פורד אקספלורר החדש הוא אחד מכלי הרכב החשובים ביותר לפורד בתקופה האחרונה. אחרי הכל, מדובר ביורש לשושלת ארוכה של רכבי שטח שהחזיקו שנים ארוכות בצמרת טבלת המכירות באמריקה. הדגם החדש אמנם נקרא באותו שם, אבל מביא איתו מהפכה של ממש לשושלת, עם מרכב אחוד ותכנון שמתאים הרבה יותר לכביש. ובישראל, הוא גם מציע מפרט אבזור עשיר בהרבה (יחסית לקודמו ובכלל), ותג מחיר אטרקטיבי יותר. אז איך הוא על הכביש?

על הקצה
האקספלורר מחכה לי בחניית הסוכנות בצבע לבן בוהק – ובאופן מפתיע מצליח להראות טוב בצבע הזה, שבדרך כלל "הורג" עיצובים לחלוטין. למרות שמדובר ברכב גדול מאוד, עם אורך של יותר מחמישה מטרים ורוחב של כשניים, הוא מצליח להראות נורמלי, בעיקר במבט מהצד. קורה אחורית עבה מאוד תורמת לכך, וגם חישוקי ה-"20 שמוצעים בגרסה הבכירה עוזרים לרושם החיצוני המוצלח. פורד אדג', אחיו הקטן שחנה לידו, הסגיר מיד את הדמיון בעיצוב – אם כי באקספלורר הסבכה צבועה בצבע המרכב במקום בכרום זועק (אופציה בארה"ב), ונראה אלגנטי יותר. ובעצם, גם מהצד הוא נראה כמו אדג' XL...
 
הדימיון המשפחתי לאדג' מתחזק בפנים, עם סביבת נהג דומה עד זהה, כולל מערכת השמע של סוני עם כפתורי מגע ולוח מחוונים חצי-דיגיטלי. אבל פורד אקספלורר מצליח להרגיש אפילו יותר מרווח מהאדג' המרווח מאוד ממילא, עם המון מקום לנהג, לנוסעי השורה השנייה, וגם ליושבים בשורה השלישית. אפילו גבר ממוצע יוכל לשבת מאחור בנוחות יחסית, מבלי להזדקק לגמישות מיוחדת. ועם שלוש שורות מפתיע לגלות שנשאר גם מקום סביר למטען.
 
אנחנו כאמור בגרסה המפוארת – 'לימיטיד' (Limited) בלשון פורד – שמציעה רשימת אבזור מהממת באורכה, כזו שלא מוצאים בדרך כלל אפילו בלי תוספת תשלום ברכבי פאר של ממש: בקרת שיוט אקטיבית (בולמת לשמירת מרחק), מערכת לאזהרה מפני אי-שמירת מרחק, התרעה על רכב בשטח המת של המראות, מצלמה מקורית לנסיעה לאחור, ומערכת חנייה אוטומטית.
 
מבחן דרכים: פורד אקספלורר
צילום: ניצן אביבי 
(צילום: פורד)
 
ורגע, זה לא הכל. יש גם קיפול חשמלי למושבי השורה השלישית, דלת תא מטען חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת עם יציאה נפרדת לשורות האחוריות, וגולת הכותרת מבחינתי: מיזוג למושבי העור הקדמיים (מושבים חשמליים כמובן). כל זה שלכם תמורת 310,000 שקל (240,000 שקל לגרסת ההנעה הקדמית ברמת האבזור הבסיסית, 270,000 שקל לגרסת הביניים כפולת ההנעה). רק כדי לשים דברים בפרופורציה, מדובר במחיר נמוך בכ-50,000 שקל מזה של שברולט טראוורס המאובזר ביותר, שלא מציע הרבה מהפריטים המוזכרים, ומקביל פחות או יותר למחיר גרסאות הבסיס של קטגורית רכבי הפנאי הקומפקטיים היוקרתיים והקטנים משמעותית.

נזיד עדשים
התמורה למחיר שהאקספלורר החדש מציע נראית טובה באופן חשוד ביחס לתחרות, והסקפטיות הישראלית מרימה ישר ראש ומחפשת איפה המלכודת. אז נקצר את המתח – אין לנו מושג אם אחראי לכך שער הדולר הנמוך, או יחסים טובים במיוחד בין פורד אמריקה ליבואנית, דלק מוטורס, אבל כמו באדג', אין כאן איזה סוד אפל שיסביר את המחיר הנמוך, אלא פשוט תמחור אגרסיבי. מאוד.
 
