כהערכות לקראת עליית המע"מ מ-16% ל-17% פרסמה היום (ב') דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, מחירון מעודכן של כל דגמיה. אך בעקבות החלטת שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ לדחות בחודש את עליית המע"מ, דלק מוטורס החליטה לגנוז את המחירון שפרסמה ולהשאיר את המחירים כפי שהיו עד עתה.

ביום רביעי, 25 ביולי, הודיעה האוצר על שורת גזירות כלכליות לבלימת הידרדרות המשק הישראלי. בין הגזירות החליט האוצר על ייקור המע"מ באחוז אחד החל מה-1 באוגוסט. כעת, שעות ספורות לפני העדכון, מודיע שר האוצר כי החליט לדחות את העלאת המע"מ בחודש, עד ל-1 בספטמבר. לטענת האוצר, הדחייה מגיעה לאחר התייעצות עם יושב ראש ועדת הכספים, הרב משה גפני, וקבלת האישור במליאת הכנסת. מטרת הדחייה היא לאפשר לעוסקים במשק להיערך ולעדכון את המערכות החשבונאיות.

בינואר ההתייקרות האמיתית
אז מחירי דגמי מאזדה ופורד, כמו גם של יבואניות אחרות לא ישתנה באוגוסט, אלה כנראה שבספטמבר, אבל כדאי שכולנו נזכור כי ההתייקרות האמיתית עוד בדרך. בעוד כחצי שנה, בינואר 2013 מתכנן האוצר לשנות את נוסחת המס הירוק כשדרכה נקבעת דרגת המיסוי על כל רכב המיובא לישראל.

נכון להיום, על כל מכונית מוטל מס בגובה של 83% כשבהתאם לדרוגה בנוסחת המס הירוק מחושב גובה הטבת המס הנזקף לזכותה. המהלך הזה, שביצע האוצר לפני כשנתיים, שינה באופן מהותי את תמהיל הרכישות בשוק הרכב הישראלי וגרם לפריחת קטגוריה רדומה עד אז – מכוניות המיני – ולחזרתה של תיבת ההילוכים הידנית. אבל כבר תקופה ארוכה שהאוצר מנסה לשנות את נוסחת המס כדי להקטין את גובה הטבות המס, וכעת נראה שזה יקרה. העדכון לנוסחה מתוכנן לינואר 2013 ומשמעותו המיידית היא ייקור מחירי המכוניות.

עיקר ההתייקרות צפויה להיות דווקא בקטגוריות הזולות ביותר: סגמנט המיני והסופרמיני שזוכות בשנתיים האחרונות (מאז החלת המס הירוק) לפופולאריות רבה בישראל עם נתח של כמעט 30% מהמכירות. בסגמנטים אלה מדובר בהתייקרות של כ-2,000 שקלים לכי רכב. אבל לא רק קבוצות אלה יפגעו, אלא גם דגמי הדיזל, מכל הקטגוריות וזאת בשל הקטנת המשקל היחסי של פליטת ה-CO2 בנוסחה החדשה על חשבון מרכבי נוסחה אחרים. מדובר בסעיף בו דגמי הדיזל מצטיינים. עבור דגמי הדיזל מדובר בהתייקרות משמעותית יותר מאלה של דגמי המיני והסופרמיני.