בסוף השבוע שעבר נערך טקס הכנסתם לשירות באגד של חמישה דגמי אוטובוסים. דגמים אלה מיועדים לקווים עירוניים ובין-עירוניים ומספר היחידות מדגמים אלה שאגד תעלה על הכביש עומד על מאתיים.

סופה של תקופה
בניגוד להתבססות של קואופרטיב אגד, פעם, על יצרן אחד – ממש-ממש מזמן על ליילנד; פחות מזמן על מרצדס – אגד מגוונת את מקורות אספקת האוטובוסים שלה כשני עשורים. זאת, בניגוד לדן למשל, שרוכשת כמעט 40 שנה אוטובוסים רק ממאן, או חברות האוטובוסים החדשות שיש להן, לרוב, ספק אחד.
אגד מתחדשת באוטובוסים חדשים
צילום: מנהל
באקט סמלי נגרט האוטובוס האחרון מדגם O404 של מרצדס, שהגיע לשורות אגד בסוף שנות השמונים (וירש מצדו את דגמי O302/0303 מהסבנטיז). אגד מציינת בגאווה שדגם זה, שנועד להסעת תיירים וכך השתמשו בו בעולם, שירת בישראל קווים בין-עירוניים רגילים.
ולעיקר החדשות
לתחום העירוני רכשה אגד דגמים "שגרתיים" של סקניה (N280UB) ושל מאן (Lion's City). אליהם התווסף אוטובוס מפרקי של מאן במתכונת BRT (ר"ת של Bus rapid transit; אוטובוס למעבר מהיר). לדגם זה חמש דלתות והוא מיועד להיות הדבר היעיל ביותר להסעת המונים בעיר לפני רכבת קלה (יש טענות שזו תיחנך בגוש דן אפילו לפני 2030).
אגד מתחדשת באוטובוסים חדשים
צילום: מנהל

את התחום הבין עירוני ישרת הדגם העדכני של מרצדס, OC500, ואליו יצטרף דגם של VDL, המצויד ביחידות ההנעה של דאף. תשתית, חברת-בת של תעבורה היא היבואנית, ואגד שותפה לתעבורה במסגרת, ובכן, "אגד-תעבורה".

מכיוון שאגד טרחה וסיפקה מידע כללי, הרי הוא לפניכם. לאגד 2900 אוטובוסים הפועלים תחת שמה, ו-1000 נוספים פועלים במסגרת אגד-תעבורה ואגד תיור ונופש.
מחיר אוטובוס הוא כמיליון שקלים (וגם קצת יותר). האוטובוסים מיובאים לישראל כשלדות עם כל המכלולים האוטומטיביים, והמרכב כולו מיוצר ומורכב כאן על-ידי חברות הארגז ומרכבים. הנסועה העירונית היא 60,000 ק"מ, הבין-עירונית כפולה ומעלה – 120,000-150,000 ק"מ – כך שלאחר 15 שנים האוטובוס עוזב את השירות באגד שבע כבישים ומרחקים: כשני מיליון ק"מ.
אגד מתחדשת באוטובוסים חדשים
צילום: מנהל