בטיחות היא דבר חשוב. איך על כך עוררין. זו גם הסיבה שהציון שמקבלות מכוניות במבחני הריסוק של EURONcap הפכו לכלי רב משמעות בזמן קניית מכוניות. אולם חשוב לשים לב כי מפרט הבטיחות של המכונית, בדגש על מספר כריות האוויר – אביזר בטיחותי שאין חולקים על יעילותו, משפיע על הציון לו זכאית המכונית. ככלל, מכוניות נבחנות במבחני הבטיחות האירופאים עם מפרט הבטיחות הבסיסי איתו הן מוצעות באירופה, ולכן כשקוראים את תוצאות מבחן הבטיחות של המכונית בה אתם מעוניינים (באתר www.euroncap.com), חשוב לשים לב לאבזור הבטיחות איתו נבחנה.

והנה הבעיה – מתברר כי רבות מהמכוניות מיובאות לארץ עם מפרט בטיחות נמוך מזה איתו נבחנו, מה שהופך את התוצאה שהושגה במבחן האירופאי ללא-רלבנטית. אין לנו שום דרך לדעת (ולא משנה מה המוכרן באולם התצוגה אומר) עד כמה היה נפגע ציון הבטיחות בעקבות העדרה של כרית אוויר לברכי הנהג, למשל – יכול להיות שמדובר בהשפעה שולית, אבל יכול מאוד להיות שרגלי הנהג היו סופגות פגיעה קשה יותר, שהייתה מורידה את הציון. הרי לא סתם טרח היצרן להתקין כרית אוויר נוספת – במכונית.

אומנם זה מכבר למדנו להיות חשדנים אם למכונית יש פחות מ-6 כריות אוויר – עד לא מזמן זה היה המינימום ההכרחי לשם קבלת ציון מלא של 5 כוכבים (ואז הגיעה הפולו, עם כריות צד שכוללות גם כרית ווילון, ושינתה קצת את הכללים), אבל לאחרונה החלה כרית אוויר לברכי הנהג להיות פריט שכיח יותר ויותר, ולפעמים קל לפספס את העובדה כי המכונית נבחנה עם כרית כזו, ובלעדיה אינה זכאית לציון הבטיחות ה"רשמי".

העניין רלבנטי כמובן לא רק במכוניות חדשות, אלא גם במשומשות. כדאי לבדוק כי הרכב הספציפי אותו אתם שוקלים לרכוש אכן מצויד בכל אביזרי הבטיחות איתם נבחן – הרי אין טעם לקנות פוקוס מהדור השני בגלל שהדגם השיג את אחד מציוני הריסוק הטובים ביותר בתקופתו, ואז להסתפק בגרסת הבסיס שנמכרה בחלק מהשנים עם שתי כריות אוויר בלבד... אומנם רישיון הרכב כולל מידע לגבי מספר כריות האוויר המותקנות בו, אך לעיתים קרובות המידע אינו מדויק מסיבות שונות. לכן כדאי לחפש בתוך הרכב את הכיתובים המציינים המצאות כריות אוויר.
• כרית אוויר לנהג – כיתוב על ההגה.
• כריות אוויר לנוסע מלפנים – כיתוב על הדשבורד מול הנוסע.
• כריות צד – כיתוב על צד המושבים הקדמיים או על קורה B (הקורה בין הדלת הקדמית לאחורית, אליה מחוברת חגורת הבטיחות).
• כריות וילון – כיתוב על המשקוף העליון של הדלת הקדמית, בשני הצדדים.
• כרית ברכיים – כיתוב מתחת להגה. במקרים נדירים יש כרית ברכיים גם לנוסע, ואז יופיע הכיתוב באזור דלת תא הכפפות (בנפרד מהכיתוב לכרית האוויר הרגילה
• כריות צד אחוריות – כיתוב על המשקוף האחורי בדלת האחורית. אופציה נדירה למדי, אפילו בקטגוריות היוקרה.

במכוניות חדשות הבירור קל ופשוט בהרבה, כמובן – פשוט בודקים במפרט שמספקת היבואנית, ואז משווים למפרט איתו נבחנה המכונית. מי שבטיחות נמצאת אצלו גבוה בסדר העדיפויות בקנית רכב, כדאי שיקדיש כמה דקות לבדיקת העניין לפני רכישת מכונית. ואם אופן פעולת כרית האוויר, או חשיבותה, אינו ברור לכם לחלוטין – הקליקו על הסרטון המלווה כל מבחן ריסוק באתר האירופאי לקבלת המחשה וויזואלית. חשוב להדגיש שיש מכוניות שזכו לציון ריסוק מלא של חמישה כוכבים עם שש כריות אוויר, בעוד אחרות נבחנו עם שבע – כך שאין כלל אצבע בנושא הזה, וחייבים לבדוק עבור כל דגם בנפרד.

