קטגוריה: מסחרית בינונית (2.8-3.2 טון)

גרסה/רמת גימור: מיניוואן/קראוול, מולטיוואן, ביזנס; ואן/משלוח

מתחרות בולטות: אופל ויוארו; מרצדס ויטו; רנו טראפיק

מחיר גרסה נבחנת: יוכרז לקראת הרבע האחרון של 2015

פולקסווגן הכריזה באפריל על דור 6 למסחרית הבינונית שלה. פולקסווגן טרנספורטר הוא מהדגמים הבודדים בעולם הרכב, והיחיד בתחומו, שהם ממש אייקון. רק דיפנדר (1948) וותיק ממנו, והזיהוי המיידי שלו עם ההיפים בשנות השישים ועם מסעות בשאר העולם (עם סינכרו וקאמפר), עשה אותו "גיבור תרבות". טרנספורטר הוא גם קרוב משפחה של פורשה 911; שניהם יצאו היישר מאותה חיפושית, קומפלט עם מנוע בוקסר אחורי מקורר אוויר.

דור 6 מביא עמו לא מעט חידושים: דיזל 2.0 ליטר חדש ב-4 רמות הספק שתוכנן ל"עבודה בעומס"; בולמי זעזעים נשלטים אלקטרונית; מערכות בטיחות מתקדמות; ממשק נהג-מערכות משופר; מערכת מידע-בידור עדכנית. עם זאת, הרצפה נותרה כשהייתה ולא נרשמו שינויים בממדי המרכב.
פולקסווגן טרנספורטר T6: השקה
צילום: מנהל

טרנספורטר, כמקובל, מוצע במרכב סגור כרכב משלוח (ואן), עם שורת מושבים וחלון נוסף (קומבי) או לנוסעים – מהסעות ועד למיניוואן מפואר. הדגם מוצע עם שני אורכי בסיס גלגלים ומרכב ושלוש רמות גובה. ועוד כמקובל, לטרנספורטר גם מרכב פתוח עם תא-נהג יחיד או כפול, עם ארגז מקורי (טנדר) או רק כשלדה, לציוד ייעודי.

עיצוב ונראות
מסחרית אינה נבחנת בעיצוב, ופולקסווגן עצמה, גם בדגמים שאמורים לרגש, אינה חתומה על מופע מסחרר. עם זאת, הדגם החדש מציע הופעה מכובדת המכבדת את בעליו, והוא מביא הרבה מהסולידיות החיובית המאפיינת את דגמי המותג. עם מסורת כמו שיש לטרנספורטר, חובה לשמור על המשכיות.

פנים הרכב
עיצוב הפנים כמעט זהה לזה של הדגם הפורש, וגם הוא סולידי כנדרש. בגרסאות המהודרות שפע תאי אחסון סגורים; בבסיסיות להובלה, חללי האחסון פתוחים. בשני המקרים המספר הכולל הוא כעשרה, והביצוע ראוי.

איכות הפלסטיק למגע טובה (למעלה) וקצת פחות (ככל שיורדים). בכל מקרה התחושה היא שרמת ההרכבה משובחת; על כמה קטעי כביש/שביל, למרות ניסיונות מכוונים ואגרסיביים, לא נשמעו כל צקצוקים. הנדסת האנוש טובה והכל ברור וממוקם היטב. בלם החנייה, הממוקם על הרצפה, רחוק מדי מהנהג; לפי פולקסווגן, המיקום נועד לגרום/לאפשר לנהג משיכה יעילה יותר. בלם חנייה חשמלי מומלץ.
פולקסווגן טרנספורטר T6: השקה
צילום: מנהל

גרסאות המיניוואן משתבחות במערכת בקרת אקלים מאחור, שישה פתחי אוורור בשתי שורות ותאורה לכל נוסע. גם בגרסה הקצרה, מקום סביר לשבע מזוודות טיסה ואפשר להוסיף לנפח ההטענה עם הזחת השורה האחרונה לפנים. הדלת הגדולה מאוד אינה נוחה מאוד לסגירה; תפעול חשמלי צמוד יוסיף לא מעט.

גרסאות מרכב/מנוע
ראשון היה מולטיוואן כפול צבעים, עם 150 כ"ס ותיבה ידנית עם 6 הילוכים. הביצועים משובחים, המנוע גמיש והפעולה חלקה ונעימה. מיקום בורר ההילוכים והתפעול טובים מאוד, עם מהלך קצר יותר בשילוב למעלה. דוושת המצמד, עם מהלך קצר ופעולה קפיצית לתפעול קל, מחייבת תפעול מעודן ושולט.

המושבים מאחור נוחים מאוד לישיבה והתפעול שלהם קל, כולל סיבוב השניים האמצעיים, קיפולם או הזחת המושב האחורי לפנים. השולחן המתקפל מוסיף לשימושיות.

