סיטרואן משתעשעת מזה כמה שנים עם מכוניות תצוגה בשם קקטוס ומספרת על שינוי גדול שהיא רוצה לבצע, ובתערוכת ז'נבה ניתן אור ירוק. ה-C4-קקטוס, כך הם טוענים, היא יותר מעוד מכונית חדשה – היא צעד לקראת יצירת סיטרואן חדשה ושונה. ההתרגשות באוויר ברורה כאשר אני נפגש עם ראשי העיצוב של החברה. ראשי עיצוב? כן, בדרך למציאות החדשה הפך טיירי מטרו, שהגיע מרנו כדי לעמוד בראש פירמידת העיצוב בסיטרואן, לראש העיצוב ב-DS, שחשיבותה גדלה. אלכסנדר מלוואל הפך ראש העיצוב בסיטרואן, כדי להדגיש שסיטרואן מתפצלת לשניים. מה שהכרנו כקווי ה-C וה-DS יתרחקו זה מזה. שניהם מדברים על שלושה מותגים ל-PSA – פיג'ו, סיטרואן ו-DS – וכך הם פועלים.
 
 
"זהו רגע מאוד חשוב בהיסטוריה של סיטרואן" הם אומרים. "היה לנו תמיד רצון להמציא מחדש את סיטרואן". מסביר מלוואל "וכעת הראיה שונה. היה ברור שלאור המצב שנוצר עם DS ופיג'ו, צריך ליצור משהו חדש. שאלנו את עצמנו מה אנחנו רוצים לעשות? איך אנחנו יכולים להמציא מחדש את סיטרואן כך שתעמוד באופן עצמאי לצד DS ופיג'ו? מה סיטרואן יכולה להיות? התשובה הייתה: מכוניות שהן 'ברות-השגה' וחכמות. עד כה היינו קרובים מדי אחד לשני, בייחוד לפיג'ו, ורק המחיר הכריע בבחירה בין המכוניות. זו לא הדרך לבנות מותגים".
 
סיטרואן מדברת על לידה מחדש
צילום: אלי שאולי, יצרן 
סיטרואן בתערוכת ז'נבה. ברור לכולם מי הכוכב של היצרנית
 
 
"באירופה DS וסיטרואן הם עדיין לא מותגים נפרדים" מוסיף מטרו "אבל זה בפירוש הכיוון, ונעשה זאת צעד אחר צעד. בסין זה כבר מותג נפרד. שם התחלנו מאפס ולכן היה קל ליצור זאת. התחלנו הכל מחדש בלי רשת סוכנים ומפעלים. באירופה יש דילרים, ובתי חרושת משותפים עם פיג'ו וסיטרואן. לפתח רשת נפרדת כרגע באירופה זה יקר. במצב הנוכחי סין עשירה ואירופה ענייה".

חוזרים לסיטרואן חדשה
כאשר מלוואל מסביר על הקקטוס והקו החדש ברור שהוא מתלהב. "יש במכונית הזו הרבה חוכמה. היא בגודל של משפחתית אבל מאוד קלה. שוקלת 200 ק"ג פחות מה-C4, ופחות מטון, עם 965 ק"ג. היא יעילה, אווירודינמית, עם צריכת דלק טובה והמשקל הקל אומר שהיא תהיה מעניינת לנהיגה.
 

כדי להרוויח את 200 הק"ג האלה נאלצנו לבצע החלטות קיצוניות. סביבת הנהג הפכה פשוטה עד למינימום. הזזנו, למשל, את כרית האוויר של הנוסע לתקרה, והרווחנו תא כפפות ענק ואפשרות להצר את הפאנל העליון ולקבל יותר חלל.  
 
המושבים שנראים כמו ספה עזרו ליצר תחושה סלונית דומה למכוניות של פעם, כמו ה-GS. רב המכוניות במבחר יהיו רובוטיות. זה עזר לנו עם סידור המושבים הרחב. אבל יש גם גרסה אחת ידנית עם תיבה רגילה".
 
