כנס פסגת הרכבהוועידה "פסגת הרכב", אותה עורכות זו השנה השנייה חברת 'מידע כנסים' וקבוצת 'אוטו', התבגרה השנה הן במספר המשתתפים, הן בנושאים שנדונו בה והן ברמת הדיונים. מספר המציגים שהשתתפו בתצוגה באזור קבלת הפנים גדל וכלל תצוגות מעניינות, החל בסימולטור נהיגה המדמה מצבים שונים ומאפשר לימוד נהיגה ראשוני בתנאים אופטימליים, דרך פיתוחים טכנולוגיים מעניינים כהגנה פיסית על מחשב המנוע נגד גניבה, בית ספר לחינוך לנהיגה נכונה של המונים ועד מכונית היברידית חדישה. אולם כצפוי, עיקר ה"אקשן" התרחש כמובן באולם הכנסים עצמו, בו הדיונים וההרצאות עמדו על רמה גבוהה והביאו לכך שמאות מהשתתפים צפו בהרצאות והדיונים עד לשעה מאוחרת.

הכנס הצטיין בדיונים ממוקדים וחריפים לעיתים מייד עם פתיחתו, כשעיתונאי הרכב הוותיק דני פרומצ'נקו פתח וברך את שר התחבורה על כך שהוא השר הראשון זה עידן ועידנים שממשיך לקדנציה שנייה במשרד – אולם הוסיף ועקץ כששאל מה נותר מהבטחות השר בכנס הקודם להוזיל את מחיר המכוניות בעשרות אחוזים. מנכ"ל משרד התחבורה מר עוזי יצחקי שעלה לדבר מייד אחרי פרומצ'נקו לא נותר חייב, והשיב שתהליכים לוקחים זמן והתוצאות עוד תגענה. הוא הוסיף וטען שגם נושא הבטיחות בדרכים במגמת שיפור, הן בגלל שיפור באיכות הרכב והן בגלל פעילות המשרד. הוא המשיך ופרט את ההשקעות הרבות בתשתית אותן מקדם המשרד (ואכן הוא עושה זאת בצורה מעוררת כבוד – המערכת). "בקרוב, נוכל לצאת מתל אביב ולנסוע עד קריית שמונה ללא רמזור אחד בדרך" הצהיר יצחקי. עוד הזכיר יצחקי את העובדה שמשרד התחבורה מסיים שנה נוספת במקום הראשון בין משרדי הממשלה ב"תחרות" השירות הטוב ביותר לאזרח.
צילום: מנהל
מנכ"ל משרד התחבורה בדברי פתיחה

הסלולארי והרכב
רמז ראשון לכך שהסלולארי עומד להפוך לאחד הנושאים העיקריים לדיון בכנס, ניתן כבר על ידי מנחה הכנס אסף בר שי ששאל מדוע עד היום, כשהסלולארי מתקדם בצעדי ענק ככלי מרכזי בחיינו, אין באף מכונית חדשה מיקום מוסדר להנחתו ברכב בעמדה בה יהיה ניתן לצפות בו ללא הסחת העין מהכביש. אולם היה זה יבין גיל-מור, מנכ"ל יד2, שפרש בפני הכנס את החשיבות הגדולה של הטלפון הסלולארי החכם בפן השיווקי של חיינו. הוא הציג את העובדות הבאות: יש בעולם יותר משתמשי סלולאר מכאלו שמשתמשים במברשות שיניים. 81% ממשתמשי הסלולאר גם משתמשים בו לגלישה. חלק גדול מהם גולש בגוגל, צופה בוידאו ובמדיה חברתית ומשתמש באפליקציות כמו וואטסאפ או וויז הקיימות רק בטלפון הנייד. בעיקר בקרב הדור הצעיר, אמר יבין, הסלולארי תמיד ישנו, גם כשהם עושים פעילות אחרת, אפילו בזמן שהם מבקרים בחנות למשל. יבין הדגיש שלמרות השימוש ההולך וגובר בו, ולמרות שהוא זמין 24/7, אישי, נייד לחלוטין, "מסגיר" לא פעם את מיקום המשתמש ובעל יכולת פילוח טובה – השימוש השיווקי והפרסומי בו עדיין נמוך – ומהווה הזדמנות גדולה. יבין סיים את דבריו בהדגשה שהשימוש בסלולארי לצורכי שיווק, גם של רכב, כבר איננו אופציה אלא חובה.
עוד דיבר על המובייל מר לוזון מאיתוראן און ליין, שבין יתרונות השירות אותו הציג, דיבר בין היתר על האפשרות של משלוח מסרון לנהג הסעות שלא סרק את רכבו לבדיקה אם לא נשכח שם ילד.

