איך היית מסכם את 2013 עבור הונדה?
"הייתה לנו שנה טובה, עם גידול של 15.5% במכירות לעומת שוק שצמח בארבעה. אנחנו לא נמצאים בציים, אלא בעיקר בפרטיים וגם בשוק המיני, שצמח ב-36%, אנחנו לא משחקים. בג'אז ההיברידית גדלנו רק בעשרה אחוזים בגלל מחסור באספקה וחבל, כי היה ביקוש מטורף. בבנזין הורדנו מחיר ביולי והתחלנו להרגיש את התנועה. באינסייט גדלנו ב-40% וגם כאן היה לנו מחסור באספקה. ב-CR-V הייתה השקה מוצלחת, עם גידול של 80%, וזה לא טריוויאלי לרכב שאינו זול, ביחוד כשבמקביל הושקו פורד קוגה וטויוטה ראב 4. מה שמשמח אותנו זה הגידול עם הונדה סיוויק האצ'בק, כי אנשים מתחילים להבין שלא סתם אוהבים באירופה גרסאות כאלה".
איך אתה מסכם את מה שקרה בשוק המקומי?
"גידול של 4% במכירות זה לא דבר מבוטל, בייחוד כשבאירופה הייתה שנה לא פשוטה. הערכנו שזה יקרה, אבל כמות המכר והאגרסיביות התעצמה ועלתה מדרגה. ראינו זאת בכל מיני הנחות מטורפות, ובגלוי. אפילו מאזדה, שלא עשו ימי מכירות בעבר, נותנים פתאום הנחה של 15,000 שקלים על ה-2. זו הייתה שנה עקובה מדם בקרב על הלקוח. ב-2014 נראה שהשוק יצמח בקצת, אבל כמות המבצעים והאגרסיביות תגדל. אבל הונדה פחות אגרסיביים ולא במשחק של סליקת מכוניות עם אפס ק"מ".
הונדה:
צילום: מנהל
המכירות של הונדה סיוויק האצ'בק בצמיחה
האם שוק ה"אפס ק"מ" מזיק?
"זו סוג של תחרות מבפנים ומבחוץ. אם יבואן מסוים "מעיף" מכוניות דרך צי רכב זה משחק רע. זה פוגע באמון הציבור, כי אם הלקוח רואה שהיבואן מוכר דרך ליסיניג ב-25% הנחה, אז ההסתכלות על היבואן היא כמו על שוק. וזה לא טוב, כי בטווח הארוך זה פוגע בתדמית. אנחנו לא מאמינים בזה."

איך אתה מתייחס לגדילה של תחום המיני?
"יש כאן היגיון צרכני. עבור מי שלא צריך סופרמיני או משפחתית, זה עונה לצרכים וזה טוב. יש כאן חיסכון בדלק וזה טוב לסביבה ויש את הסיפור הפסיכולוגי, שאפשר לקנות רכב חדש, עם חווית הנילונים, במחיר של רכב משומש".

התחושה היא שמבחר הדגמים בהונדה מצומצם. למה?
"אנחנו שייכים לאירופה והמבחר דומה. אנחנו מנסים להביא כלים מארצות הברית אבל זה עוד לא צלח. להונדה אין מיני, ל-CR-V אין גרסת הנעה קדמית אוטומטית, והטורר תגיע רק ברבעון השני. אנחנו מחפים על כך בלהיות טובים במוצרים שיש לנו בתמחור ובחוויית הקניה. אין לנו יכולת להרחיב את המבחר בשנה הקרובה".
הונדה:
צילום: מנהל
הטורר הושקה, ונראה שהקהל מוכן לקבל אותה
על רקע זה, עד כמה חשובה הטורר?
"זה מעשיר את המבחר ובנוסף אנו רואים שתרבות הפנאי צומחת, וזו חלופה שיכולה להתאים. יש פה כמובן ענין של מחיר, אבל גם של טעם ישראלי שמשתנה, והיום אנשים קונים גם סטיישן. יש שינוי בהרגלי הצריכה ובפתיחות של הקהל, לכן אנחנו אופטימיים. גם אם המחיר לא יהיה כמו של פוקוס נהיה תחרותיים".

נראה שגם קצב החלפת הדגמים בהונדה אינו מהיר, למשל האקורד?
"בחלק מהדגמים, מסיבות שאיננו יודעים להסביר, הם האריכו מחזור חיים. השקנו ב-2012 סיוויק וב-2013 את ה-CR-V, כל שנה דגם אחד. המבחר שלנו מצומצם והקצב שונה. הונדה, כיצרן, אינו במרוץ של לתקוע דגל על האוורסט. הם לא רוצים להיות ראשונים במכירות אלא נעים על ציר של גדילה איטית ובטוחה. הם יצרן מאוד יציב ומחושב, כמו רץ מרתון.

