מה שבטוח, זה שהדשא בדנמרק ירוק יותר
אנחנו הישראלים אוהבים מאוד להתלונן, על אחת כמה וכמה כשזה מגיע ליוקר המחייה ובמקרה שלנו – המצב בכבישים. ידוע לכל שמחירי המכוניות החדשות אצלנו גבוהים – יותר מרוב המדינות בעולם. החלטנו לקחת כמה רגעים ולהעיף מבט אל עבר מדשאותיהם של אחרים, ולבדוק אצל מי ירוק יותר ואצל מי פחות. והפעם: דנמרק.
 

שם מלא: דנמרק
אזור: צפון אירופה (סקנדינביה)
שטח: כ-43,000 קמ"ר (פי שניים מישראל, בערך)
אוכלוסייה: כ-5.5 מיליון
בקטנה: נוסעים בצד הנכון (ימין) של הכביש; הגבלת מהירות: כבישים עירוניים – 50 קמ"ש, כבישים פתוחים – 80 קמ"ש, מהירים – 110 קמ"ש (עם מקטעים של 130 קמ"ש).
 
 
עזבו מכוניות. בדנמרק, זכות הקדימה לרוכבי אופניים כה ברורה שהם לא מסתכלים ימינה ושמאלה בכבישים
 
1. מכוניות (די) יקרות
מחירי המכוניות בדנמרק נחשבים, לעתים, לבדיחה בקרב מדינות מערביות אחרות. מס הרכישה המקומי, המורכב מאגרת רישום, מס בעלות, מס ביטוח ומס דלק, עומד על 180% (כלומר, 80% נוספים לערך הרכב). אם זה נשמע לכם מוכר – זה בגלל שזהו נתון כמעט זהה לגובה המס במקביל בישראל. במובן הזה, אנחנו יכולים להזדהות עם הדנים ולהרגיש בנוח עם העלויות הגבוהות כאן. סקודה ראפיד החדשה, למשל, לא תעלה לכם פחות מ-113,000 שקלים (או 175,000 קרונות דניות) לגרסת הבסיס. רוצים 1.4 ליטר TSI עם תיבת DSG? שלמו 151,000 שקלים(!). זה כמעט 40,000 שקלים יותר מהמחיר כאן. מאזדה 3, עד לא מזמן סמל הרכישה הממוצעת בארץ, תעלה בדנמרק 145,000 שקלים לגרסת הבסיס (4 דלתות). בסגמנט קצת אחר תמצאו את ב.מ.וו סדרה 3, שעולה בדנמרק 286,000 שקלים לגרסת הבסיס (316i) – למעלה מ-40,000 שקלים הפרש ביחס לגרסה המקבילה בארץ (ועוד ברמת האבזור הגבוהה). ישנם גם כמה מקרים בהם המצב הפוך, כמו קיה פיקנטו במחיר התחלתי של 51,000 שקלים (80,000 קרונות), אבל האמת היא שמצאנו יותר דוגמאות בהן המכוניות בדנמרק יקרות בהשוואה אלינו. חצי הכוס הריקה (שלנו) – הדנים מרוויחים יותר מאיתנו. הרבה יותר.

2. מתדלקים
עם מחירי המכוניות הזדהינו, והתחושה דומה גם עם מחירי הדלק. ליטר בנזין עולה 7.81 שקלים (12.1 קרונות) בדנמרק. ליטר סולר – 6.82 שקלים. זה לא הכי גבוה באירופה, אבל זה ללא ספק מעל לממוצע בעולם. זה מצטרף לרצון הדני להפחית את כמות המכוניות שעולות על הכביש ומביאות איתן את הלכלוך שכל כך מפריע להם (הדנים הם מחבקי עצים ידועים). התחליף המתבקש הוא חשמל – תחום נוסף שקל לנו להזדהות איתו, במיוחד מאחר ודנמרק הייתה בין המעוזים האחרונים של בטר פלייס מחוץ לישראל (ולא עמדה בציפיות גם שם). אבל זה לא מונע מדנמרק להיות אחת החלוצות הגדולות בעולם בתחום האנרגיה הנקייה.
אגב, נתון מעניין נוסף – מחירי החשמל בדנמרק הם מהגבוהים באירופה ובעולם. בצריכה ביתית משלמים הדנים 1.45 שקלים לקוט"ש – למעלה מפי שניים ממה שאנחנו משלמים. כלומר, גם לטעון סוללה של מכונית זה לא כזה תענוג.
 
