בהודעה שהתפרסמה השבוע מודיעה סוזוקי על הפסקת פעילותו של מערך מכירת המכוניות שלה בארצות הברית. המהלך מגיע בלב כבד בעקבות רה-ארגון בחברה שהחליט להפסיק את פעילות החברה בארה"ב בכל הנוגע למכוניות. במקום זה, היא תשקיע יותר משאבים בתחומים אחרים בהם היא פעילה שם – אופנועים, טרקטורונים וכלי שייט. כלומר, במקום להשקיע ולחזק את הפעילות בכלכלה הגדולה בעולם, כפי שהערכנו שהיא תעשה, נכנעת היצרנית היפנית לעול הכלכלי שבנתוני מכירות צולעים, עלויות גבוהות ורגולציה אמריקנית.

באופן מעשי, הכריזה זרוע המכוניות האמריקנית של סוזוקי על פשיטת רגל. בכך תחל החברה בסגירה הדרגתית של מערך סוכנויות המכירה שלה, תוך ניסיון למכור את המלאי הנותר. סוזוקי מוסיפה ומרגיעה בהודעתה את הרוכשים ואת המעריצים ומציינת שחלק מהסוכנויות יהפכו לספקי חלפים בכדי להמשיך ולספק שירות ללקוחות, ומבטיחה לקיים כל הבטחה קודמת מצידה – כלומר שמירה מלאה על אחריות המכוניות והמשך מתן השירות לכלל לקוחות החברה.
סוזוקי תפסיק למכור מכוניות בארה
צילום: מנהל
סוזוקי קיזאשי. כנראה שהיא לא גדולה מספיק בשביל האמריקנים

במקביל, מודיעה החברה על הפניית תשומת הלב לתחומים אחרים במטרה לחזקם. אלו כוללים את תחומי האופנועים, הטרקטורונים (ATV) וכלי השייט. זאת במטרה לאפשר צמיחה טובה יותר ורווחים בארצות הברית. בינתיים, היא נדרשת להוציא סכומים נוספים לצרכי הארגון מחדש, וייתכן ותיאלץ לבקש "הלוואה" מחברת-האם ביפן.

בכך מסיימת סוזוקי פעילות שנמשכה קרוב ל-30 שנה (מ-1985). אגב, תקופת השיא של היצרנית בארה"ב ברית הייתה בתחילת שנות ה-2000 שכללה עלייה במשך 4 שנים רצופות בדרך למכירתם של למעלה מ-100,000 כלים בשנה. בהמשך, היא גם הספיקה לשתף פעולה עם ג'נרל מוטורס הענקית, וגם להסתכסך איתה. סוזוקי נחשבת למומחית בתחום המכוניות הקטנות – תחום שמסרב לתפוס תאוצה בארץ ה"סופרסייז מי". עם תום העידן האמריקני, נשואות העיניים כלפי אירופה והמזרח ורק הזמן יגיד אם היצרנית הקטנה-גדולה תצא נשכרת מהמהלך.