צילום: מנהל
אזור קבלת הפנים. שלל מציגים
לעומתם, העלה מר דני פרומצ'נקו, שהנחה את פאנל הבטיחות, את נושא הסיכון שבשימוש במובייל בזמן נהיגה על סדר היום. הוא שאל את הנוכחים בדיון למי לא קרה שבזמן שדיבר בסלולארי תוך כדי נהיגה, ואפילו עם דיבורית, הוא "פספס" פנייה, או הגיע למקום אליו לא התכוון להגיע או שלא זכר כלל איך הגיע לשם. רק אחד מבין מאות הנוכחים הצביע וטען שהוא אינו משתמש כלל בסלולארי בזמן נהיגה. פרומצ'נקו פנה מיד שאלה למר רון מוסקוביץ, מנכ"ל הראשות לבטיחות בדרכים, ושאל אם ההודעה אותה פרסם יו"ר הרשות, מר שיינין, ולפיה שיחה בסלולאר אינה מפריעה בצורה משמעותית לריכוז הנהג ואינה מרכיב משמעותי בתאונות הדרכים, מהווה גם את עמדת הרשות. מנכ"ל הרשות ענה בשלילה וניסה להסביר שהיו"ר התכוון ששליחת מסרונים למשל מסוכנת עוד יותר.

בטיחות בכבישים
נושא הבטיחות בכבישים עלה בכנס כצפוי בהרצאות אחדות כמו גם בפאנל בטיחות אותו הנחה דני פרומצ'נקו, העורך האחראי של אוטו. בפאנל, בנוסף לנושא הסלולאר שכבר הוזכר, טופל נושא הבטיחות אספקטים שונים, ביניהם נושא זיהום האוויר על ידי שריפת דלק של מכוניות ועד לטיפול בנושא של סילוק מזהמים ממוסכים. בהקשר זה דיבר יוסי קונפידן, מנהל השיווק של יבואני מישלין לישראל, על כך שצמיגים טובים יותר מחברות שמשקיעות יותר במחקר ופיתוח מביאים לחסכון בדלק. אבי בן-ליש, מנכ"ל חברת מיקוד לחברה בטוחה בע"מ, הציג פתרונות לסילוק שמנים מרצפות מוסכים ללא פגיעה בסביבה, וגם בשימוש חומרי ניקיון שאינם רעילים.
צילום: מנהל
דני פרומצ'נקו

בנושאי הבטיחות בכבישים עצמם הציג איתי אלון, מנכ"ל אלטרנטיבי, את הפעילות של חברתו, המדריכה עשרות אלפי נהגים בשנה ומציגה גם תוצאות בפועל, למשל, בירידה חדה בתאונות דרכים של חיילים בחופשה שזכו בסך הכול ליום הדרכה בודד. עוד הציג איתי את התוכנה החדשה שפותחה בחברתו המאפשרת חינוך קהלים גדולים לתרבות נהיגה. בהרצאות שניתנו בנושא הבטיחות, דיבר מר קונפידן על החשיבות בשימוש בצמיגים טובים והדגים זאת בהצגת קטעי מבחן שנעשו בארץ על ידי צוותים שונים שבחנו מרחיק בלימה במכוניות זהות בתנאים זהים, ומצאו ששימוש בצמיגים טובים לעומת כאלו "עלומי שם" מביא להורדה של מטרים רבים במרחק העצירה – מה שיכול להוות את ההבדל הקטן בין חיים למוות. הגברת הבטיחות בצורה שונה הוצגה על ידי מר עמית לוזון מאיתוראן און ליין. הוא הציג מערכת ממוחשבת המחברת בין מערכת מוביל-איי, המתריעה על סטייה מנתיב או קרבה מסוכנת, ומערכת שלהם המנטרת תאוצות ותאוטות כולל תאוצות צד. קריטריונים שנקבעו על ידי החברה מפרשים את התאוצות לנהיגה בטוחה יותר או פחות ולנהיגה חסכונית. נתוני הנהיגה נמסרים לנהג ישירות, כמו גם נאספים במחשבי צי הרכב למשוב תקופתי שנערך בין קצין הרכב לנהג. לפי הנתונים שנמדדו עד היום, אמר לוזון, בין כל הנהגים שנבדקו לא נמצא ולו אחד שנהיגתו הוגדרה כירוקה (בטוחה וחסכונית) בתחילת הדרך. לאחר חודש אחד של משובים, השתפרה בצורה ניכרת (לפי הפרמטרים הנמדדים) נהיגתם של רוב הנהגים. (השאלה אם נתונים אלו אכן מנבאים על ירידה בתאונות נותרה פתוחה עדיין).
צילום: מנהל
פאנל הבטיחות

