה ניסה הצרפתי לנצל את שפת הכביש כתמיכה בכניסה לסיבוב, מה שהיה טעות גורלית.
לפתע הפך הקרב על המקום השני לקרב על הניצחון – שהסתיים בניצחון בכורה בזירת ה-WRC למיקלסן הנורבגי. לאטוולה נאלץ להסתפק במקום השני, בעוד סורדו מטפס על המדרגה האחרונה של הפודיום. צמד נהגי סיטרואן שמר על מקומם בתור אחריו. תקוותו של פאדון – שערב הראלי זכה בחוזה לשלוש שנים נוספות ביונדאי- לגמול לקבוצה עם מקום שישי, נכזבה בגלל תקלה בתיבת ההילוכים.
ראלי ספרד שוב הוכיח את יכולתו להוות את אחד מסבבי הראלי הטובים, המגוונים והמפתיעים. נתראה בסבב הבא והאחרון לעונה - ראלי וויילס, 12-15 בנובמבר, מרוץ שכולו עפר.
ראלי קטלוניה - מלחמות והפתעות
צילום: מנהל
דירוג אליפות הנהגים
1 סבסטיאן אוג'ייה - פולקסוואגן 238
2 יארי-מאטי לאטוולה - פולקסוואגן 180
3 אנדראס מיקלסן – פולקסוואגן II 154
4 מאדס אוסטברג - סיטרואן 110
5 כריס מיק - סיטרואן 94
6 ת'יירי נוויל - יונדאי 90
7 אלפין אוונס – פורד M-sport 81
8 דני סורדו - יונדאי 77
9 היידן פאדון – יונדאי מוביס 74
10 אוט טאנק - פורד M-sport 63

דירוג אליפות היצרנים
1 פולקסוואגן 387
2 סיטרואן 206
3 יונדאי 202
4 M-sport 173