קניתם רכב חדש, או אפילו משומש, ואתם רוצים לשמור עליו במצב טוב ואף יותר מזה, לפחות בכל מה שתלוי בכם. ראשית, לפני שנספר כיצד יש לטפח את המראה, כדאי לדעת ממה להיזהר:
• לא להחנות מתחת לעצים – העץ מטפטף שרף, משיר אבקנים וזרעים הנדבקים לרכב ועם הזמן חודרים לצבע וממסים אותו. בנוסף, על העץ מקננות ציפורים למיניהן שלפעמים נדמה שהופכות דווקא את הרכב שלך לשירותים ציבוריים, מה שפוגם בצבע באופן בלתי הפיך. יש לנקות צואת ציפורים, המכילה חומצות עיכול, באופן מיידי.
• לא להחנות מתחת לכבלי חשמל (שוב בעיית הציפורים).
• חנייה מוצלת תורמת לשמירה על מראה מבריק, לכן יש להימנע מחנייה ממושכת תחת קרני השמש, הגורמות לדהייה של הצבע.
• אתרי בנייה – במעבר או בחנייה באתר בנייה ישנו סיכון להיפגע מרסיסי בטון, סיד או צבע. הבטון מתחזק עם הזמן, לכן יש לנקות את הרכב מיד. אין לגרד את הבטון – הגירוד שורט את הצבע. קחו את הרכב למומחה בעל ניסיון לשטיפה ולניקיון.
• אבנית – מי ברז מכילים אבנית שמצטברת ומשאירה סימנים. יש להימנע מחנייה באזור בו ישנן ממטרות השקיה.

כל כך הרבה סיכונים, אין טיפול מונע?
יש – ציפוי קריסטל/ וקס. הווקס הינו חומר שקוף שמורחים על הרכב, והוא יוצר שכבת הגנה על הצבע. למרות שצבע הרכב נראה חלק בעין בלתי מזוינת, הוא למעשה נקבובי. הנקבוביות יוצרת חספוס והיא גורמת ללכלוך להידבק לצבע. שכבת הווקס אוטמת את הצבע בחומר שקוף המקנה לצבע ברק והגנה.

האם הווקס מוריד גם שריטות?
לא, וקס משמש כשכבת הגנה בלבד. יש להכין את הצבע למריחת וקס על-ידי פלסטלינה מיוחדת המורידה לכלוך קשה. להורדת שריטות יש להשתמש בפוליש.
 
המדריך המלא לשמירה על הרכב
צילום: קארספא, מערכת אוטו
 
מה ההבדל בין וקס לפוליש?
הווקס משמש כשכבת הגנה, שומר על המצב הקיים ומוסיף לרכב ברק. לעומת זאת, הפוליש הינו חומר המלטש את הצבע, מסיר שכבה מקרונית של תאי צבע דהויים וחושף שכבה של תאים שעדיין לא נחשפו לשמש ולמפגעים השונים. בכך הוא מקנה לרכב מראה חדש. לאחר סיום תהליך הפוליש יש למרוח וקס להגנה על תאי הצבע החדשים. מכאן נולד השם "פוליש וקס".

האם הפוליש מוריד הכל?
לא, הפוליש מלטש הכל – את צבע הרכב וגם את השריטות. אולם שריטות עמוקות שעברו את כל עובי הצבע אין מה ללטש ולכן השריטות האלה יישארו לעד. כמו כן, לא ירדו צלקות שנוצרו על-ידי צואת ציפורים, מביצים או מחומרים כימיים אחרים שצרבו את הצבע לעומק.
ישנם סוגים רבים של פוליש ולכל סוג צבע יש את הפוליש המתאים לו. שימוש בחומר לא מתאים עלול להזיק יותר מאשר להועיל.

מה זה ציפוי קריסטל?
זהו סוג של וקס המכיל טפלון ומקנה לצבע גימור שמזכיר רכב באולם תצוגה.

מה לגבי פנים הרכב?
בטכנולוגיות של היום ניתן לנקות כמעט הכל. ישנם חומרים מיוחדים לניקוי תקרת תא הנוסעים, מושבי בד, מושבי עור, רצפת הרכב וחלקי הפלסטיק. בעזרת חומרים אלה, יחד עם מכונה לניקוי ריפודים המזריקה מים חמים בשילוב שואב, ניתן להחזיר לרכב את מראה נעוריו.

האם נכונה השמועה כי מכונות שטיפה שורטות את הרכב?
מכונות השטיפה מחולקות לשני סוגים – מכונות המנקות על-ידי מברשות ניילון שבמשך הזמן נשחקות ומותירות שריטות מקרוניות על הצבע. לאורך זמן, אלה מצטברות לכמות הנראית לעין, במיוחד בכלי רכב כהים. הסוג השני אלה מכונות המנקות ע"י ג'ילדות, שאינן מסבות נזק לצבע הרכב, כל עוד מנקים את הג'ילדות.
 
מה לגבי נזקים לרכב במכונות שטיפה?
מכונות השטיפה מפעילות לחץ נמוך שאינו פוגע ברכב או באביזרים מקוריים המותקנים עליו, אולם יש לקחת בחשבון כי הרכב נוסע בכביש, חונה בחניונים וחשוף לפגיעות בפגושים, במראות ובפסי קישוט. פגיעות אלה מחלישות את החלק הפגוע במידה שונה בהתאם לעוצמת הפגיעה. חלק זה של הרכב שהוחלש על-ידי הפגיעה, גם אם נראה שלם, עלול להתפרק במכונה ולכן יש ליידע את מפעיל מכונת השטיפה כדי שיחזק בסרט דביק את החלק הפגוע או שיעצור את המברשת שעלולה לפגוע בחלק החלש.
 
לסיכום, בהנחה שבחרתם לתת לבעלי מקצוע לעזור לכם לשמור על מצב ונראות הרכב, אל תתפתו לעבודה זולה. עבודה טובה דורשת ידע, חומרים טובים, זמן וסבלנות. קבלו המלצות, בקשו לבצע קטע לדוגמא ורק כאשר אתם משוכנעים כי לפניכם מקצוען, תנו לו לבצע את העבודה.