לפני שלוש וחצי שנים, קצת אחרי שפורשה עברה לידי קבוצת פולקסווגן, שאלתי את מייקל מאוור, המעצב הראשי של פורשה, האם אחרי שעמד בראש הפירמידה, לא יהיה לו קשה פתאום לעבוד מתחת לוולטר דה-סילבה האחראי על העיצוב בקבוצה. הוא האמין שלא, אבל הוסיף: "אם זה יהיה קשה כנראה שלא תפגוש אותי כאן בשנה הבאה". אבל מאוור, שהגיע לפורשה אחרי קריירה נאה באודי ובסאאב (אותה עזב קצת לפני שג'נרל מוטורס עשתה כן), עדיין כאן, ומספר על אחת התקופות המרתקות אצל יצרנית מכוניות הספורט הגרמנית.
"תהליך היצירה שלנו הוא די מורכב" מסביר מאוור איך עובדים על יצירת דגם חדש במשפחה, כמו המקאן "זה תמיד מאבק בין ניגודים. אנחנו רוצים שאנשים יזהו מרחוק שמדובר במכונית של פורשה, אבל מצד שני, וזה לא פחות חשוב, אנו רוצים לתת לכל רכב אישיות משלו. במקרה הזה מאוד לא רצינו ליצור קאיין מוקטן. בנוסף, רצינו לתת למקאן תחושה ופרטים שיראו שמדובר במכונית ספורט. אם זה לא מספיק קשה, השאיפה שלנו היא שכל מכונית תראה לאן אנחנו רוצים להמשיך בעתיד. במקאן זו בייחוד התאורה התלת-ממדית מאחור".
מעצב פורשה מספר על המקאן / ראיון אישי
צילום: מנהל
מבוסס על ה-Q5, אבל בעל אישיות משלו
האם העובדה שנשענתם על ה-Q5 של אודי הגבילה אתכם?
"זה לא מגביל יותר מאשר במכוניות אחרות. למעשה, בגלל שהמטרה שלנו הייתה ברורה, היה לנו יותר חופש. בגלל שבאנו מפלטפורמה מוכרת היו נקודות קבועות, כמו למשל אורך בסיס הגלגלים. אבל גם בפרויקטים אחרים זה מוגדר בהתאם לגודל המכונית. מה שברור הוא, שהיו לנו פחות מגבלות מאשר בקאיין".
האם בגלל זה הוא נראה טוב יותר?
"זה עניין של טעם. לדעתי תמיד התינוק החדש במשפחה נראה יפה יותר. הקאיין קיים כבר כמה שנים, והוא רכב גדול יותר. כיון שהמקאן קטן לעומתו, יותר קל לעשות אותו ספורטיבי במראה"
האם ההשתייכות לקבוצת פולקסווגן מגבילה אותך כמעצב?
"אני מרגיש שזה הפוך. כמעצבים זה נותן לנו יכולת להגשים רעיונות ולבצע פרויקטים עם פלטפורמות קיימות זה יתרון. בסוף היום צריך לכבד את המותג שלך ולדעת מה לשנות כדי שזה יהיה פורשה. מערכת ההנעה הכפולה שונה, המנועים אחרים, וכך גם כיול המתלים. הרבה דברים שונו, אבל העובדה שהייתה לנו גישה לפלטפורמה עזרה לנו לפתח את המכונית מהר יותר וזה נותן לנו יותר חופש. כמעצב תמיד יש לי מגבלות. למעשה רק במכוניות תצוגה אין מגבלות".
מעצב פורשה מספר על המקאן / ראיון אישי
צילום: מנהל
מייקל מאוור מציג את המקאן לראשונה מול קהל
והעבודה תחת וולטר דה-סילבה – האם זה קשה יותר?
"וולטר הוא תומך גדול של עיצוב, והוא הצליח לשכנע את האנשים החשובים בקבוצה שעיצוב הוא דבר מהותי. זה עוזר לכל מעצב בקבוצה להביא רעיונות. העובדה שעיצוב הוא כה חשוב בקבוצה זה משהו שאנחנו חייבים להיות אסירי תודה עליו".
האם קווי ה-911 עדיין חשובים להגדרת כל חבר במשפחת פורשה?
"הדבר החשוב הוא הזהות המותגית. חשוב לנו שאנשים יזהו מיד שכל רכב חדש הוא חבר במשפחת פורשה, ולכן חשוב לשמור על כמה פרטים ואלמנטים. צריך להגדיר כמה כללים בסיסים ואז לקבל חופש באחרים. אני חושב שהבוקסטר, הקיימן והפאנמרה, מראים כיצד ניתן ליצור עיצובים שונים בפורשה ולאיזה כיוונים ניתן למתוח את המותג ועדיין לשמור על זהות ברורה".
אנחנו שומעים על הרבה רעיונות להרחבת המבחר בפורשה. מה אתה יכול לספר על כך?
"אנחנו בוחנים הרבה כיוונים עבור פורשה, וכמעצב זה כיף כי אנו מייצרים הרבה אפשרויות. אז מצד אחד אני מרגיש שיש לי המון חופש ליצור, אבל אני מבין שצריך להיות גם צידוק עסקי. לכל ארגון צריך לתת את הקצב שלו לגדול. העיצוב הוא רק חלק אחד מהסיפור ולא החלק הכי הקשה. אבל אני יכול לומר לך שכרגע מאוד מרגש לעבוד בפורשה".
מעצב פורשה מספר על המקאן / ראיון אישי
צילום: מנהל
תאורת התלת-ממד מאחור תגלוש גם לשאר הדגמים
אנחנו רואים גרסאות קופה לכלי הפנאי. האם תרצה ליצור גרסה כזו למקאן?
"בשבילי המקאן הוא כבר גרסת קופה של SUV, עם הטורבו וההתנהגות שלו. אז לא נציע זאת פשוט בגלל שאנחנו כבר שם כעת..."