'גלגל קופנהגן'
פיתוח שהחל עבור רוכבי האופניים הרבים בקופנהגן, בירת דנמרק, הסתיים בגלגל חדשני שיקל על פעולת הרכיבה בסביבה האורבאנית הצפופה. מעבדת סנסבל-סיטי (SENSEable City) מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), שאחד ממנהליה הוא אסף בידרמן הישראלי, אחראית לתכנון גלגל עם מנוע רגנרטיבי, שיכול להחליף את הגלגל האחורי באופניים שלכם ובכך להפוך אותם לחשמליים בין רגע.
במרכזו של הגלגל המעוצב (שמשקלו 5.9 ק"ג וקוטרו 26 אינץ') צלחת אדומה, המסתירה בתוכה מנוע המורכב מגנרטור וסוללות, לצד 12 חיישנים ומערכת בקרה. בזמן בלימה, המערכת ממירה את האנרגיה הקינטית לאנרגיה חשמלית ומעבירה אותה לסוללות (שיכולות להיטען גם ממטען ייעודי), שם היא נאגרת עד לזמן שבו הרוכב יצטרך עזרה בפעולת הדווש.
הישראלי שהמציא את הגלגל מחדש
צילום: מנהל
כיצד תתקבל ההמצאה החדשה בקרב הרוכבים בערים הגדולות?
השליטה על המערכת האלחוטית נעשית באמצעות הסמארטפון של הרוכב, אותו ניתן לקבע להתקן שממוקם על הכידון. אפליקציה ייעודית מאפשרת התאמה אישית של האופניים להעדפותיו של הרוכב ומציעה מספר מצבי רכיבה (למשל, 'חסכון' או 'השטחה של עיר' – כשהחיישנים מזהים שיפוע המערכת מסייעת לרוכב על ידי תוספת כוח בעלייה או האטה בירידה, ולמעשה מעניקה תחושה של דווש כמו במישור).
את 'גלגל קופנהגן' ניתן להזמין במחיר של 700 דולרים באתר של חברת Superpedestrian, שקיבלה את רישיון הייצור מ-MIT, ומנוהלת על ידי בידרמן.
כאמור, אסף בידרמן הוא ישראלי בן 36, שעזב את הארץ לפני למעלה מעשור לטובת לימודים מעבר לים. הוא בעל רקע אקדמי בפיזיקה ועיצוב אותו רכש ב-MIT, שם הוא מוביל פרויקטים שונים.