 
סיטרואן מדברת על לידה מחדש
צילום: אלי שאולי, יצרן 
מבחינת סיטרואן, הקטטוס מבשרת על התחלה חדשה
 
רוצים אווירה רגועה
"הדבר החשוב מבחינתנו" ממשיך מלוואל "היה ליצור מכונית שהנהג ירגיש בה רגוע, שתייצר אווירה שונה. רב המכוניות היום מבטאות אגרסיביות, ואנחנו מביאים רוגע, שזה לדעתנו מה שהלקוח רוצה. זה מתבטא גם בדרך בה ניגשנו לעיצוב. מבחינת מראה הקקטוס יותר אופקית בקווים הכללים, וזה הפוך מאגרסיביות. החרטום מאוד פשוט והולך עם קו הדופן. אני מרגיש שחזרנו להיסטוריה ולפשטות שלנו, ובאותו זמן יש כאן המון טכנולוגיה והרבה רעיונות מקוריים שיוצרים אווירה מיוחדת. הפאנל הקדמי נראה כמו שולחן שעליו צג. ויש כאן "שיקיות" בפרטים הקטנים, כמו הידיות של הדלתות ותא הכפפות שנראים כאילו נלקחו ממזוודה. יש תחושה של חופש גדול במכונית הזו".

אבל האווירה הרגועה באה לטפל בנושא נוסף "הרצון שלנו הוא ליצור אווירה של רכב שיכול להגיע לכל מקום. וזו גם הסיבה שיצרנו את מכונית התצוגה. היא נקראת אדוונצ'ר ומדגישה את הנסיעה למרחקים, לא כחלק ממרוץ אלא כדי לגלות מדינות חדשות. זה בא מרצון לתקשר את העובדה שסיטרואן היא חזקה ואמינה, כמו פעם, בתקופה שהיא יצאה למסעות המפורסמים שלה. למשל כשמכוניות דה-שבו חצו את הסהרה".

על בליטות האוויר
במפגש עם הקקטוס הדבר הבולט הוא חגורת הפלסטיק שיוצרת מראה של מכונית תצוגה ונקראת "בליטות אוויר", אבל גם זה מתחבר לפילוסופיה החדשה. "כאמור, אחד הדברים שביקשו מאיתנו היה לייצר מכונית רגועה. אחד המתחים הגדולים שלנו הוא שלא ישרטו את המכונית בחניה בעיר – וזה פותר זאת. את הרעיון קיבלנו מנעלי ספורט עם בולמי זעזועים בסוליה וזה גם הכיוון במראה. פוליאריטן זה חומר חזק וזה מקיף את המכונית. היום אתה קונה אייפון ומגן עליו ויוצר התאמה אישית עם המיגון. הרעיון בקקטוס דומה. יש לנו כאן עשרה צבעי מרכב, וארבעה ל"אייר באמפ".
 
סיטרואן מדברת על לידה מחדש
צילום: אלי שאולי, יצרן 
בעתיד תוצג מכונית גדולה מסדרת DS
 
החומר הזה לא יתיישן. בדקנו זאת היטב עם הספקים. פלסטיק היום הוא מאוד עמיד, ואין לנו הפתעות רעות כמו פעם, בשנות השמונים".

על העתיד
"הקקטוס אינה יורשת את ה-C4, שתצטרך מחליפה אחרת. אנחנו רוצים לפתח את אסטרטגיית הקקטוס לכל המבחר. למעשה, כשה-DS נולדה היה ברור שצריך לפתח כיוון חדש לסיטרואן.

בעבר היו לסיטרואן שתי מכוניות: דה שבו ו-DS, שהיו מאוד שונות וחיו ביחד. שתיהן מולידות בעצם את המותגים שלנו".
 
 
תגובת הלקוחות
"ההשקעות בפיתוח רכב חדש הן עצומות, ולכן תמיד עושים קליניקות. התגובות היו טובות, כי אנשים אהבו את הפשטות ויש הרבה שחיפשו אלטרנטיבות כאלה. בדקנו מה חשוב להם, והם אמרו התחושה בפנים, עיצוב טוב וטכנולוגיה חברותית, וכשרואים את הקקטוס מבינים זאת. פישטנו את הממשק: צג אחד למחוונים ואחד לשליטה. הוא נוח כי הקדשנו מאמץ לפישוט".
 
