נתגלו סטיות מהותיות בחישוב נפח תאי המטען
בארץ זהו אולי לא הנתון הראשון אותו אתם מחפשים ברכישת הרכב החדש שלכם, אבל באירופה נפח ההטענה מהווה שיקול משמעותי ונתון חשוב; די להזכיר את תרבות הנופש המשפחתי והנסיעות בקיץ לחופשה בתוככי אירופה הכה-נפוצים שם, או את הפופולריות של גרסאות הסטיישן במכוניות השונות על-מנת להבין שתא המטען לא מיועד רק להניח גלגל מפונצ'ר בדרך לפנצ'ריה.
אנשי המגזין הגרמני 'אוטו, מוטור אנד ספורט' (auto, motor & sport) בדקו כמדגם מייצג עשר מכוניות פופולאריות בגרמניה, כל אחת בקטגוריה שלה, ובדק את נפח ההטענה האמיתי. הבדיקה נעשתה לפי התקן המחייב את יצרניות הרכב בגרמניה וכלל את כל המקומות המיועדים להטענה, כולל מתחת לרצפת תא המטען (היכן שיש) ותאים צידיים.
הבדיקה בוצעה בשני שלבים; בשלב הראשון מולא נפח ההטענה בקוביות במידה של 20x10x5 ס"מ עד לגובה מסעד המושב האחורי. זהו נתון "נפח ההטענה המינימלי" המופיע בטבלה. בשלב השני קופלו המושבים האחוריים (היכן שניתן) וכל ס"מ נפח עד לתקרת הרכב חושב מחדש. הציון שוקלל בין שני הנתונים (הסטייה באחוזים).

נפח תא מטען: הצהרות מול מציאות
צילום: מנהל
הממצאים מפתיעים למדי, כאשר במיעוט דגמים התגלו נתוני היצרן כמדוייקים למדי, הרי שביתר המכוניות שנבדקו התגלו פערים משמעותיים – ולא רק כלפי מטה. אלופת ההטענה (ביחס להצהרות היצרנית) היא ללא ספק סקודה רומסטר שבפועל ניתן להטעינה ב-15% יותר מטען מהצהרות היצרנית. "הרמאית" הגדולה ביותר כאן היא רנו טווינגו, אשר בין יכולת ההטענה בפועל לבין הבטחות רנו נמצא פער של 24%!
המסקנה של עורכי הבדיקה כללה תובנה נוספת, כאשר מתברר שאין בעצם מדד פרקטי מקובל למדידת נפח הטענה אמיתי ויעיל. "נתוני נפח ההטענה של היצרנים דומים לנתוני צריכת הדלק; הנתון הממוצע הוא נתון וירטואלי שבפועל אין לו אחיזה במציאות היומיומית". מהבדיקה לא ניתן להבין את יעילות ונוחות ההטענה, למשל, כאשר כדוגמה ניתן להשוות את נפח ההטענה בתא המטען של ב.מ.וו סדרה 1 קבריולה ומיני קאנטרימן לזה ברנו טווינגו; בטווינגו הנתון נמוך יותר אך בפועל הצליחו אנשי המגזין להכניס יותר מטען, בעיקר בשל מבנה התא ושפע התאים המרכיבים את סך הנפח. "כיום קשה מאוד להבין מנתון הנפח הרשמי מהו הנפח בפועל ומהו הנפח היעיל", מסכמים במגזין. "פעם היה בפירוש טוב יותר במובן זה: היו פחות תאים נסתרים וחללים לא שמישים שנועדו להגדיל את הנתון הרשמי ועובי דיפוני תאי המטען היו קטנים יותר".
נפח תא מטען: הצהרות מול מציאות
צילום: מנהל