פולקסווגן גולף. העובדה שהיא חולקת פלטפורמה עם מכוניות אחרות היא עניין חסר משמעותפעם פלטפורמה היה מושג שהתקשר לנעלי נשים, אבל בשנים האחרונות הוא שגור על שפתיו של כל חובב רכב, שלמד כי מתחת לעור מכוניות רבות חולקות בסיס משותף, אותה "פלטפורמה". אלא שעד שהמושג הפך למוכר ונפוץ בז'רגון פורומי הרכב, הוא כבר איבד למעשה חלק גדול ממשמעותו.

אם בעבר התייחסו היצרנים להגדרת הפלטפורמה בקשיחות מסוימת, וניתן היה באמת לגזור מכלי רכב אחד לאחר בשל שיתוף הפלטפורמה, הרי שכיום המושג הפך אמורפי כמעט לחלוטין, לפחות בכל הנוגע לנו, צרכני הקצה. כי היום כלי רכב שחולקים פלטפורמה יכולים להיות מקטגוריות שונות לחלוטין, עם בסיסי גלגלים שונים לחלוטין ומאפייני ניהוג שונים לחלוטין. מהנדסי החברות השונות מתקשים גם הם להגדיר מה בדיוק כולל המושג פלטפורמה כיום, ואם לתמצת את התשובות אזי זה מתמצה בתכנון אזורי הריסוק והמתלים על כל הקשור בהם, כגון תושבות המנוע ומיקום מיכל הדלק. כל השאר – גמיש וניתן לשינוי בקלות יחסית.
על פלטפורמות ואמונות טפלות
צילום: מנהל
האם סיאט אלתיאה קרובה יותר לפולקסווגן גולף מאשר, נגיד, סיטרואן C4 רק בגלל שהן חולקות פלטפורמה?
המשמעות מבחינתנו היא שעצם העובדה שמכונית א' חולקת פלטפורמה עם מכונית ב', היא עניין חסר משמעות. נכון, כנראה שפתח התדלוק יהיה באותו צד, והמתלים יהיו באותה תצורה – אבל עם יד על הלב, כמה מכם יודעים איזה סוג מתלה יש לכם ברכב מאחור. היי! לא להציץ בקטלוג של אתר "אוטו"! מה באמת אפשר לגזור מוולוו S80 ללנד רובר פרילנדר, למשל? או.קי, תגידו שלקחתי דוגמה קיצונית. אז ניקח שיתוף פלטפורמות "קלאסי" יותר – האם באמת סיאט אלתיאה קרובה יותר לפולקסווגן גולף מאשר, נגיד, סיטרואן C4 רק בגלל שהן חולקות פלטפורמה?

לא צריך לנבור בקטלוג כדי לדעת את התשובה – היא לא. ולכן אני אסתכן כאן בבקשה כמעט מגונה – הניחו לפלטפורמה במנוחה. זה פרט טריוויה מעניין בפני עצמו, מידע "מאחורי הקלעים" שנשמח לדווח עליו אבל, מהותי אולי למכונאים ולחולי פרטים, ותו לא. הרפו מהנושא, והפסיקו למלא את הפורומים והטוקבקים בקביעות נחרצות בסגנון "סקודה פאביה ופולקסווגן פולו זה בעצם אותה מכונית, כי יש להן אותה פלטפורמה". קונצרן פיאט הוכיח הרי כבר ממזמן, בימי הטמפרה והדדרה, ששתי מכוניות שבאמת חולקות בדיוק את אותה פלטפורמה יכולות להיות שונות מאוד בתוצאה הסופית, והכל שאלה של מינון וביצוע. כמו פיתה וחלה, אם תרצו.