הדשא של השכן: 5 דברים שלא ידעתם על התחבורה בדנמרק (וידאו)
צילום: מנהל 
חשמל יקר

3. עד כאן הם דומים לנו
למרות הדמיון הרב במספרים עד כה ישנם, כצפוי, כמה תחומים מהותיים בהם אין לנו אלא לקנא בדנים. זה מתחיל באבן היסוד של התחבורה ושוק הרכב המודרניים – כבישים. בישראל אנו מתהדרים בכ-18,000 ק"מ של כבישים סלולים. למרות שהצורך בכבישים נוספים ברור לנו, קשה שלא לחוש שכמות השטח המוקצה פה לאספלט היא פשוט אדירה. ואז אנחנו מסתכלים על מדינות כמו דנמרק. נכון, שטחה כפול בערך משלנו, אבל כמות הכבישים הסלולים לא. בדנמרק, שימו לב, ישנם למעלה מ-73,000 ק"מ של כבישים סלולים. כלומר, פי 4 מאצלנו. בשביל לעזור לכם לצייר את זה בראש – המשמעות היא שבהשוואה אלינו, על כל כביש שתראו פה – בדנמרק תראו שניים, פלוס-מינוס, באותו השטח. וזה עוד בלי שהזכרנו כמות הכבישים המהירים שעומדת על כפי 10 מאצלנו. נסו אתם למצוא פקק תנועה במקום כזה.
 
4. הרכבות פה זה כמו אירופה
דנמרק חיה את הסטריאוטיפ האירופאי עם מערך רכבות גדול שמשמש כעמוד התווך של התחבורה הציבורית של המדינה. יש לה 2,650 ק"מ של מסילות, מה שדווקא גורם ל-1,100 הקילומטרים עליהם מצהירה רכבת ישראל להישמע לא רע בכלל. אבל המספר המרשים באמת הוא הנסועה – הדנים צוברים 7 מיליארד ק"מ של נסיעות ברכבת השנה. זאת אומרת 1,253.4 ק"מ לכל(!) תושב. ברכבת ישראל נוסעים 35 מיליון איש בשנה. בחברת הרכבות הדנית זה כבר יותר בקטע של 195 מיליון, והיא אפילו לא החברה היחידה בדנמרק (רק הגדולה ביותר). ככה זה כשיש 94.3% דיוק.
 
 
5. מספרים, מספרים, מספרים
בדנמרק יש יותר מכוניות ביחס לאוכלוסייה, בהשוואה לישראל (מכונית לכל 2.5 תושבים, לעומת 3 אצלנו), עם 2,237,122 מכוניות בסך הכל (לא ספרנו בעצמנו). זאת לאחר שבשנה שעברה הם גם קנו 168,857 מכוניות פרטיות חדשות. על פני עשרות אלפי הקילומטרים של אספלט אשר לרשותם, הדנים נוסעים קצת יותר מאיתנו – כ-22,000 ק"מ לכל מכונית בהשוואה לקצת פחות מ-20,000 כאן. עם התשתית הנהדרת והקלות שבהגעה ממקום למקום, לא פלא שדנמרק היא אחת המדינות עם הכי פחות הרוגים בתאונות דרכים באירופה. ב-2012 נהרגו שם "רק" 175 בני אדם – ירידה של כ-20% ביחס לשנה שלפני כן. לא רע בכלל ואם לטפוח לעצמנו על השכם – הרי שבאופן סטטיסטי גם המצב בארץ לא כזה גרוע ביחס לרוב העולם. בשורה התחתונה מראה לנו דנמרק, שנחשבת למדינה מערבית מתקדמת ומודרנית, שיש לנו כמה מטרות להשיג – מטרות שפויות וברות השגה. אבל איפה נשים פה עוד כבישים?