קטגוריית מכוניות המיני חווה הצלחה רבה בשנים האחרונות. עם הצטרפותן של סקודה סיטיגו ושל סיאט מי (התאומות) להיצע המקומי, עלה מספר הדגמים בקטגוריה ל-13. ישנן הרבה מכוניות מיני שמשווקות ברחבי העולם, אך לרבות מהן אין תקינה אירופאית המאפשרת ייבוא מקומי. בדקנו אילו עוד מכוניות מיני מתגלגלות בערי היבשת הישנה שאנחנו מפספסים.

1. פולקסווגן אפ!
האחות השלישית לסיטיגו ומי, או ליתר דיוק הראשונה. לה יש את אותו מנוע 1.0 ליטר עם 60 או 75 כ"ס ואת העיצוב הנאה מבין השלוש. האפ! אמורה להגיע אלינו בקרוב, אך כרגע עוד לא ברור באילו גרסאות ומה יהיה מחירן. סביר להניח שהיא תהיה יקרה מאחיותיה. אם משווים את המחירים בבריטניה, למשל, מוצאים שמחירה גבוה בכ-500 ליש"ט לעומת הסיטיגו והמי, שהם כ-5,000 שקלים בהערכה גסה לפי הבדלי התמחור בארץ. כלומר, מחירה הבסיסי של האפ! עשוי לגרד את קו 70,000 השקלים מלמטה. בנוסף מוצעת באירופה אופציה למערכת מולטימדיה הממוקמת מעל מרכז הדשבורד, אותה ניתן לנתק ולקחת אתכם הביתה.
נעדרות: מכוניות מיני שחסרות בישראל
צילום: מנהל

2. ניסאן פיקסו
מכירים סוזוקי אלטו? אז באירופה מכירים אותה גם תחת השם ניסאן פיקסו (Pixo). כן, ניסאן מייצרת במשותף עם סוזוקי את אותה הגברת ועם אותו מנוע רק בשם אחר. ההבדלים מתחילים ודי נגמרים בקדמת המכונית – פנסים, גריל ומכסה מנוע שיוצרים את ההבדל הוויזואלי היחידי ביניהן. תא הנוסעים ועכוזה של הפיקסו זהים למעט סמל היצרנית. המחיר של הפיקסו באירופה דומה מאוד לזה של האלטו, עם הבדלים קלים בין המדינות השונות, ואלינו היא לא מגיעה מסיבות השמורות ליבואנית.
נעדרות: מכוניות מיני שחסרות בישראל
צילום: מנהל

3. רנו טווינגו
באמצע שנות ה-90' הסתובבה בארצנו מכונית ננסית שענתה לשם רנו טווינגו. שיווקה הופסק לאחר מספר שנים ומאז אין לרנו מכונית מיני בארץ. בשנת 2007 רנו הציגה דור חדש לטווינגו המשווק מאז ברחבי אירופה, אבל לא אצלנו. עם מנוע 1.2 ליטר והספקים של 60/75/100 כ"ס, היא תוכל להציע ביצועים טובים ביחס לרוב הקטגוריה בישראל. למי שזה לא מספיק, יש גם גרסת רנוספורט לה מנוע 1.6 ליטר עם 133 כ"ס, ולפי הנתונים שלה ממש לא היינו מתנגדים לאחת כזאת בחניון המערכת. ומה לגבי המחיר? באירופה תמצאו אותה במחירים שמתחילים מ-50-60,000 שקלים, כאשר לתרגום המקומי בוודאי היו מתווספים עוד אלפים רבים. אולי בגלל זה היא לא ממהרת לעשות עלייה.
נעדרות: מכוניות מיני שחסרות בישראל
צילום: מנהל

4. פורד קא
הפיאסטה היא המכונית הקטנה ביותר של פורד בארץ, אבל לא באירופה, שם יש את הקא (Ka) תחתיה. הדור הנוכחי של הקא, שני במספר, הוצג ב-2008 והוא פרי פיתוח משותף עם פיאט. הקא משתמשת באותה פלטפורמה של פיאט 500, הפנדה, הפנדה החדשה, וגם של לנצ'יה אפסילון. תא הנוסעים דומה לתא של ה-500 רק פחות צבעוני ממנו. יחידת ההנעה גם היא עושה שימוש במנוע ה-1.2 ליטר של פיאט, ועם 69 כ"ס אין סיבה לצפות לביצועים עוצרי נשימה. באנגליה היא סובלת ממחירים שקרובים יותר למחירי ה-500 מאשר לשאר קטגוריית המיני, ובניגוד ל-500, המראה של הקא כנראה לא מספיק שובה לב בשביל להשקיע את השקלים הנוספים.
נעדרות: מכוניות מיני שחסרות בישראל
צילום: מנהל

5. טויוטה IQ
המכונית הקטנטנה של טויוטה קרובה באופן יחסי למימדיה של סמארט פורטו המפורסמת. היא ארוכה ב-30 ס"מ ורחבה ב-12 ס"מ אבל בניגוד לסמארט, ה-IQ יכולה לאכלס 4 אנשים. אם כי טויוטה מודה שהיא יותר מתאימה לאכלס 3+1 (ה-1 משמע ילד קטן) מאשר 4 עכוזים במושביה. חשוב לזכור שאם רוצים להשתמש במושב האחורי יישארו 32 ליטר צנועים ביותר לשימוש בתא המטען או עד 240 ליטר אם מקריבים את המרווח הסמלי שבכל זאת היה לה. ה-IQ משווקת עם מנועי 1.0 ו-1.3 ליטר בנזין עם 67 ו-97 כ"ס בהתאמה, המשודכים לתיבת הילוכים ידנית או לתיבה רציפה. בבריטניה אפשר לקנות טויוטה IQ שעברה הסבה כבדה, בעיקר בתא הנוסעים ומותגה כאסטון מרטין סיגנט (Cygnet) תמורת פי 3 מהמחיר המקורי, שגם ב-IQ הבסיסית גבוה מזה של טויוטה יאריס הגדולה ממנה. אבל ככה זה כשמדובר באופנה.
נעדרות: מכוניות מיני שחסרות בישראל
צילום: מנהל

6. אופל אדם
אופל אדם היא הניסיון של אופל להתחרות במכוניות המיני היוקרתיות כמו מיני (המכונית, לא הקטגוריה) ופיאט 500. היא הושקה בתערוכת פריז לפני חודשים ספורים ולפי היבואנית, האדם אמורה להגיע לישראל בשנה הקרובה. מבחינת אופל, האדם מיועדת לצעירים בגילם וברוחם ולכן הושם דגש על אפשרויות צביעה ואבזור רבות. מעבר למגוון הצבעים החיצוניים אפשר לבחור גם את עיצוב הגלגלים, צבע תא הנוסעים, הריפוד לגג, צבע וסוג מושבים ואלו רק חלק מהאופציות. יש פחות אפשרויות לבחור מהן מתחת למכסה המנוע, שם אפשר לבחור בין מנועי 1.2 ו-1.4 ליטר עם 70 ו-100 כ"ס. אין מה לצפות למכונית שימושית או מרווחת במושב האחורי או בתא המטען, בדומה למיני קופר. לפי אופל, הסיכוי למצוא שתי מכוניות זהות יהיה קטן מאוד בגלל שיש למעלה ממיליון קומבינציות שונות לבחור מהן. לגבי המחיר אצלנו – ימים יגידו, בעוד באירופה הוא ללא ספק נמצא בליגה של מכוניות המיני המעוצבות.
נעדרות: מכוניות מיני שחסרות בישראל
צילום: מנהל