וולוו, יצרנית המכוניות השבדית, מזוהה בעיקר עם ערכים כמו בטיחות, שמרנות ונוחות. יעיל ובטוח, איכותי אפילו – אבל לא בדיוק המתכון לחלומות מהסוג המעורר והמושך. ועדיין, לשבדים האלה היו כמה יציאות מכובדות, די להזכיר את וולוו 850 T5 משנות ה-90' – שזכתה גם באליפות בריטניה למכוניות תיור (BTCC) – או וולוו S60 R-דיזיין מתחילת האלף הנוכחי שזכו לאהדה.

וולוו החליטה לקחת את ענייני הביצועים ברצינות ורכשה את פולסטאר (PoleStar; כוכב הצפון), ותחת שם זה תקים חטיבת ביצועים, כמו ש-AMG למרצדס. בניגוד למרצדס שרכשה סדנת שיפורים גדולה, וולוו רכשה קבוצת מירוצים מצליחה.
וולוו רכשה את פולסטאר – עידן חדש?
צילום: מנהל
תחילת הדרך. ה-850 באליפות ה-STCC

מי את פולסטאר?
בשנת 1996 הוקמה קבוצת מירוצים בשם "Flash Engineering" בבעלותו של נהג המירוצים השבדי יאן נילסון (Jan Nilsson) ובמימון נדיב של וולוו. אלה פעלו יחד כדי להכין ולהריץ מכוניות וולוו באליפות STCC (אליפות שבדיה למכוניות תיור), תחילה עם ה-850, ולאחר מכן עם וולוו S60, S40 ואחרות. ההישגים לא איחרו לבוא – כבר בעונה הראשונה להשתתפותו זכה נילסון באליפות הנהגים, והוא שחזר את ההישג בשנה שלאחר מכן. בשנים 2002-2003 הקבוצה זכתה באליפות היצרנים עבור וולוו.

בשנת 2005 מכר נילסון את הקבוצה לכריסטיאן דאל (Christian Dahl), אז גם שונה שמה לזה המוכר לנו היום – פולסטאר. הקבוצה המשיכה להתחרות כאשר בשנת 2009 זכה טומי רוסטאד באליפות הנהגים ב-STCC. בשנת 2012 נכנסה הקבוצה לסבב ה-TTA השבדי למכוניות תיור עם וולוו S60 שעברה טיפול בקבוצה וזכתה באליפות הנהגים והקבוצות של אותה השנה. בשנים 2013-2014 זכו הנהגים של הקבוצה באליפות הנהגים.
וולוו רכשה את פולסטאר – עידן חדש?
צילום: מנהל
פולסטאר בעידן החדש. מי ידע שוולוו יכולה לעוף...

שינוי כיוון
בשנת 2010 הציגה פולסטאר קונספט לוולוו C30 שהיה בעל נתונים, איך נאמר, מעוררים – 405 כ"ס ו-52 קג"מ ממנוע ה-T6 המוגדש של וולוו. את התאוצה ל-100 סיים הקונספט ב-4.6 שניות בלבד, אבל לא את המסלול לייצור סדרתי. מי שכן הגיעו לייצור היו וולוו S60 ו-V60 פולסטאר שהיו מעט מתונות יותר, ועדיין בעלות נתונים נאים: 350 כ"ס ו-51 קג"מ ממנוע 3.0 ל' מוגדש, הנעה כפולה ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות.

ההצלחה של מכוניות אלה הובילה את וולוו בסופו של דבר להחלטה לרכוש את פולסטאר. ולא רק ההצלחה במכירות; ללא ספק, היוקרה שמעניקה חטיבת ספורט עצמאית למותג, בדומה לחברות אחרות במועדון הפרמיום, כמו אודי (RS), ב.מ.וו (M), מרצדס (AMG) ואחרות, תרמה גם היא את שלה.
וולוו רכשה את פולסטאר – עידן חדש?
צילום: מנהל
מהמסלול לכביש הציבורי?

לפי וולוו החטיבה החדשה תמשיך לעבוד תחת כריסטיאן דאל, הבעלים הקודם, ותפעל בראש ובראשונה כחטיבת המירוצים של היצרנית. עם זאת תעסוק החטיבה בפיתוח גרסאות ביצועים חדשות לדגמים המוכרים של החברה, "כאלה שישלבו בין חוויות הנהיגה של וולוו לביצועים והתנהגות ברמה גבוהה", כך וולוו.

כבר כעת ידוע כי בחטיבה עובדים על התאמת היחידה ההיברידית (T8 שהוצגה עם וולוו XC90) למכונית הביצועים הבאה של החברה. זו, להזכירכם, מפיקה בגרסה הסטנדרטית כ-400 כ"ס משילוב בין מנוע בנזין מוגדש (2.0 ליטר, מגדש-על ומגדש-טורבו) ומנוע חשמלי. נשמע מעניין? מאוד.
וולוו רכשה את פולסטאר – עידן חדש?
צילום: מנהל
ה-S60 פולסטאר הייתה ההתחלה. העתיד נשמע אפילו יותר מעניין