פורד פלקון, 1972בשנת 1925 הקימה פורד מפעל ראשון בעיר ג'ילונג (Geelong) שבאוסטרליה. זה היה הצעד הראשון בדרך לפעילות ענפה במיוחד ביבשת שלמטה, שכללה ועדיין כוללת מספר דגמים ייעודיים לשוק המקומי. כעת מודיעה החברה על סופו של עידן – פורד מתכננת להפסיק את הייצור באוסטרליה באוקטובר 2016. בכך היא תסגור שני מפעלים ותפטר כ-1,200 עובדים. ההחלטה הקשה, שמעסיקה בימים האחרונים את התקשורת הכלכלית באוסטרליה ובעולם, נובעת משנים של הפסדים כספיים – כ-600 מיליון דולר אוסטרלי (למעלה מ-2 מיליארד שקלים) ב-5 השנים האחרונות.

בהודעה שפורסמה עבור העיתונות, מציינת פורד את התחרותיות הגבוהה בשוק הרכב האוסטרלי. לצד מחירי ייצור גבוהים וירידה במכירות, החליטה החברה כי הייצור המקומי אינו מעשי יותר. החברה מציינת כי ב-3 השנים הקרובות, עד הסגירה, היא תשקיע מאמצים בעזרה לעובדים שיפוטרו. כמו כן, חשוב לומר שהיא תמשיך להעסיק כ-1,500 עובדים באוסטרליה – בעיקר אנשי שירות ומכירות. למרות זאת, עולה מכלי התקשורת המקומיים שהפגיעה בכלכלה המקומית קשה ומוסיפה למשבר שהולך ומעמיק.
גם מספר ימים לאחר ההודעה, עתיד הדגמים המקומיים נותר לוט בערפל. פורד מצהירה כי תמשיך לפתח אותם ואף להשיק גרסאות חדשות של מספר דגמים ב-2014. זאת לצד הרחבת ההיצע, ככל הנראה על-ידי ייבוא, והגדלת כמות כלי הרכב החדשים שיגיעו למדינה ב-30%.
פורד מפסיקה את הייצור באוסטרליה
צילום: מנהל
שישה צילינדרים וטורבו. פורד פלקון

במובן כלשהו, פורד מפסידה בדרבי. במרוצת השנים התפתחה תחרות עזה ומעניינת בינה לבין השלוחה האוסטרלית של ג'נרל מוטורס, הולדן – שממשיכה כרגע בעסקים כרגיל. שתי החברות ידועות בדגמיהן הייחודיים עבור השוק המקומי – רובם חולקים פלטפורמות והנעות עם דגמים גלובאליים – ובקרב חובבי הרכב בזכות מגוון גרסאות שרירים שאנחנו יכולים רק לקנא בהן. אלו של פורד יוצרו תחת מותג הספורט FPV (ר"ת של Ford Performance Vehicles). בין השמות המזוהים ביותר תמצאו את פורד פלקון (Falcon), אשר מיוצרת באוסטרליה משנות ה-70' ועברה מספר רב של גלגולים וגרסאות. המוכרת, ככל הנראה, מבין אלה, היא הפלקון XB המיוחדת מסרט הקאלט 'מקס הזועם'. אבל כל אלה נמצאים בדרך הבטוחה להפוך לדף נוסף בספרי ההיסטוריה.