וזה ברור גם בנסיעה. האקספלורר משייט בדממה במהירויות עירוניות, וסופג באופן מפתיע לטובה את פגעי האספלט, אם כי מדי פעם מצליחה מהמורה להתגבר על המתלים ולחדור אל תא הנוסעים. גם במהירויות בינעירוניות הרושם נותר חיובי, עם נוחות טובה למדי ורמת רעש נמוכה. רק רעש הרוח הופך דומיננטי במהירות גבוהה מ-110 קמ"ש. למרות יכולת הספיגה הכללית הטובה של המתלים, הם מתקשים לגהץ כבישים עם גבשושיות קלות.
 
המנוע, למרות שכבר לא מדובר ב-V8 גדול נפח כמיטב המסורת אלא ביחידה שהגיע מהאדג' יחד עם תיבת ההילוכים, לא מתקשה להזיז את הייצור המגודל בזריזות וחלקות, ורק בסל"ד גבוה מתחיל להשמיע קולו. צריכת הדלק, כמצופה מרכב של שני טון ומנוע 3.5 ליטר V6 עם כמעט 300 כ"ס, לא בדיוק תזכה את הרכב בתואר יקיר גרינפיס – בין שישה לשבעה קילוטרים לליטר בממוצע בתנאי המבחן. ומול מנוע חזק צריך בלמים חזקים, וכאן נרשמת הערה ראשונה לאקספלורר, עם בלמים שאיבדו יכולת מוקדם מהרצוי תחת עומס.
 
 
כאשר הכביש מתחיל להתפתל, האקספלורר ממחיש שסיפורי האימה על יכולת הכביש של רכבי שטח אמריקנים הם נחלת העבר. הוא צולח את הכבישים בקצב נאה, בלי לדרוש הרבה מדי מהנהג ומבלי לאתגר אותו או לטלטל את הנוסעים. אולם אם אתם ממהרים מאוד, הוא יזכיר לכם כי מדובר ברכב גדול מאוד וכבד למדי. ההיגוי, שעד אז הציג משקל קל אבל דיוק סביר, מתחיל לפתח לוחמת שיבושים מערערת ביטחון. בקיצור, לא לנהיגה ספורטיבית.
 
מבחן דרכים: פורד אקספלורר
צילום: ניצן אביבי 
(צילום: פורד) 
 
ובשטח?
אל תתנו לחוגה דמוית ה'טריין-ריספונס' של לנד רובר לבלבל אתכם: עם זוויות מרכב שטוחות (גישה 21.7, נטישה 21.4), מרווח גחון צנוע (19.3 ס"מ) ורצפת מרכב חשופה, זה לא רכב להרפתקאות שטח. אפשר להתנייד איתו מעבר לאספלט, אבל יש לנקוט במידת הזהירות. בקרת המשיכה מצליחה להתגבר על הצלבות, גם בעליה, אבל רק אם תתעקשו ותתמידו עם רגל על הגז – היא לא מהמהירות שבחבורה, אם כי היא אחת החלקות שפגשנו, בלי קרקורי בלמים מעצבנים.
 
כל זמן שנשארים על שבילים טובים, האקספלורר הוא בן לוויה מוצלח למדי, המספק נוחות סבירה ויותר מכך גם על שבילים זרועי אבנים או מחורצים. רכב לטיולי שבת עם המשפחה – כן. רכב לטיולי שבת אתגריים – לא. 

שווה את הכסף
פורד אקספלורר החדש לא מושלם, אבל מדובר ברכב טוב – ובטח ובטח אחרי שמכניסים את המחיר האטרקטיבי למשוואה. אין לו תחרות ישירה – הטראוורס גדול ויקר יותר, ג'יפ גרנד צ'ירוקי מציע יותר יכולת שטח אבל שני מושבים פחות, והיפנים בכלל לא באותו אזור מיקוד. אבל זה לא משנה את העובדה שמדובר בהצעה אטרקטיבית מאוד, עבור מי שלא מפחד מהגודל ולא נרתע מתצרוכת דלק "אמריקנית".