בנוסף, יש להם מדיניות מאוד ברורה לגבי היבשות. יש כלי כמו הסיטי לאסיה, ואחר לכאן. עם הזמן אני מאמין שדברים ישתנו ותהיה יותר פתיחות בין היבשות".
הונדה:
צילום: מנהל
בשנה הבאה תוצג גרסה אירופאית ל-HR-V המסקרן
מה עם רכב הפנאי הקטן?
"הוא יוצג בשנה הבאה באירופה ויגיע גם אלינו. אנחנו מצפים לו בכיליון עיניים. זה תחום שגונב מכירות למשפחתיות ולפלחים נוספים".
טויוטה החלה להביא כלים מארצות הברית. אתם הייתם החלוצים בכך בעבר. אז מה קורה?
"יש כאן אילוצי יצרן ומורכבות התקינה. יש פרטים קטנים כמו מד מהירות ובקרת אקלים בה התצוגה לא יכולה להיות בפרנהייט אלא בצלזיוס. זה דברים שיצרן לא פותר בשנייה בשביל 500 מכוניות. עובדה שגם בטויוטה הגדולה זה כרגע רק דגם אחד. אם נצליח להסדיר זאת ברור שנלך על זה. אמנם השוק בישראל במגמת הקטנה אבל זה יכול להעשיר את המבחר עם אודיסי, פילוט ורידג'-ליין."

נראה שיש לכם מחירים יקרים אבל גם לא מעט מבצעים...
"אין לנו הרבה מבצעים ביחס למתחרים ולא הרבה מכר אגרסיבי. אם תיקח את הסיוויק אנחנו גם לא יקרים, עם תג של 138,000 שקלים ומערך מולטימדיה. אז אפשר להתווכח על מנוע ה-1.8 ליטר, אבל אנו לא מחוץ לטווח. ובכלל, זו לא אסטרטגית המחיר שלנו, אלא איך שהיצרן מתמחר."
הונדה:
צילום: מנהל
הונדה אודיסי עשוי להגיע אלינו מארה"ב
במצב כזה, עד לאן ניתן לצמוח עם הונדה?
"מנוע הצמיחה נמצא במספר דגמים, ובייחוד בסיוויק. ככל שאנשים נחשפים לרכב הזה כך אוהבים אותו יותר. עוד לא מיצינו את הפוטנציאל שם ואם ב-2013 מכרנו 3500 סיוויקים, יש לנו את כל הסיבות למכור השנה 5000. בגדול אנחנו מכירים במגבלות, אבל מאמינים ש-9000 עד 10,000 כלים בסך הכל זה יעד בר ביצוע, ורכב הפנאי הקטן ב-2015 גם יאפשר למכור יותר. ב-2008 מכרנו 12,750 מכוניות ולשם אנו מכוונים.

יש לכם גם ציפיות גדולות מוולוו.
"עשינו מהלך משמעותי והוזלנו את ה-V40. הרכב קיבל מההתחלה תגובות נהדרות, אבל הייתה בעיית מחיר מול המתחרים. מכרנו רק 100 כלים ב-2013, וזה לא מספיק לנו. כעת נוכל להגיע לפחות ל-150 כלים.

המטרה, גם בשאר הדגמים, היא להציג מחירים מושכים יותר. במהלך החדש שאנו עושים עם וולוו אנחנו רוצים שיהיה לנו את המנוע החזק בתחום ורמת האבזור הטובה ביותר – במחיר מושך. יש עדכון עיצוב למכוניות הגדולות וסדרת מנועים חדשה עם תיבת שמונה הילוכים. יחד עם מחיר תחרותי יותר ומערכות בטיחות שיהפכו לסטנדרט, ניצור רף חדש".
הונדה:
צילום: מנהל
ה-S60 תוביל את הצמיחה בוולוו
עד היכן וולוו יכולה לצמוח?
"יש שני תחומים חשובים בהם אנחנו לא משחקים. הפנאי הגדול, שיגיע בסוף השנה. וכמובן מגמת ההקטנה שיש גם ביוקרה עם מכוניות כמו A1 שמביאה כמויות לאודי. גם ה-S80 כבר ותיקה יחסית, ותוך שנתיים נציג דגם חדש. אבל אם ב-2013 מכרנו 750 כלים אנו מצפים להגיע ל-1000 ב-2014 בזכות המחירים ורמות האבזור החדשים".

שוק היוקרה הופך יותר אגרסיבי האם זה טוב או רע לכם?
"זה טוב, כי אנשים מבינים שהיום מכונית יוקרה זה דבר נגיש יותר. מצד שני, אנשים עדיין באים לקנות הנחות. גם מי שאומר שאין הנחות מוריד מחיר אפילו במודעות. זה נהיה "שוק", והמהלך המכירתי באולם נהיה מאוד חשוב. ההנחה הפכה למשהו יותר דומיננטי מפעם וזו מלחמה קשה בין הגרמנים".
הונדה מרוצה מההשקה של ה-CR-V