שברולט עוזבת את אירופה
בתחילת החודש הודיעה ג'נרל-מוטורס שמותג שברולט יעזוב את אירופה תוך שנתיים (תהליך שיסתיים בסוף שנת 2015). ההחלטה הביאה עימה כמובן שאלות לגבי ההשלכות על השוק הישראלי, למרות שהיבואן המקומי הצהיר שלא יחול שינוי. ובכל זאת, ניסינו להבין בצורה מעמיקה יותר את ההשלכות על השוק המקומי ותפשנו לשיחה את נציג ג'נרל מוטורס בארץ, ריי שמיט. שמיט דווקא אופטימי לגבי ההתפתחויות, ומזכיר שבשנתיים הקרובות מבחר דגמי ג'נרל מוטורס קוריאה (בתקינה האירופאית) יהיה עדיין פתוח בפנינו. לפי ג'נרל מוטורס, ייתכן שגם אחרי 2015 עוד ייוצרו בקוריאה כלים עם תקינה אירופאית.
"עד היום מכרנו מכוניות שברולט בעיקר בתקינה אירופאית, אבל גם כאלה שהן בעלות תקינה צפון אמריקנית. אם נסתכל רחוק יותר, יש לנו הרבה מקורות ייצור והרבה כלים שאנחנו מוכרים בצפון אמריקה. למשל שברולט ספארק, היא יכולה להגיע עם תיבה אוטומטית כמו שיש לה בארצות הברית. וזו דוגמה מעניינת למשהו שנמכר בארצות הברית ויכול אפילו לשפר את המצב של שברולט בשוק המקומי".
שברולט עוזבת את אירופה – ומה בישראל?
צילום: מנהל
כנראה שבעתיד יגיעו יותר דגמים בתקינה אמריקנית
"המצב החדש אומר שבג'נרל מוטורס יבדקו איך הם רוצים להמשיך, ואנחנו נוכל לראות מה יש בצפון אמריקה ומה אפשרי לעשות בדרום קוריאה. אבל אני חושב שכאן בישראל נסתכל יותר על המבחר בצפון אמריקה. יש עוד יתרונות למכוניות שמיוצרות שם, כמו הנחה במיסוי של שבעה אחוזים וגם הובלה קצרה וזולה יותר. החיסכון הלוגיסטי יסייע לשפר את התחרותיות שלנו".

מדוע לא עשיתם זאת קודם?
"עשינו זאת עם דברים מסוימים, למשל את המאליבו בחרנו להביא מארצות-הברית, למרות שיכולנו להביא אותה מקוריאה, וגם אחת מגרסאות הקפטיבה הגיעה משם. לעיתים זו פשוט שאלה של איך העסק הוקם מלכתחילה. בישראל היו את הערכים והשיוך הטכני לאירופה, אז זה היה טבעי לעבוד איתם".

"בנוסף, בעבר המכוניות היו מאוד שונות בין אירופה לארצות הברית אבל זה ישתנה בעתיד. הדלק מתייקר גם בארצות הברית, וגם שם מתחילים לאהוב מנועים קטנים. ההבדל במוצר, ובייחוד במנועים, לא יהיה בולט כבעבר והם יתאימו גם לישראל".
שברולט עוזבת את אירופה – ומה בישראל?
צילום: מנהל
גם הספארק תוכל להגיע מארה"ב
ולמה באמת לא הבאתם ספארק אוטומטית?
"בדקנו זאת והיו לנו סיבות גם בגלל מחזור חיי הדגם. אבל נכון לומר שבמקרים רבים הלכנו עם העסק בדרך שהוכתבה על ידי אירופה. לא פעם שאלנו את עצמנו למה לא נלך בדרך שונה. הצעד באירופה נותן לנו חופש לבחור בהחלטות הנכונות".

אז הפרידה מאירופה טובה לכם?
לא הייתי אומר זאת, אבל העובדה שזה קרה נותנת לנו סיבות לבדוק איך אנחנו מנהלים את העסק, ולשאול שאלות על העתיד. אני חושב שהיינו פועלים כך בכל מקרה. זה הכיוון שהיינו בודקים בעתיד".