 
סיטרואן מדברת על לידה מחדש
צילום: אלי שאולי, יצרן 
ויילד רובי קונספט הפך ל-DS 6WR הסדרתי שהוצגה בבייג'ין
 
על חלונות ותחושה זולה
בקקטוס אין אפשרות לפתיחה רגילה של החלונות האחוריים ומלוואל מכיר היטב את הנושא "כדי להרוויח 200 ק"ג צריך לעשות בחירות לא קלות. ויתור על מנגנון פתיחה רגיל של החלונות האחוריים חוסך 11 ק"ג וזה הרבה. זה גם מפנה מקום רב בתוך דופן הדלת. השתמשנו בהרבה טריקים כדי לחסוך משקל כמו מכסה מנוע מאלומיניום, מגב יחיד או גג זכוכית שעשוי בצורה שאינה דורשת כיסוי פנימי כדי למנוע חדירת שמש".

אבל הוא כמעט מתרגז כששואלים אותו אם סיטרואן רוצה להיות מותג זול. "כשעושים מכונית זולה הולכים על מינימום השקעה. כאן יש חמש המצאות גדולות וחמש מינוריות. המכונית הזו מלאה בחדשנות. זה בכלל לא תפישת LOW COST, אלא חשיבה רדיקלית. נפטרנו ממה שלא חשוב. 90% מהזמן יש אנשים רק בחלק הקדמי של הרכב. לכן הספסל האחורי פחות חשוב וניתן להתפשר שם. בקופה לא שואלים על כך...".

ובגזרת ה-DS
וגם בגזרת ה-DS יש לסיטרואן חדשות. היא הציגה בז'נבה סדאן חדשה עם מסר מעניין. מבחינת הצרפתים, המכונית הזו אינה בשבילנו והיא רומזת ש-DS תתמקד בתקופה הקרובה בפיתוח המותג בסין ולא באירופה.
 
 
סיטרואן מדברת על לידה מחדש
צילום: אלי שאולי, יצרן 
מותג DS מתמקד כרגע בשוק הסיני
 
"את ה-DS5LS לא נביא לאירופה מסיבה ברורה" מסביר מטרו, "בתפישה הגלובאלית שלנו, סין היא החשובה ביותר למותג, ולכן נמכור אותה תחילה לשם. היא בנויה בדיוק לסין, ומכוונת לתחום המשפחתי יוקרתי. המכירות בסין מאוד גדולות בתחום, ובאירופה הוא קטן.
 

בעתיד נציג סדאן גדולה לכל השווקים. מדובר במכונית D (מידות כמו של מונדיאו ודומותיה, א.ש), בה נשמר כמה פרטים מה-9 התצוגתית אבל החרטום ישתנה. יהיה שיתוף חזותי, במיוחד מלפנים, עם ה-4 וה-5, אבל המרכב יהיה מאוד שונה. ה'רד-רובי', הבקרוב לרכב הפנאי שלנו, יגיע לייצור בקרוב, כבר השנה. אבל גם כאן זה יגיע קודם כל לסין ורק אחרי זה לאירופה".

היית אומר שסין גם משפיעה על העיצוב שלכם?
"לא. אנחנו אירופאים ורוצים לתקשר זאת החוצה. אבל יש שתי נקודות שסין כן משפיעה, וזה המרחב מאחור והצבעים – הם אוהבים גוונים בהירים. בכל מקרה, אחד הערכים החשובים ב-DS הוא העיצוב יוצא הדופן. זה הדבר שהלקוחות שלנו אוהבים ונשמור עליו. הן תמיד יהיו שונות. ולכן גם בסדאן ובפנאי העיצוב יהיה שונה ומיוחד. אל תצפו מאיתנו למכוניות רגילות".