ליסינג חם
פאנל הליסינג אותו הנחה נועם קום, היה הסוער שבפאנלים. זה לא פלא בהתחשב בעובדה שישב שם שמוליק קליין (קל-אוטו), שלשונו קלה על ההדק, ולידו מתחרים בדמותם של יואב הורביץ (אוויס), אליחי אל-יגון (ליס4יו) ומוני בר (באדג'ט ואיגוד חברות הליסינג). את היבואנים יצג שלמה מאיר, סמנכ"ל מכשירי תנועה. מייד בפתיחה התנגד מוני באר להגדרת ההנחות שניתנות לחברות הליסינג כ"סבסוד צולב". גם הנחה בקניית דירה לעמותת "חבר" היא סבסוד צולב, שאל ובצדק. הוא גם דחה את הטענה שההנחות הניתנות לחברות הן גדולות – למעט בדגמים שעומדים לקראת סיום חייהם. "תחרות חזקה בין החברות שומרת על ממתח רווחים נמוך" הצהיר. שלמה מאיר הגדיר את חוק מיסוי ושרותי רכב כחוק "כפי שיקבע על ידי השר". כמות הסעיפים שאמורים להיקבע על ידי השר, הוסיף, מעקרת את החוק מתוכן ממשי. בדברו על התחרות בין יבואנים אמר שקיימים 44 מותגים ומאות דגמים, כך שהתחרות קיימת. הליסינג לדבריו הוא עוד שיטת שיווק ומכירה. "ההנחות שמקבלות חברות הליסינג, מתגלגלות בסופו של דבר ללקוח, באופן ישיר ללקוחות הליסינג ובאופן עקיף לכל לקוחות הרכב המשומש".
צילום: מנהל
פאנל הליסינג. הסוער שבפבאנלים
שמוליק קליין אמר שחברתו לא קשורה ליבואן מסוים אלא קשורה בצווארה ליבואנים. אנחנו הופכים לאט למגה-דילרים אמר, אנחנו לא מרוויחים כמעט מהליסינג התפעולי. בין אם זה יד אפס או יד ראשונה, אנחנו יודעים לקנות ולמכור וזה מה שעלינו לעשות. בלי זה לא נתקיים. לדעתו, מכירה מיד אפס לא תתקיים לדעתו כל עוד רישיון הרכב מונפק על ידי היבואן. לדעת שלמה מאיר, יש מצב שיבואנים ללא רשת מכירות חזקה עשויה בהחלט להשתמש בשירותי המכירה של הליסינג. מוני בר הצטרף לדעתו של שמוליק שיד "0" כמו מרבית החלטותיה של ועדת זליכה לא ריאליות, לא יושמו ולא יישומו. לעומתו אליחי טען שתוך תקופה של 5 שנים השוק ישתנה לגמרי ונראה את חברות הליסינג בשוק המכוניות החדשות. יואב הורביץ הוסיף לדיון את הטענה שהמדינה חייבת כיעד לאומי להעלות מכוניות חדשות לכביש כי הן מזהמות פחות ובטוחות יותר הדרך לכך היא על ידי העלאת המכירות לשוק הפרטי דווקא – גם דרך חברות הליסינג.
פאנל נוסף שהנחה דני פרומצ'נקו עסק בהעדפותיו של הלקוח הישראלי. בפאנל השתתף בין היתר ירון לנדא מנהל מותג קיה, שהסביר איך הפכה הפיקנטו למכונית הנמכרת בישראל.

הכנס היה ללא ספק מעניין ועשיר בתוכן מקודמו. אנחנו בטוחים שהכנס הבא יהיה טוב וממוקד עוד יותר.