אמנם חברת BRP, ענקית רכבי השטח והפנאי מקנדה, הציגה את הקאן-אם 'קומנדר' אי שם ב-2010, אולם רק כעת הכלי מושק אצלנו. "ביקוש גבוה של הכלים בשוק הצפון אמריקני מנע ממנו לצאת." אומר רמי עוזיאל, סמנכ"ל שיווק בעופר אבניר, היבואנית. "על כל כלי שייצרו היה ביקוש ל-25 כלים, לכן הם החליטו תחילה להתמקד בשוק המקומי, ובהדרגה לצאת לשווקים אחרים. השוק המקומי הוא הגדול ביותר עבורם כשכוחם של כלי ה-Side by Side עולה בהתמדה. כרגע, הוא נחלק ל-30% כלי Side by Side ו-70% טרקטורונים כשבאירופה המצב דומה. אצלנו, לעומת זאת המצב כמעט הפוך כשנתח השוק של כלי ה-Side by Side עומד על 60% ומתחזק מדי שנה. אין ספק, מבחינה זו ישראל מקדימה את העולם."
הקומנדר יוצע בארץ בגרסת 800R (עם כ-800 סמ"ק, 71 כ"ס) ובגרסת 1000X עם 976 סמ"ק ו-85 כ"ס. שני המנועים הם מבית 'רוטקס' הנמצאת גם היא בבעלות BRP ולהם מצערת אל-חוטית – לראשונה ברכב שטח מסוגו של הקומנדר ואפשרות לכיול המפתחות ל-3 מהירויות שונות (באמצעות 3 מפתחות נפרדים).
קאן-אם קומנדר מושק בישראל
צילום: רונן טופלברג
מבחינת רשויות המס הישראליות הקומנדר מוגדר כרכב מסע, על כן הוא מורשה לנסוע גם בכביש (עד למהירות של 40 קמ"ש). מי שבכל זאת ירכוש את הרכב למשימות עבודה כדאי שידע כי לקומנדר כושר גרירה של 680 ק"ג ומיכל דלק הגדול ביותר בקטגוריה, 37.8 ליטר שלטענת היצרנית מאפשר תווך נסיעה הגדול בלמעלה מ-10% ביחס למתחרים.
בשתי הגרסאות נמצא דיפרנציאל ננעל ויסקוזי, מרווח גחון של 28 ס"מ ומערכת מתלים אחורית מסוג TTI בעלת זרוע פיתול נגררת. זו בנויה מזרועות עוקבות השומרת על תנועת גלגל אנכית לאחיזה אופטימאלית, שלא כמו בזרוע 'A' אחורית היוצרת תנועת שפיעה הגורמת לאחיזה פחותה ושחיקה מואצת בצמיגים. בשני הגרסאות נמצא בולמי FOX הניתנים לכוונון על-פי העדפת הנהג, כשהגרסה הבכירה מצוידת בבולמי FOX RACING SHOX HPG.
קאן-אם קומנדר מושק בישראל
צילום: רונן טופלברג
אחד מהפריטים המעניינים בקומנדר הינו תא המטען בעל הפרדה מפלסית (level dual, בלשון קאן-אם). למעשה מדובר בתא גדול עם אפשרות חלוקה לשתי קומות כשחלקו התחתון חסין למים ובעל אפשרות לנעילה. מעבר לכך המדף והדלתות האחוריות ניתנות לפירוק והארגז כולו יכול להפוך ל'שופכן' ('הייבר'). כושר ההעמסה הכולל בארגז עומד על 272 ק"ג וקיבולת האחסון על 362 ליטר. פריטים ייחודים נוספים נמצא בתא הנוסעים, בדמות מושבים פריקים המיועדים לשמש ככיסאות בשטח. מעבר לכך נמצא גם, תא כפפות, מחזיקי כוסות והכנה מקורית לכננת חשמלית ולמערכת החשמל עבורה מלפנים ומאחור.
בתחום הבטיחות מצויד הכלי בכלוב הבנוי ממוטות פלדה בקוטר של 5 ס"מ המאושר ע"פ תקנות ROPS האמריקניות, רשתות צד בעלות חיבור מהיר וחגורות בטיחות שבמידה ואינן "מוקלקות" מהירות הרכב מוגבלת ל-30 קמ"ש.
מחיר הקומנדר אינו זול ועומד על 110,000 שקל עבור גרסת ה-800R, ו-130,000 שקל עבור גרסת ה-1000X.