תמונת אילוסטרציהלפני 31 שנים, כשהייתי בן 17, קיבלתי בשעה טובה רישיון נהיגה. כבר באותו השבוע נסעתי לאילת עם אבי ועוד חבר לספסל הלמודים. היה לו, לאבי, פולקסווגן טרנספורטר דבל-קבינה ואני כמובן נהגתי. מעט אחרי שהתחלנו את הירידות של סדום, שמתי לב שהברקסים לא כל-כך עובדים. כאילו, ישנה תגובה אבל הרכב דוהר במורד ולא מצליח להאט. שמעתי את אבי צועק: "עידן ברקס, ברקס," ואני עומד על הברקס וכלום. הרכב טס במורד, בסיבובים אני בין השוליים לתהום והגלגלים צורחים. שבוע ראשון שלי על ההגה, ברכב מסחרי, בירידות של סדום, ואין בלמים, מה עושים? התחלתי להוריד הילוכים. הורדה ראשונה וההילוך בקושי השתלב. הורדתי הילוך נוסף והרכב החל להאט. מעולם לא פחדתי כל-כך, התגובה הראשונה של הפחד הייתה שיתוק של הגוף, אולם מהר מאוד הצלחתי להתגבר עליו ולפעול – מונע מתוך הפחד, לא מאובן ממנו.
הסיטואציה גרמה לי להיזכר בקטע מתוך 'חולית' – ספר נהדר (שלימים הפך גם לסרט) מאת פרנק הרברט. הגיבור בספר לומד מעין קרב מגע ואחד המשפטים שעבורי היו משמעותיים – ביותר מפעם אחת בחיים – הוא כשהמנטור אומר לגיבור: "הפחד הוא קוטל הבינה" (Fear is the mind-killer). אוי, כמה שזה נכון.
גם בספרי הקודש השונים של עמי המזרח הרחוק נמצא התייחסות דומה לנושא רגשות. אם פחד הוא רגש, שמחה היא רגש וכך גם ואהבה, שנאה וכו', אז איזה הוא האדם שיש לו רגשות? מי הוא כשכל פעם עולה אצלו רגש אחר? מי אצלו "בעל הבית"? התשובה היא זה שיכול לבלום את רגשותיו. כמו שיודעים לוחמים בקרב, שחקנים, מהמרים, אתלטים בתחרות ורבים אחרים, המנצח הוא זה שלא מערב רגשות. אם הוא כועס על היריב, מנסה לנקום בו או מרחם עליו – הוא כבר הפסיד.
קבלת החלטות בזמן חירום / טור אישי
צילום: מנהל
כך גם הפחד. פחד הוא רגש שחייבים לדעת לתעל אותו. שכן רק אז – כשלא נפחד – נוכל לתפקד ביעילות ובצורה מיטבית. שם המשחק הוא קור רוח, נחישות, ומוכנות. זו טכניקה מצוינת לתפקוד נכון במצבי לחץ. שמירה על קור רוח, להיות נחוש בצעדי הבאים ולתכנן מה לעשות אם יקרה כך או אם יתרחש אחרת. בכביש זה מתורגם ישירות להיכן אני במרחב ומי נמצא מסביבי? היכן היציאות הקרובות? כיצד הרכב יגיב לתקר בגלגל ומה עלי לעשות? מה יקרה אם המנוע פתאום יכבה ואין ברקסים ואין הגה? מה התחושה כשיש רוח צד חזקה? כיצד לפעול כשיש שמן או קרח על הכביש? אי אפשר סתם להיכנס לרכב ולנהוג, צריך לדעת כיצד יש להגיב לכל מצב. רק כשנדע לפעול נכון מתוך הפחד לא נופתע כשמשהו חדש מתרחש.
עידן אנשל מטפל ומאמן בפסיכותרפיה הוליסטית – קואוצ'ינג משולב