דוכן פיאט בפרנקפורט. "יצרנית קטנה וגאונית"אוליביה פנרסואה אינו פנים חדשות בקבוצת פיאט. הוא זה שמונה להיות אחראי על תחיית לנצ'יה, ולאחר מכן קיבל לידיו גם המשימה לאחדה עם קרייזלר. לפני חצי שנה כשפגשתי בו, הוא היה עסוק בהסבר מדוע השילוב בין קרייזלר ללנצ'יה כה נכון. אבל כעת יש לו בייבי חדש תפקיד יו"ר מותג פיאט לב ליבה של הקבוצה האיטלקית.

"אני אחראי למכירות של כל המותגים של קונצרן פיאט בעולם, וכעת עברתי מראשות לנצ'יה לפיאט", מסביר פרנסואה עם חיוך מצטנע כהרגלו. "השאלה שעומדת לפני היא לאן לקחת את פיאט. אז כדי לברר מה סיבת הקיום של פיאט, אנחנו צריכים לבחון את ה-DNA ואת ההיסטוריה.
"אני חושב שפיאט הייתה תמיד מותג של 'פשוט יותר', שתפקידו לספק צרכים בסיסיים של אנשים עם נגיעה גאונית קטנה ומאוד איטלקית. כזו שמביאה יותר ממה שהיית מצפה. ה'יותר' הוא בעיצוב, נקודה מאוד איטלקית שאנחנו צריכים לחבר לה משהו אנושי, כמו שהשם 'פנדה' הוא חברותי יותר מהשם iQ (שמה של מכונית המיני של טויוטה, א.ש). הדבר השני הוא שימושיות: פיאט צריכה להיות הבית שלך, מודולארית, עם הרבה חלל ונעימה, עם טפטוף של גאוניות. ה-DNA שלנו זה להיות נדיב.
"הדבר השלישי הוא כבוד לאיכות הסביבה. אני אומר כבוד, כי צריך להיות אנושי. מכונית שהיא נדיבה לא רק לנוסעים, אלא גם לסביבה".
איפה מתברגת בכך הפנדה החדשה?
"לפנדה יש את העיצוב האיקוני. היא הפכה, כמו ה-500, למותג בתוך מותג. זה די מיוחד שיש לנו דגם עם אישיות משלו. מעבר ל-500, היא אולי הדגם הכי מזוהה איתנו. היא קיימת יותר מ-30 שנה, ויש לנו ניסיון עם 6.5 מיליון מכוניות שהגיעו ל-60 מיליון לקוחות (כולל משומשות כמובן, א.ש).
ראיון עם יו
צילום: מנהל
הפנדה הישנה. הפכה למותג, ותישאר בייצור לצד החדשה
"הפנדה הייתה להיט ענק, אז צריך לשפרה בזהירות. העיצוב דומה אבל רך יותר, היא קצת יותר גדולה אבל שומרת על ה'עירוניות', ויש לה את תא המטען הגדול בקבוצה. אנחנו אוהבים את סביבת הנהג של הפנדה המקורית, והחלטנו להחזיר משהו ממנו. אנחנו קוראים לה 'קופסת הפלא', כי היא מתאימה את עצמה אליך. וזה דבר חשוב, כי חצי מהפנדה נמכרות כמכונית שנייה לאנשים שמחפשים משהו 'קול', וחצי כמכונית ראשונה במשפחה למי שצריך משהו זול. הפנדה היא חסרת סטטוס".

האם אתם מרגישים את העניין המחודש והתחרות בקטנות באירופה?
"זה נורמאלי. זה שוק של מחירים ואנשים מחפשים מכונית זולה. אבל אנחנו לא מפחדים מהמתחרים. אנחנו המצאנו את המכונית הקטנה, וידענו להחיות מחדש את ה-500. פיאט תמיד הצטיינה במנועים קטנים ומכוניות קטנות, אז יש לנו את הטכנולוגיה ומסורת נהדרת. אבל התחרות מביאה עניין ולקוחות חדשים, והם יבואו גם אלינו".

עד מתי ימשך בפולין ייצור הפנדה היוצאת?
"הפנדה ההיא יכולה להשלים את המבחר, וכל זמן שיהיה ביקוש נייצר אותה. לא ברור אם נקרא לה פנדה קלאסיק, אבל נמשיך לייצרה, ואפשר גם לצפות שנציג בדגם החדש כמה גרסאות מעניינות".

חשפתם גם פונטו מחודשת. זה לא מהר מדי?
"לדעתנו צריך לשמור על המכוניות עדכניות. לפונטו יש עוד כמה שנים והיא מאוד חשובה לנו, אז החלטנו לעדכן".

מה קורה עם השוק הישראלי. האם נראה אי-פעם סדאן אוטומטית?
"השילוב עם קרייזלר יעזור לנו, כי זו נוסחה מאוד אהובה באמריקה. אז בזכותם יהיו לנו חדשות טובות עבורכם בקרוב".