אחת הבעיות במכוניות החשמליות – הטרנד העתידני החם ביותר כיום בתעשייה – הוא השקט. היעדר כל רעש מנוע, ואת זאת הפנימו היצרנים זה מכבר, מהווה סכנה אמיתית – בעיקר להולכי רגל; פגיעות ראשונות, בעיקר של ילדים, בפרברים או בשכונות שקטות יחסית, כבר מהוות תמרור אזהרה ברור. מה שאולי נשמע כהתחלה של בדיחה, הופך לנושא שמדיר יותר ויותר שינה מעיני קברניטי יצרניות הרכב השונות ועיקרו: איזה צליל או קול תשמיע המכונית בעתיד, ולמי הוא יהיה שייך, אם בכלל?

בנוסף לכורח שבהוספת צליל או רעש למכוניות המזמזמות מסתבר שחוזי עתידות חרוצים במיוחד כבר דנים בכובד ראש באפיון רעשים מסוימים, התאמתם לסוג רכב או מותג מסוים – והאם בכלל ניתן "לרשום פטנט" על רעש מלאכותי במכונית?

בגרמניה מסתבר שהנושא כבר עולה לדיון ומה שהחל כמאמרי דעה או הערות מפי עיתונות הרכב שם, הופך לנושא רציני לדיון שמושם על השולחן. זה עתה התקיים כנס ראשון סביב לנושא שיוזמיו היו המכון הגרמני לכלי רכב ממונעים ו... ביה"ס הגבוה למוסיקה ומחול מקלן שיחד ארגנו סימפוזיון שכקוריוז אף נערכה במהלכו תחרות ווקאלית סביב נושא "צליל המכונית החשמלית בעתיד". ביפן ובארה"ב כבר קבעו חוקים ותקנות ראשונות בנושא, שעיקרן החובה לייצר רעש כלשהו – בגדר התרעה – למכוניות חשמליות בעתיד, נושא שאף באו"ם נלקח ברצינות ו-ועדה מיוחדת שהוקמה לשם כך תנסה לגבש החלטות וכללים מחייבים כלל עולמיים.

אבל, יצרניות הרכב יודעות גם שהרעש המושמע על-ידי מכוניות מסוימת, או אף יצרן מסוים, מהווה כרטיס ביקור וסימן מזהה שחשיבותו גדולה ממה שמקובל היה לחשוב עד כה. לרעש יש לא רק תפקיד לעזור בזיהוי הרכב המגיח, תחום שקרוב אולי לחובבי הרכב היותר אדוקים – פחות להדיוטות, אך אופי הצליל, עוצמתו ואף איכותו משפיעים בהחלט לא רק על קליטה מוקדמת אלא גם על השיוך לסוג הרכב המסוים; הרי רעש אגזוזי פרארי – ולא משנה איזה דגם – יעורר תשומת לב גם אצל מי שלא ממש יודע להבחין בין V12 ל-V8, אך עדיין יבין שמדובר לכל הפחות במנוע חזק מאוד, לרוב גם ניתן לשייכו למכונית ספורטיבית.

בסימפוזיון דנן, שנערך בסוף דצמבר באאכן שבגרמניה, השתתפו מומחים רבים מתחומים מגוונים הקשורים בתעשיית הרכב, במוסיקה, ברעשים ובבטיחות ודנו בכובד ראש בשאלות כמו "אילו רעשים צריכים לבקוע ממנועי המכוניות החשמליות בעתיד? מה תהיה עוצמתם? האם דווקא יידרש רעש דמוי מנוע בעירה פנימית או משהו אחר לגמרי? כיצד תתבצע ההבדלה והזיהוי בין הדגמים והיצרנים השונים?". וכמובן גם שאלות משפטיות שעלולות לצוץ סביב לנושא כמו למשל "האם רעש שיצרנית מסוימת מצמידה לדגם מסוים שלה הוא סימן רשום ו'רעש מוגן'?".

החלטות מן הסתם, לבטח מחייבות, לא התקבלו בסימפוזיון והמנחים הסתפקו הפעם במתן פרסים לנגנים או למקהלות שהיטיבו להשמיע צלילים שונים ומשונים היכולים לשמש כ"רעשי מנוע" למכוניות חשמליות בעתיד. אבל, חשוב הרבה יותר היה עצם העלאת הנושא על שולחן הדיונים והצפתו גם לציבור, שכן אין ספק שמדובר בצעד ראשון שעוד נשמע עליו – תרתי משמע – הרבה בעתיד הקרוב.