סיטרואן ג'אמפימסחריות הן חלק חשוב במורשת סיטרואן, ולא פעם הציגו ערכים דומים למכוניות המותג של חדשנות וייחוד. גם הג'אמפי הקודם היה רכב מיוחד: מסחרית לא גדולה, תחליף זול למיניוואן וכוכבת גדולה בבני-ברק. אבל הדור הנוכחי שהגיע למבחן הדרכים, הוא כבר סיפור אחר - ובעיקר גדול משמעותית והפך למסחרית בינונית, למרות שימוש באותה פלטפורמה כמו בדור הראשון. הדגם שאנחנו בוחנים הוא גרסת האוטובוס הציבורי הזעיר (אצ"ז), עם שמונה נוסעים (לא כולל נהג), מה שמקנה לו הטבות מס מפליגות (הכרה מלאה במע"מ למשל).
מפגש ראשון
העיצוב של סיטרואן ג'אמפי בניגוד למסחריות אחרות של סיטרואן - הינו נטול השראה, אפרורי וכמעט שקוף. שלוש שנים לאחר הצגתו הוא נראה פחות נאה ממתחרים כמו רנו טראפיק ויונדאי i800. מסיטרואן אפשר לצפות ליותר.
גם מבפנים אין זכר למיניוואניות של פעם, והג'אמפי לא מזמין במיוחד. המחוונים, המתגים והמנופים מהווים פאזל מרתק מדגמי היצרנית ויוצרים סביבה עניינית אך אפרורית. אפילו מחשב הדרך (טוב שיש) נראה כמו התקנה מקומית. אבל כאן בולט הניסיון הרב של סיטרואן ביצירת סביבת נהג נוחה וקלה לתפעול: בורר ההילוכים גבוה ומחשב דרך קריא למשל. חבל שבלם החניה עדיין מונח משמאל למושב סימן ההיכר של הג'אמפי שמפריע בירידה מהרכב. גם הראות החוצה לא מושלמת, קשה להבין היכן נגמר החרטום הארוך והמראות המפוצלות לא ממוקמות בצורה מספיק יעילה.
ובזמן שאני מנתח את נתוני הג'אמפי, עסוקים הנוסעים הרעשניים בצפייה ב"נמו" הרועש אף יותר, באדיבות מערכת מולטימדיה ומסך עילי גדול שממוקם במרכז הרכב (תוספת של 2,800 שקל). אז נכון שריצודי המסך מפריעים בחושך, אבל את ילדי משפחת שאולי זה לא ממש עניין.
תנוחת הנהיגה בג'אמפי סבירה ומיקום ההגה (המתכוונן) טוב, אך כיוון גובה המושב מסורבל ומשנה גם את מיקומו האורכי. המושב עצמו לא נוח מספיק למרחקים ארוכים (מעט רך מדי), בעוד שהמושב הכפול שלצידו דווקא נעים, אך הוא אינו נע למרחק או לזווית למרות שזו התקנה מקורית.
ומה קורה מאחור? הג'אמפי "שלנו" מגיע סגור ובארץ מקבל חלונות, מושבים וכדומה (גרסת נוסעים מקורית כבר אינה מוצעת). הסטת הדלת האחורית מגלה התקנה מקומית (אלכס אורגינל) של שתי שורות מושבים בשלשות. המושבים נוחים ונראים טוב, ומעליהם יש תאורת תקרה נאה. חלק מהמושבים מתכוונים לזווית אבל לא בצורה נוחה במיוחד, ומאכזב לגלות שרובם מצוידים בחגורת בטיחות עם שתי נקודות עיגון בלבד (הלו, אנחנו ב-2011?!) שגם לא נוחות לחגירה. עוד תלונה לגבי ההתקנות נוגעת לשמשות הצד האחוריות, שמשמיעות קרקושים חזקים על קפיצות.
סיטרואן ג'אמפי: מבחן דרכים
צילום: מנהל
כניסה לשורות האחוריות אינה נוחה בגלל הרצפה גבוהה והיעדר מדרגה. ובכלל, מיקום המושבים מעט צפוף וסגירת דלת הצד האחורית קשה מדי. היתרון של ציפוף המושבים הוא שפע המקום למטען שנותר מאחור.
בתנועה
את גרסת האצ"ז של סיטרואן ג'אמפי ניתן לקבל רק עם מנוע 2.0 ליטר טורבו-דיזל של סיטרואן, ולא עם מנוע ה-1.6 ליטר שפגשנו בעבר (ועדיין מוצע בגרסה הקצרה). זאת בגלל שרק גרסת ה-2.0 ליטר מגיעה עם בקרת יציבות. יש לה 122 כ"ס בלבד, לעומת 140 או 160 כ"ס באירופה. ועדיין, מדובר בשיפור מהותי לעומת 92 כ"ס ב-1.6, והיתרון האמיתי הוא במומנט: 30.6 קג"מ מול 18.3.
ואכן כבר מלחיצה ראשונה על המצערת ברור שההבדל בביצועים תהומי, כאשר למרות מידותיו מצליח הג'אמפי לייצר יכולת טובה. חלק מכך קשור לחלוקה נכונה של ששת ההילוכים: יחסי ההעברה אינם ארוכים ומתאימים (גם בשישי) למהירויות המקובלות בארץ. אופי המנוע, שסוחב לא רע מסל"ד נמוך אך חי גם בגבוה, אומר שהג'אמפי אינו דורש תפעול תכוף של התיבה. זה טוב כי תפעול התיבה אינו נוח וחסר דיוק וקלילות, מה שעשוי להוביל לשגיאה בשילוב הילוך. לוגם הסולר, כרגיל למסחריות מסוג זה, רועש בעמידה אך בתנועה המצב עדיף ורעשי רוח וכביש מסווים חלק משאון המנוע.
גם תצרוכת הדלק מצוינת, כאשר לאורך מסלול ארוך ומגוון עם כמות נכבדה של נוסעים, עמדה על 12.5 ק"מ לליטר. מהירויות כביש 6 מושכות את הג'אמפי לסל"ד גבוה יותר ולתצרוכת דלק פחות טובה (כ-11 ק"מ לליטר).
נוחות הנסיעה פחות טובה ממה שזכרנו, אולי בגלל כיול מתלים נוקשה יותר לגרסה הסגורה לעומת גרסת הנוסעים. הנוחות מלפנים סבירה בעיר, אך היושבים מאחור דיווחו על קפיצות מורגשות, שהתחזקו בייחוד על שיבושים רוחביים.למרות השינוי במידות, הדור הנוכחי של הג'אמפי ממשיך להציע התנהגות כביש והיגוי טובים, מה שמקנה תחושת בטחון בנהיגה. למרות הגובה הרב ומזג האוויר הסוער בזמן המבחן, הרגישות לרוחות צד אינה מוגזמת ואפילו הבלמים עושים פה עבודה טובה.
עושים חשבון
בסוף היום סיטרואן ג'אמפי מתגלה כרכב עבודה אפרורי אך יעיל. יש לו יכולת טובה, ביצועים נאותים ותחושה כללית נעימה. כמו במקרה של הטראפיק, גם אותו קשה לתאר כרכב נוסעים או טיולים (למרות שקיימות באירופה גרסאות מהודרות בהרבה) בסגנון המפנק והאיכותי של פולקסווגן טרנספורטר למשל. הג'אמפי מתאים יותר להסעות נטו, ויתרונו במחיר תחרותי במיוחד - 165,000 שקל לפני מע"מ ושאר הטבות המס.