כדי להקל עליכם את המשימה, החלטנו ב"אוטו" לרכז עבורכם את המכוניות שנמכרות בארץ עם מפרט כריות חסר (הרשימה מתייחסת רק למכוניות שנמכרות כחדשות):

אופל קורסה
הקורסה זכתה לציון של 5 כוכבים עם שש כריות אוויר. מוצעת בארץ עם ארבע כריות בלבד.
אוטו בודק: האם באוטו שלך חסרות כריות אוויר?
צילום: מנהל
מאזדה 2
הקטנה של מאזדה זכתה לציון של 5 כוכבים עם שש כריות אוויר, אולם בארץ משווקת גרסת הבסיס של גרסת ההאצ'בק (דינמיק) עם שתי כריות אוויר בלבד (6 באקטיב ובכל גרסאות הסדאן).
אוטו בודק: האם באוטו שלך חסרות כריות אוויר?
צילום: מנהל
סקודה פאביה
הפאביה נבחנה וזכתה לציון של 4 כוכבים עם שש כריות אוויר. בארץ שתי רמות האבזור הבסיסיות יותר, Ambiente ו-Elegance, נמכרות עם ארבע כריות אוויר, ורק רמת האבזור 'ספורט' מציעה שש כריות.
אוטו בודק: האם באוטו שלך חסרות כריות אוויר?
צילום: מנהל
סקודה יטי
היטי זכה לציון של 5 כוכבים עם שבע כריות אוויר. בארץ הוא נמכרת עם שש כריות או עם שמונה כריות, בשני המקרים חסרה כרית לברכיים איתו הרכב נבחן. אומנם בעקבות פנית "אוטו" ניתן כיום להזמין את כרית הברכיים כאופציה במחיר של 2500 שקל, אך זה לא לעניין שבטיחות דורשת תוספת תשלום והמתנה ארוכה להגעת ה"הזמנה המיוחדת", בייחוד שכשבאתר האינטרנט מתהדר הדגם בחמישה כוכבי בטיחות.
אוטו בודק: האם באוטו שלך חסרות כריות אוויר?
צילום: מנהל
סקודה רומסטר
הרומסטר זכה לציון של 5 כוכבים עם שש כריות אוויר, אבל כל הגרסאות, למעט גרסת הסקאוט, נמכרות עם ארבע כריות אוויר.
אוטו בודק: האם באוטו שלך חסרות כריות אוויר?
צילום: מנהל
פולקסווגן קאדי
הקאדי נבחן עם ארבע כריות אוויר וזכה לציון של 4 כוכבים, אולם גרסת הבסיס מוצעת עם שתי כריות אוויר בלבד.
אוטו בודק: האם באוטו שלך חסרות כריות אוויר?
צילום: מנהל
עוד מכונית שנמכרה בישראל ללא ציוד בטיחות מספק היא הטויוטה קורולה. עד שנת המודל הנוכחית צוידה הקורולה, רבת המכר של טויוטה, בארבע כריות אוויר בלבד. מתחילת השנה הזו משווקת הקורולה עם שבע כריות אוויר איתן נגשה אל מבחני הריסוק ואיתן זכתה בחמישה כוכבי בטיחות.

תגובת היבואנים:
צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן, סקודה, סיאט ואודי:
"צ'מפיון מוטורס מאפשרת ללקוחותיה ליהנות ממגוון דגמים וורסיות הכוללות רמות אבזור בטיחות שונות בטווחי מחיר שונים. בכל הדגמים המוזכרים בכתבה קיימת האופציה לרכוש את אבזור הבטיחות המלא, ורמת האבזור המוצעת לכל דגם ודגם מודגשת ללקוח".
תגובת שלמה יבואני אופל:
"הקורסה 1.4 ליטר ברמת אבזור ENJOY משווקת מזה מספר שבועות עם 6 כריות אוויר כסטנדרט. כאסטרטגיה שיווקית לא השתמשנו בציון כוכבי הבטיחות או בכל נתון אחר שאינו מדויק/נכון. לאחר שיחתנו בדקתי בשנית בכול חומרי הפרסום שלנו עיתונות,טלוויזיה,קטלוגים ומפרטים ולא מצאתי אזכור מסוג זה."
תגובת דלק מוטורס יבואנית מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני:
בנוגע לגרסת הבסיס של מאזדה2, בשל מגבלות שהיו לנו וליצרנית בעת בניית הדגם לישראל הדגם הבסיסי כלל זוג כריות אוויר קדמיות בלבד ולא שש. אולם בקרוב, במקביל לעדכון מפרטים שעובר הדגם אצל היצרנית, ישונה גם מפרט הבטיחות וגם גרסת הבסיס תגיע עם שש כריות אוויר, כפי שמשווקת הגרסה הבכירה גם היום. לתשומת לבך, פער המחיר בין הגרסה בעלת 2 הכריות לגרסה בעלת 6 הכריות מסתכמת ב-3,000 שקלים, המהווה פער מינימאלי הגיוני ונגיש. ובנוסף, דגם מאזדה2 בתצורת 4 דלתות (סדאן) כולל מפרט בטיחותי מלא לרבות 6 כריות אוויר, בכל גרסאות הדגם. ככלל, דלק מוטורס נוקטת מדניות של שדרוג מתמיד של כל דגמי הרכב של המותגים המיובאים על ידה. היבטים בטיחותיים עומדים במרכז סדר יומנו ובראש סולם העדיפויות.