השנה היא 1964, ומיני קופר S חוצה ראשונה את קו הסיום בראלי מונטה קרלו. במרוץ היוקרתי התחוללה סנסציה – מכונית עממית, קטנה וחלשה ניצחה באחד ממרוצי הראלי היוקרתיים ביותר כשהיא מתחרה מול מכוניות עתירות הספק וטכנולוגיה (לזמנן כמובן...). אז, לפני 50 שנה, מיני זכתה בפעם הראשונה במרוץ, אך זו בהחלט לא הייתה האחרונה.

תחילתו של הסיפור מוכר לחובבי המותג – התכנון הפשוט של אלק היסיגוניס הגיע לידי ג'ון קופר, שמיד גילה את הפוטנציאל הדינאמי של המכונית הקטנה והחל לעבוד עליה. הוא הגדיל את המנוע (שהפיק כעת 55 כ"ס במקום 34 כ"ס), החליף את הבלמים וטיפל בתיבת ההילוכים – בקיצור, לקח את המיני צעד אחד קדימה. וכך, בשנת 1960, שנה לאחר צאת המכונית המקורית, נצפו נהגי המרוץ גרהאם היל וג'ים קלארק, כשהם תוקפים פניות עם המיני קופר במסלול הגרנד-פרי הבריטי – סילברסטון. וכבר בשנת 1962 פט מוס, אחותו של נהג המרוצים האגדי, סטרלינג מוס, זכתה עם המכונית במרוצי ראלי טוליפ ובאדן-באדן.
50 שנה לניצחון של מיני בראלי
צילום: מנהל
פאדי והמיני. הדהימו את כולם

ואז, כאמור, הגיע הניצחון הגדול בראלי מונטה קרלו 1964, כשהיא נהוגה בידי פאדי הופקירק (הבריטי כמובן) – האימפריה הבריטית צהלה משמחה בזכות ההצלחה של המכונית הקטנה. תושבי האי התמלאו גאווה, הממשלה פרסמה ברכה חמה, ואפילו הביטלס לא יכלו שלא להתרגש – אבל זו לא חוכמה, לחצי מההרכב הייתה מכונית מיני בחנייה. ההישג היה עצום – מכונית המיני העממית הצליחה לנצח מתחרות מבית פורד, סאאב, לנצ'יה ועוד שהיו וותיקות ומנוסות ממנה בתחום, והעמידו מתחרות חזקות יותר מהמכונית הבריטית.
50 שנה לניצחון של מיני בראלי
צילום: מנהל
המיני הקטנה התמודדה מול יריבות גדולות וחזקות ממנה

בשנים הבאות המשיכו מכוניות מיני לנצח במרוץ, והקטנות הבריטיות שחצו ראשונות את קו הסיום החלו להיות מראה שבשגרה ורשמו את עצמן בספרי ההיסטוריה. מיני ניצחה בראלי מונטה קרלו גם בשנים 1965 ו-1966, רק שבזה האחרון ניצחונה נפסל לבסוף. סיטרואן הגישה ערעור וטענה שפנסי המיני (שהגיעו לשלושת המקומות הראשונים) היו גדולים מהמותר בתקן – והפלא ופלא – ה-DS הצרפתית עלתה למקום הראשון. מיני חזרה לנצח במונטה קרלו גם בשנת 1967 וכך השלימה ארבעה ניצחונות רצופים.
50 שנה לניצחון של מיני בראלי
צילום: מנהל
ניצחה בראלי מונטה קרלו ארבע פעמים ברציפות
הניצחון של שנת 1967 היה הניצחון האחרון של מיני בראלי מונטה קרלו. המתחרות החלו לרוץ קדימה עם ההשקעה הטכנולוגית במכוניות – והמיני הצנועה נשארה מאחור. מיני חזרה להתחרות בראלי בשנים 2011-2012 עם המיני קאנטרימן באליפות הראלי העולמית (WRC), אך היא לא הצליחה לשחזר את ההצלחה. ואולם, מיני עושה חייל במרוץ ראלי אחר ומאתגר אף יותר – הדקאר. המכונית הקטנה-גדולה שתכננה סדנת X-רייד עבור מיני זכתה השנה בארבע מתוך חמש המקומות הראשונים בראלי דקאר 2014. זו הייתה השנה השלישית ברציפות בה זכתה מיני במרוץ המפרך. עניין של גנים? כנראה שלא...
ובעידן המודרני
בלי הרבה קשר למיני המקורית או לעשיית החייל שלה במסלולי הראלי – בימים אלה נצפתה גרסת הסטיישן של מיני קופר החדשה בשלבי מבחן ותחת מעטה הסוואה. הסטיישן ככל הנראה תמשיך ותיקרא "קלאבמן", ותגיע לאלומות התצוגה מעט לאחר גרסת ההאצ'בק. מסתמן כי היא תהיה גדולה מהדור היוצא ובעלת דלתות לנוסעים בשני צידי הרכב (בניגוד לדור הנוכחי, לו יש דלת לנוסעים רק בצד ימין).
הבריטים מצדיעים למיני בראלי