פורד אבוסכשראש מחלקת העיצוב המוערך של פורד אירופה, מרטין סמית' אומר לי שהאבוס (Evos) היא מכונית התצוגה החשובה ביותר של פורד בשנים האחרונות, הוא יודע מה הוא אומר. והוא גם מוכן, כמו שגילינו, להסביר מדוע היא היא יותר מסתם מכונית תצוגה מאוד יפה.

"ניסינו לבנות מכונית תצוגה עם תפקיד מאוד ברור", מסביר סמית', ומיד פונה להיסטוריה המאוחרת של היצרנית. "אם נתסכל לאחור, האיוסיס שהצגנו ב-2005 הייתה מכונית התצוגה החשובה ביותר. היא סימנה שינוי גדול במראה של פורד, תחילה באירופה ואחר כך בכל העולם. פורד יצאה במראה חדש ועקרונותיו עברו לכל המכוניות שלנו כיום. לאחר מכן הראנו את האיוסיס X, שהסבירה שעיצוב קינטי יגיע לדגמים נוספים כמו הקוגה, וגם סימנה שניכנס לפלח חדש, פנאי. כשעשינו את הוורב (Verve) ידענו שזו הפיאסטה, ולכן היא לא קבלה שם ממשפחת התצוגה. ואחרי כן הראינו את האיוסיס מקס, שנתן רמז לסדרת מכונית ה-C שלנו מהפוקוס ועד ה-C-מקס, וגם הראה שנעשה דלתות מיוחדות שיגיעו ל-B מקס. כלומר לכל מכונית היה תפקיד אחר. האיוסיס סימנה שינוי גדול והאחרות היו קרובות לדגם עתידי.
"האבוס מודיעה שאנחנו עוברים לדור השני בשפת העיצוב שלנו. כל מרכיב בה יגיע לדגם בפורד, אבל היא עצמה אינה מכונית שתגיע לייצור. יש לה אורך של פורד פוקוס סטיישן, אבל בסיס גלגלים של מונדיאו. יש לה מרכב פסטבק שיכול להראות כארבע דלתות, אבל הצורה גם פותחת מקום למרכב עם חמש דלתות, שבמונדיאו היה די ייחודי".
מעצב פורד מסביר: מה אומרת האבוס?
צילום: מנהל
האם המכונית הזו רומזת למונדיאו הבאה?
"אמרנו שזו שפת עיצוב שתיראה תוך ארבע חודשים, ואשאיר לך לחשוב איזו מכונית זו תהיה. אמרו שזו מונדיאו, מוסטנג ואפילו מכונית-על. וזה טוב, כי אנשים מתרגמים זאת לכל מיני מקומות וזה מה שאנחנו רוצים. אבל זה הדור הבא של כל הדגמים. ואם נפרט, אז תראה בעתיד קווים יותר דינאמיים עם ביצוע יותר מדויק של המשטחים. החזית תהיה הפנים החדשות של פורד, בייחוד הגרפיקה שלה עם הסבכה הדומיננטית, שנותנת מראה יוקרתי. יחידות התאורה הצרות יוצרות מראה טכנולוגי, הכנף האחורית המורחבת, אפילו פנסי הלד הקטנים מאחור יגיעו לייצור. וכך גם הספוילר האחורי, שייתן מראה אירודינמי ולא יהיה רק בגרסאות הספורט. תא הנוסעים ישקף איך נעשה רכב ספורט בעתיד".
האם קשה יותר ליצור עיצוב גלובאלי?
"זה יותר מסובך, כי צריך לחשוב על כל שוק בעולם. זה תמיד קשה כשרוצים לשלב בין כל הלקוחות, אבל אם עושים מחקר נכון ניתן להצליח. פורד פוקוס החדשה היא דוגמה לכך. ולכן הפיוז'ן תהפוך למונדיאו והאסקייפ והקוגה יתאחדו. לדעתי, כיום כשמשהו אופנתי יוצא מפריז, אחרי עשר דקות יודעים עליו כבר בסין. העולם מחובר יותר. פעם העיצוב הגלובאלי נכשל, אבל העולם לא היה מחובר ומי שבנה את המכוניות לא הכיר את החלק השני של העולם ולא עשה מחקר נכון".
האם האבוס חשובה כמו האיוסיס?
כן. זה מאשר שחוללנו מהפכה בפורד ושיש המשך. כולם תהו איך ימשיך הקו הקינטי, והאבוס מראה זאת. כשהתבקשנו לשנות את שפת העיצוב, האתגר הגדול היה לשכנע את ההנהלה שפיתחנו שפת עיצוב חדשה. האתגר הפעם היה איך לשפר זאת. איך לעבור לשלב השני, כאשר הלקוחות אוהבים את הפיאסטה ואת ה-S-מקס וכדומה. זה אותו אתגר כמו שיש לב.מ.וו עם המיני ולפורשה עם ה-911, ולכן האבוס כה חשובה".