פולקסווגן קונספט D מ-1999פולקסווגן פייטון אולי לא תיזכר כסיפור הצלחה גדול, אך בהחלט יכולה לשמש שיעור חשוב ב"פסיכולוגיית המכוניות"; מסתבר שלא די במכונית טובה, איכותית, גדולה ובעלת סממנים נוספים המאפיינים מכונית פאר. לא פחות חשוב הם התדמית, השם, הלוגו והתזמון. תשאלו את אנשי דיימלר לגבי מאייבאך. ה"פולקסווגן פאר" היא פרי מלחמת כבוד ואמוציות, כאשר הבוס של הקונצרן – פרדיננד פייך, לקח אישית את המרצדס A-קלאס בתחילת שנות ה-2000, כמה שנראה בעיניו ניסיון עקיצה או פגיעה מצד מרצדס בבטן הרכה של פולקסווגן, עם מתחרה ישירה בגולף, ה"לחם וחמאה" שלהם. מהנדסיו קיבלו הנחייה לתכנן "מכונית פאר טובה משל המתחרות מרצדס וב.מ.וו" וב-2002 הושקה הפייטון בכל תרועה רמה. העובדה שאודי הציעה את ה-A8 זה מכבר כמתחרה ל-S-קלאס ולסדרה 7 לא הפריעה לפייך, שרצה מתחרה מפוארת ישירות מול מרצדס, והשאיר ל-A8 את התחרות מול סדרה 7.

הפייטון לא היתה סיפור זול ובפיתוחה הושקעו הון, כאשר בין היתר פותחה במיוחד עבורה פלטפורמה חדשה – ששימשה גם את בנטלי קונטיננטל. גם העובדה שמכונית הפאר יוצרה בחלקה הגדול בעבודת-יד ובמפעל מיוחד שהוקם עבורה, לא תרמה להצלחה הכלכלית. הפייטון נמכרה עד כה בכמה עשרות אלפי יחידות ולמעט בשוק הגרמני, שם עוד קיבלו בהבנה יחסית את הרעיון של נסיעה ב"פולקסווגן מפוארת", בשאר העולם ניתן להכליל ולהגדיר את הניסיון ככישלון.
פולקסווגן: שובה של הפייטון
צילום: מנהל
אבל, בפולקסווגן כנראה מפנימים לקחים וכבר פועלים על דור ההמשך. זה יהיה שונה בכל מהפייטון הנוכחית, בעיקר במיצוב ובהגדרת המתחרות. אצל יצרנית הענק הגרמנייה הבינו כנראה שהלוגו VW ו"מרצדס S-קלאס" או "ב.מ.וו סדרה 7" לא הולכים ביחד ולמלחמה מולן יש את אודי A8. הפייטון הבאה, אם כן, בהחלט תישאר ספינת הדגל של פולקסווגן אך תהיה קטנה יותר – ותמוצב נמוך יותר בהיררכייה של הקונצרן, משהו בין אודי A6 לאודי A8. המרכב הכל-חדש יהיה מאלומיניום והוא יוכל להכיל מגוון מנועים קטנים יחסית, עם 4 או 6 צילינדרים כמו גם יחידות הינע היברידיות.

אחת הביקורות העיקריות שהוטחו בפייטון התייחסה לעיצוב, שהיה שמרני ויבש יתר על המידה ולא הביע שום ייחוד. בפייטון הבאה העסק יטופל וככל הנראה היא תוצג בתצורת 5 דלתות, בדומה להשראה של הפייטון הראשונה – הקונספט D מ-1999. שמועות באירופה טוענות גם שבפולקסווגן שוקלים גרסת סטיישן שתציע תחרות מעניינת לסלון היוקרתיות דוגמת מרצדס E-קלאס או יגואר XF; גרסה כזו יכולה להגיח כמעין 'שוטינג ברייק' ספורטיבית ומפוארת או כסטיישן משפחתית מרווחת לכל דבר. המגזין הבריטי CAR דיווח בהקשר זה שהפייטון הבאה כבר אמורה היתה להיות מוצגת כקונספט בתערוכת פרנקפורט, אך בפולקסווגן החליטו לבסוף לדחות את החשיפה בכדי לא לפגוע בפוקוס אותו רצו לקבל עם האפ!. המשמעות – אם המידע מדויק – שהקונספט כבר הבשיל וכי בקרוב נראה במה דברים אמורים.