אתמול (יום ד') הכריז קונצרן פולקסווגן על השלמת רכישתה של יצרנית מכוניות הספורט והיוקרה פורשה ב-4.46 מיליארד יורו. ליתר דיוק, פולקסווגן השלימה את רכישתה של חברת האחזקות, שנקראת גם היא פורשה, והיא בעלת השליטה (במאת האחוזים) ביצרנית המכוניות פורשה. אתם בטח שואלים את עצמכם למה אנחנו חוזרים ומזכירים שפורשה היא יצרנית מכוניות, ולמה היא בעצם בעלת השליטה בפולקסווגן. אז נסביר.

היחסים בין שתי היצרניות היו טובים מאז ומתמיד. הרבה דגמים היו שיתוף פעולה של השתיים, והן אף נהגו לייצר מכוניות זו במפעל של השנייה. בשנת 2007 הרחיבה פורשה את אחזקותיה בפולקסווגן ל-30.9%, פעולה שגררה על-פי החוק בגרמניה גם הצעה להשתלטות. לטענת פורשה, הכוונות שלה היו טובות ובסך הכל נועדו למנוע השתלטות עוינת על קונצרן פולקסווגן שתפרק את הקבוצה ותפגע בכל הנוגעים בדבר. כשהיא כמעט ומתעלמת מהפוליטיקה והביקורת סביב המהלך, רכשה פורשה ב-2008 קרוב ל-5% נוספים מפולקסווגן ולמעשה השתלטה עליה.

באופן אירוני למדי, המהלך של פורשה גרם לה לחובות של כ-10 מיליארד יורו, ולהמון בעיות עם בעלי המניות. למרות הסכסוך שנוצר, הגיעו שתי החברות ב-2009 לפתרון יצירתי משותף, במסגרתו יאוחדו למעשה שתי החברות ופולקסווגן תשתלט על יצרנית מכוניות הספורט. המבנה דאז, כפי שניתן לראות בתרשים למטה, היה מבלבל במיוחד. פורשה, בתור חברת אחזקות, החזיקה ב-50.7% מהשליטה בפולקסווגן וב-50.1% מחברת אחזקות נוספת, ששולטת ב-100% מפורשה יצרנית המכוניות. שאר השליטה בחברת האחזקות השנייה, הייתה כבר בידי פולקסווגן.
פולקסווגן משלימה רכישת פורשה
צילום: מנהל
פולקסווגן את פורשה ובניו, הלפני

בשביל שיצרנית המכוניות הכי גדולה באירופה (פולקסווגן, למי שלא ידע) תוכל להשלים את ההשתלטות על פורשה, יצרנית המכוניות, היא נדרשה לשלם מס גבוה במיוחד של כ-1.5 מיליארד יורו לממשלה הגרמנית. בגלל הסכום הגבוה, הודיעה פולקסווגן שלא תוכל להשלים את המיזוג לפני המחצית השנייה של 2014.
אבל אז נמצא הפתרון: ביצוע העסקה דרך חברת ביניים בתאום עם רשויות המס. על פי התקשורת העולמית, הפתרון מבוצע הודות לחוק גרמני שאושר לאחרונה, כך שכעת פולקסווגן יכולה לבצע את המהלך עוד השנה וגם להיחלץ מתשלום המס הגבוה (שממילא כנראה לא יגיע לילדי וקשישי גרמניה אלא, להיחלצות יוון מהמשבר הכלכלי למשל).

בהודעה שפרסמה מסבירה פולקסווגן שהפתרון שנמצא הוא שפורשה, חברת האחזקות (הראשונה), תמסור את אחזקותיה בפורשה, חברת האחזקות (השנייה), לפולקסווגן. בתמורה תקבל פורשה, חברת האחזקות הראשונה, "דמי התחשבות" בדמות הסכום שהזכרנו בתחילת הכתבה, 4.46 מיליארד יורו. הסכום הזה מבוסס על שווי האחזקות הנותרות מפורשה, חברת אחזקות מספר שתיים (3.88 מיליארד יורו) ומספר סעיפים נוספים. מבולבלים? בצדק. למזלכם, פולקסווגן הכינה לנו תרשים נוסף ואחרון שמסביר את המצב כעת.
פולקסווגן משלימה רכישת פורשה
צילום: מנהל
פולקסווגן ובניו על האש, האחרי

המהלך האסטרטגי האדיר הזה, כך פולקסווגן, יועיל לכל בעלי המניות. על אף חובות הענק, פורשה היא מיצרניות מכוניות הספורט המצליחות בעולם, ועדיין מייצרת רווחים באופן קבוע. השתלטות עליה תנפח את כיסיה של פולקסווגן ולמקרה שתהיתם – גם של פורשה.