קראוול צויד באותו מנוע וזה שולב עם תיבה רובוטית DSG. לרמת גימור זו שתי שורות מושבים מאחור (בריפוד עור). על בסיס גלגלים ארוך יותר (340 ס"מ) הציעה גרסה זו שפע מקום לנוסעים, מושבים תומכים, כניסה נוחה גם לשורה האחרונה ונפח הטענה סביר בהחלט.

רמת הגימור ביזנס מוצעת עם מנוע כפול-מגדשים המייצר 204 כ"ס המשולב בתיבה רובוטית כפולת-מצמדים. התוצאה היא ביצועי מנוע מעולים וסיוע יעיל של התיבה שתפקדה כאן היטב. ויש הפתעה: המפלטים של הדיזל הזה מייצרים אותו צליל צרוד המאפיין מנוע ביצועים. מה שמייחד רמת גימור זו בפנים הם המושבים האחוריים; צמד מושבים כמו במחלקת עסקים, עם אפשרויות כוונון רבות ושפע אבזור צמוד.
פולקסווגן טרנספורטר T6: השקה
צילום: מנהל
רכב עבודה של ממש הוא פאנל-ואן עם מושב קדמי בלבד ומחיצה לחלל ההטענה, מטען של 600 ק"ג, מנוע המייצר 84 כ"ס ותיבה ידנית עם 5 הילוכים. הביצועים כמובן רחוקים מלהסעיר, אך סיפקו בהחלט, בכל אופן בתוואי הקצר שהתפתל בנחת אך ללא עליות.

זהו רכב עבודה של ממש; חללי האחסון פתוחים, סידור יעיל לעבודתו של נהג משלוחים. המושב הכפול לידו סביר לנוסע מימין, פחות לאמצעי. הבעיה העיקרית היא במושב הנהג הצמוד למחיצה מאחור: מקשה מאוד על התאמה וכוונון ופוגע בתחושת המרחב.

נוחות נסיעה, יכולת דינמית
נוחות הנסיעה של הטרנספורטר, מהמעט שאפשר ללמוד בכבישי שבדיה, הייתה טובה מאוד. בנוסף היו בתוואי גם קטעי כביש ושביל שהיו אמורים לאתגר את כושר הספיגה של הבולמים ואת רמת הריסון שלהם; הם לא הצליחו.

הגרסאות המהודרות מצוידות גם במערכת השליטה אלקטרונית על פעולת המתלים. המערכת שיפרה את היכולת אף יותר והתמודדה היטב גם ניסיונות מכוונים לגרום לכישלונה על פסי הרעדה, בורות ומטרדים המאפיינים דרך לא סלולה. לא פחות חשוב: נוחות הנסיעה מאחור אינה נחותה מזו מאשר מלפנים.
פולקסווגן טרנספורטר T6: השקה
צילום: מנהל
היכולת הדינמית של הטרנספורטר טובה מאוד והוא בטוח מאוד לנהיגה. עם זאת, ולמרות שמדובר "רק" במיניוואן או רכב עבודה ממש, יש לציין כי ההגה שלו לא מוצלח. זהו הגה "ארוך" (3.3 סיבובים מנעילה לנעילה) שיש לו "שטח מת" גדול למדי, והמעבר שלו משם להפניית גלגלים פשוט מטושטש לגמרי, ממש כמו התחושה בתוך פנייה. לטרנספורטר בגרסאות הנוסעים המהודרות הגה חשמלי סרבוטרוניק (תלוי-מהירות) עקר לגמרי, ואילו בגרסאות העבודה הוא הידראולי, והתחושה כאן מעט טובה יותר.

איכות הנסיעה הכוללת בהחלט טובה. הרכב שקט מאוד בפנים; רעש המנוע לא נשמע וגם רעשי העולם החיצוני לא חודרים. רעש כביש נוכח מאוד בדרכים המהירות, אבל זה הסידור בשבדיה: כבישים מחוספסים, למניעת החלקה בחורף.

תמורה וסיכום
הדגם החדש של טרנספורטר לא באמת חדש, למרות ש-"72% מהרכב חודש לגמרי". בכל אופן, השורה האחרונה מסכמת כי T6 הוא רכב טוב מאוד, למרות ההגה (וגם מיקום בלם החנייה ותפעולו). טרנספורטר T6 הוא רכב שקט ונוח, נעים ויעיל, מצויד במנוע מצוין עם מגוון הספקים ובהילוכים תורמים, בעל יכולת דינמית טובה ואבזור בטיחות עדכני, ומוצע בשפע גרסאות לכל מטרה, צורך ותקציב.

טרנספורטר T6 יגיע לישראל ברבע האחרון של 2015, ויוצע כאן על כל גרסאותיו. מחירים ואבזור יפורסמו בצמוד לכך.

הכתב היה אורח חברת פולקסווגן
פולקסווגן טרנספורטר T6: השקה
צילום: מנהל