בכניסה למסיבת העיתונאים של אירועי פורמולה ירושלים, עמד חבר אופוזיציה לראש העיר ובידיו מנשר צבעוני. "מה אפשר לעשות בכ-20 מיליוני השקלים שיורדים לטמיון", שאל המנשר וגם ענה בדמגוגיות מה הוא מן הסתם היה עושה בכסף. האוולות והקרתנות עיוורות הן. עניתי לו ש"טמיון" הוא אוצר הממלכה, לכן, הוא בוודאי מתכוון ל"עלה מהטמיון", כי לא מצאתי לנחוץ להשיב לו ברצינות.

אבל את התשובה האמיתית לשאלתו נתן ראש העיר ניר ברקת בעצמו. בפתיחה דבריו אמר שהעירייה השקיעה כ-2.5 מליון שקלים וקיבלה 5 שקלים מול כל שקל שהשקיעה. כסף שהגיע מספונסרים וגורמים ממשלתיים (משרד התחבורה, המשרד לפיתוח ירושלים ועוד). ראש העיר הגדיר את מטרתו "עשרה מיליון תיירים שנה בעיר". הוא הסביר שהספורט המוטורי הוא השני בפופולאריות העולמית שלו אחרי הכדורגל. "מיליוני בני אדם בכל העולם יראו את מכוניות המרוץ המהממות האלו מול חומות העיר העתיקה, והם ירצו לבוא ולראות את המקום הזה. כך גם המרתון שלנו משך תשומת לב ותיירות. זה הענף המתפתח ביותר כאן ואמשיך להביא לכאן אירועים בעלי חשיפה עולמית". הוא הוסיף שעריכת מרוץ כזה היא השקעה ולא הוצאה, השקעה שתביא עשרות מונים לעירייה ולתושביה.
את דבריו חיזקו חלק מהספונסרים הראשיים: מנכ"ל חברת UPS ומנכ"ל חברת NNG (מפתחת תוכנת הניווט IGO) שהסבירו מדוע הם נרתמו לפרויקט זה, למה הוא חשוב ומדוע הם תומכים בספורט המוטורי (רמז: זה דווקא לא קשור למשפט "אם אשכחך ירושלים").
פורמולה 1 ירושלים: חזון אחרית הימים?
צילום: רונן טופלברג

אין ספק שמר ברקת מאמין בפרויקט והצליח להדביק מהתלהבותו גורמים נוספים. למי שלא יודע, ניר ברקת התמודד כנהג באחד ממרוצי הראלי הקשים בעולם, הפריז-דקאר, וסיים אותו בהצלחה רבה. "החמור הלבן מתעכב, אז החלטת להביא את המשיח על סוס אדום עם למעלה מ-600 כ"ס"? שאלתי אותו – ראש העיר לא צחק ושב והשיב ברצינות על החשיבות של הפרויקט. כדי להבין את רצינותו של ברקת ואת רצונו האמיתי להמשכיותו, נזכיר שחלק גדול מהכסף אותו הוציאה העירייה עצמה הושקע ברכישת אמצעי גידור בטיחותיים למסלול ברחובות, אמצעים האמורים לשמש את העירייה גם בעתיד. ועל זה אוסיף אמן ואמן.

מה הולך לקרות שם
החל ממחר (יום ב') ייפתח מתחם התחנה הישנה בירושלים לקהל שיוכל לחזות במכוניות שהגיעו במיוחד לאירוע שבשיאו הן גם "תקרענה" את העיר. חשוב לזכור שזה לא מרוץ, אלא תצוגת מכוניות מרוץ בתנועה. ביום ה', ה-13 לחודש, החל משעה 4 אחה"צ, תחל התצוגה עצמה בה ינהגו בין היתר הנהגים הבאים: נהג הפורמולה 1 האיטלקי, ג'יאנקארלו פיסיקלה, ינהג על פרארי שהשתתפה במירוצים בשנת 1999; רודולפו גונזלס הוונצואליאני, ינהג על מכונית F1 של היצרנית החדשה מארוסיה (Marussia). המיוחד במכונית זו הוא שהיא תוכננה על ידי מחשב וללא שימוש במנהרת רוח. עוד תבלוט מכונית לוטוס המיועדת להתחרות ב-24 שעות של לה מאן השנה. את המכונית המדהימה ינהג נהג המרוצים האיטלקי ויאנטוניו ליאוצי (Liuzzi).
פורמולה 1 ירושלים: חזון אחרית הימים?
צילום: רונן טופלברג

עוד ספורטאים מוטוריים בולטים יהיו האופנוענים מקס ביאג'י, אחד משני האופנוענים הבולטים בעולם כיום – שיפתיע כשיופיע לראשונה על אופנוע מסוג דוקאטי, בו יתחרה בעונה הקרובה במרוצי הסופרבייק. אך כנראה שאת השואו המלהיב ביותר יספק רוכב האופנוע גרמני כריס פייפר. כריס, פעלולן מלהיב במיוחד, יבצע את פעלוליו על אופנוע ב.מ.וו מדגם F800R. עוד ישתתפו במופע מכוניות מרוץ מסדרת GT של פרארי ומכוניות ואופנועי מרוץ המשתתפות בדיסציפלינות השונות של מרוצים בישראל. השואו ישוב "לקרוע" את עיר הקודש החל מהשעה 11 בבוקר ביום שישי ה-14 לחודש.

הצפייה תתאפשר חינם לאורך המסלול ובעלות של 350-450 שקלים בטריבונות. כרטיס במחיר 550 שקלים יקנה לרוכשו גם כיבוד ושתייה ועבור 700 שקלים תוקנה למחזיק הכרטיס גם חנייה ליד המתחם.
לתושבי העיר ובעיקר למגיעים מחוצה לה, כדאי לעקוב אחר העיתונות היומית לגבי סידורי הגעה. פרטים מלאים יתפרסמו מן הסתם בעיתון ישראל היום שהוא אחד הספונסרים הראשיים של האירוע.