יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו המחודשים נחתו לאחרונה בארץ. הראשון בדור חדש והשני לאחר מתיחת פנים משמעותית. שני רכבי הפנאי הדרום-קוריאניים חולקים מכלולים רבים ביניהם – פלטפורמות, מנועים ותיבות הילוכים. מאחר ואלו שניים מהכלים הבולטים והנמכרים בקטגוריה המצומצמת הזו, נראה שזה זמן מתאים לסקירה של המתחרים. להזכירכם – רכב הפנאי הגדולים מציגים נתוני מימדים רחבים יותר בהשוואה לרכבי פנאי כגון מאזדה CX-5 או ניסאן קשקאי ועם תג מחיר של 200,000-250,000 שקלים.

1. יונדאי סנטה פה
הדור החדש, שלישי במספר, של הסנטה פה נחת בישראל ממש לאחרונה וינסה להמשיך את ההצלחה שהתחיל קודמו. הפעם אין גרסת V6 אלא בחירה בין מנוע 2.4 ליטר בנזין עם 193 כ"ס או מנוע דיזל 2.2 ליטר עם 197 כ"ס – שניהם חסכוניים מבעבר. יש גם 3 רמות אבזור – עם אופציה לחמישה מושבים ברמה הבסיסית הזולה, כאשר הדיזל מוצע רק עם רמת הגימור האמצעית. לכולן הנעה כפולה קבועה. העיצוב מיישר קו עם שאר דגמי היצרנית ותא הנוסעים מהווה קפיצה משמעותית בכל הקשור לאיכות ותחושה. למרות מערכת ההנעה הכפולה יכולת השטח מוגבלת לתנאים לא מאתגרים. המחיר שלו נע בין 224,900 ל-265,000 שקלים לגרסה הבכירה. בגיליון הבא של מגזין 'אוטו' תוכלו למצוא גם מבחן דרכים מלא של הסנטה פה.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

2. קיה סורנטו
הסורנטו, שנחת לא מזמן בארץ גם כן, הוא למעשה גרסה מחודשת לרכב הפנאי שנמכר פה עד כה. השינוי שעבר הרבה יותר מקיף מהרגיל ואפילו כולל החלפת פלטפורמה – אך לא ברור עדיין הקשר בין הפלטפורמה החדשה של האח מבית יונדאי לבין הסורנטו המחודש. מעבר לשינויי העיצוב המתבקשים ושינויים מכאניים קלים, המנוע זהה ליחידה שמשרתת את הסנטה פה ומציע 192 כ"ס מנפח של 2.4 ליטר לעומת 174 כ"ס בעבר. קיה משווקת גם את יחידת הסולר שמוצעת בסנטה פה. בניגוד לאחיו, הסורנטו משווק גם בגרסת הנעה קדמית ועם תג מחיר אטרקטיבי – 189,900 שקלים. גרסאות ההנעה הכפולה משפרות במעט את יכולת השטח הסמלית אך גם הן לא נועדו לשטח טכני אמיתי.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

3. שברולט קפטיבה
בדומה לסורנטו, גם הקפטיבה עבר מתיחת פנים מקיפה שכללה שינויים רבים. העיצוב רוענן בעיקר בקדמת הרכב ותא הנוסעים מרגיש איכותי יותר – נושא שהיווה נקודת תורפה עד כה. באגף הבנזין ישנו מנוע בנפח 2.4 ליטר עם 167 כ"ס (136 כ"ס בעבר) ו-V6 בנפח 3.0 ליטר עם 258 כ"ס (לעומת 3.2 ליטר ו-230 כ"ס בעבר). מנוע הדיזל מפיק 163 כ"ס מנפח של 2.2 ליטר במקום 150 כ"ס ממנוע 2.0 הישן. יכולת השטח לא גבוהה והמנועים לא מייצרים הבדל מוחשי בביצועים או בצריכת הדלק בהשוואה לקודמיהם (שהיו מספקים בעצמם), אבל המרווח בתא הנוסעים, נוחות הנסיעה, האבזור והתמורה למחיר טובים מאוד.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

4. פורד אדג'
ב-2010 עבר האדג' מתיחת פנים מסיבית שהפכה אותו לתחרותי מתמיד. הגריל, למשל, תפח למידת אקסטרה-אקסטרה לארג' וחולש על כל החרטום. המנוע קיבל תוספת של 20 כ"ס (לכדי 285 כ"ס) ותא הנוסעים עבר שינוי מהותי והוא איכותי ומאובזר הרבה יותר מבעבר. אין לו אפשרות ל-7 מושבים כמו למתחריו הקוריאניים אבל לחמשת הנוסעים יש שפע של מקום. הוא מציע תמהיל של ביצועים מרשימים למדי, אבזור רב ונוחות נסיעה טובה. לרעתו נציין רעשי כביש מעל המצופה וצריכת דלק גבוהה ויכולת שטח לוקה בחסר.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

5. סובארו אאוטבק
הדור הרביעי, כמו קודמיו, מזכיר (מידי?) את המשפחתית הגדולה של הסובארו, ה-B4. תא הנוסעים כבר מועתק בשלמותו מה שאומר מרווח טוב לחמישה נוסעים (אין אפשרות לשבעה) וחלל פלסטיקי בתחושה, אבל מאוד מאובזר. לעומת המתחרים, לאאוטבק יש יכולת שטח טובה, בעיקר בשבילים ובדיונות, ונוחות הנסיעה שלו מצוינת הן בשטח והן בכביש. מבנה ה"סטיישן המוגבה" מוריד מהסקס-אפיל ואת כמות המתעניינים בו למרות החבילה שהוא מציע.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

6. סאנגיונג רקסטון
הרקסטון הוצג בשנת 2006, מה שהופך אותו לזקן השבט ברשימה. יתרונו הגדול בא לידי ביטוי כשיורדים מהאספלט – עם שלדת סולם וסרן אחורי חי, היכולות שלו גבוהות באופן משמעותי מאלו של המתחרים. יש לו שבעה מושבים ומחירו – 235,000 שקלים – הופך אותו לאלטרנטיבה. מצד שני, המתחרים הטבעיים שלו הם כלי רכב כדוגמת מיצובישי פאג'רו, טויוטה לנד קרוזר ושות'. בכביש הוא ירגיש גמלוני יותר ולמרות מנוע הדיזל הגדול הביצועים סבירים בלבד (בגלל המשקל הרב). תא הנוסעים דל אבזור ו-2 כריות אוויר בימינו זה ממש לא מספק.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

7. ג'יפ צ'ירוקי (ליברטי)
זהו הדור השני של רכב הפנאי הבינוני של ג'יפ, שהחליף את הקווים העגולים בחדים ומסוקסים יותר. הוא נשען על הפלטפורמה של קודמו, מה שאומר שיש יכולת שטח טובה. יש לו סרן חי, מיגון גחון מקורי, הנעה כפולה ותיבת העברה עם הילוך Low, ואפשר להגיע איתו רחוק מחוץ לכביש הסלול. יש רק אפשרות אחת עם חמישה מושבים ומנוע V6 בנפח 3.7 ליטר מיושן שמפיק 205 כ"ס. בשוק המקומי הוא מהווה חלופה למתחרים הקוריאניים עבור אלו המעוניינים ביכולת שטח טובה ומסתפקים בחמישה מקומות ישיבה.
סקירת קטגוריה: רכבי פנאי גדולים
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות