נורבורגרינג מסתבר שגם הגרמנים לא מושלמים. בימים בהם התקשורת מדברת על חבלי ההצלה הגרמניים שמושלכים כלפי יוון וספרד, מספק לנו הנורבורגרינג סיפור דומה – מחוז שקפץ מעל הפופיק ודפק את הראש בתקרה.

הרקע – מסלול המרוצים נורבורגרינג שמדינת ריינלנד-פאלץ שבגרמניה. למעשה, אין זה רק מסלול מרוצים, אלא מתחם ענק של ספורט מוטורי שמורכב בעיקרו מכביש אגרה טבעתי שבו יכול כל נהג לשלם את דמי הכניסה (פר סיבוב) ולנסוע באיזו מהירות שרק ירצה. בתוך המתחם יש כמה הרכבים של מסלולים מוכרים וגם מסלול מרוצים שמשמש את סבב הפורמולה 1. המתחם מהווה מוקד משיכה לתיירות מוטורית מכל העולם מחד, וכאתר ניסויים או הצהרת כוונות של יצרניות הרכב השולחות מכוניות בפיתוח לבדיקת התנהגות ב"רינג" מאידך.
האם הנורבורגרינג בסכנת סגירה?
צילום: מנהל
החלק המשמש למרוצי הגרנד פרי

המסלול הפופולרי שאורכו למעלה מ-25 ק"מ, נמצא בבעלות ממשלתית והוא שייך למעשה למחוז (ריינלנד-פאלץ) שבה הוא שוכן. זהו אחד מאתרי התיירות הפופולריים השוכנים בה, והוא מהווה גב כלכלי למספר עיירות וכפרים שבסביבתו, בדגש על העיירה נורבורג.
התקשורת הגרמנית מדווחת שבשנים האחרונות החל המתחם לסבול מקשיים כלכליים. חוסר עניין כללי ושמועות על כשלים ניהוליים הביאו את המדינה למסקנה כי נדרשת פעולה קיצונית להצלת המצב. הם החליטו להשקיע כספים בפרויקט ענקי שיהפוך את המתחם למרכז פנאי-מוטורי-תיירותי-עסקי, עם בית מלון, קזינו, טיילת ולונה-פארק. "אם נבנה את זה, הם יבואו", הם חשבו לעצמם. ואז נגמר הכסף. ואף אחד לא ממש בא.

המשקיעים פרשו באמצע, רכבת ההרים נסגרה באופן כמעט מיידי עקב ליקויי בטיחות, והמחוז נאלץ לשאת בנטל ההוצאות. כשזה לא צלח הוא פנה לממשלת גרמניה להצלה, ולמרות שזו ניסתה לעזור עם סכום דמיוני של כחצי מיליארד יורו, נשאר לחברת הניהול של ה"רינג" חוב צנוע של 330 מיליון יורו. וזה אפילו מבלי שהושקע כסף במסלול עצמו. אפילו פנייה לאיחוד האירופאי הסתיימה במפח נפש, לאחר שזה לא הסכים לספק את חבל ההצלה. הסיבה לסירוב הייתה אירונית למדי – המתחם המוטורי נועד למשוך תיירים ולספק הכנסות לעסקים מקומיים ולמדינה בה הוא שוכן. כאשר הוחלט להפוך אותו לקומפלקס עסקי, הוא הפך למעשה לגוף מסחרי שמתחרה בעסקים המקומיים יותר מאשר הוא תורם להם. את זה, מסתבר, האיחוד האירופאי לא מעודד.
האם הנורבורגרינג בסכנת סגירה?
צילום: מנהל

המדינה כבר לא מסבסדת, וחברת הניהול (הפרטית) לא מצליחה להרשות לעצמה אפילו את דמי השכירות של המקום. בשבוע שעבר, לבקשת המדינה, הכריזה חברת הניהול על פשיטת רגל. מצד שני, הם עדיין משדרים עסקים כרגיל, עם הודעות לעיתונות שמספרות על הסכם חדש לאירוח מרוץ הפורמולה 1 הגרמני, כאשר ברני אקלסטון, היו"ר האגדי, לא ישלם על השימוש במסלול, ובמקום זה ישלם על הוצאות הארגון, כאשר הרווחים ילכו למדינת ריינלנד-פאלץ. בהודעה נוספת לעיתונות מרגיעה החברה ואומרת שלעובדיה אין סיכון ושפעילות המסלול תימשך.

מהצד השני עומדים גופים שונים בגרמניה, ביניהם ארגון ה-ADAC (הארגון המוטורי הגדול בגרמניה ובאירופה בכלל) ושלל אושיות תקשורת. אלו טוענים שבעליה של חברת הניהול חייבים לעוף ושנדרשת תוכנית הצלה מתוחכמת למסלול האייקוני.

בינתיים, כל שנותר לנו הוא לעמוד בצד ולעקוב, ולקוות שהצדק, כמו בסרטים, ישאר עם הטובים. שהנורבורגרינג ישאר המכה המוטורית שהוא, שנוכל להמשיך ולעקוב אחרי תוצאות של הקפות מבלי להבין בדיוק באיזו חלק של המסלול הן בוצעו, ולחלום על החופשה ההיא לגרמניה עם ה-911 ויום ב"רינג".