תקווה חדשה לסאאב?
עוד יצרנית אירופית בדרך לידיים זרות. אחרי רכישת וולוו על-ידי ג'ילי הסינית ולנד רובר ויגואר על-ידי טאטא ההודית, מודיעים בסאאב כי חתמו על הסכם מימון עם גורם סיני. ההסכם יביא לכך שהיצרנית, שנמצאת בקשיים כלכליים כבדים, תזכה ליותר מ-100 מיליון יורו, ובתמורה תעביר נתחים משמעותיים ממניותיה לידי הסינים.
ההסכם נחתם בין ספייקר, בעלת הבית ההולנדית של סאאב, לבין קונצרן פאנג דה (Pang Da) הסיני. הקונצרן מנהל כ-1,100 סוכנויות רכב ברפובליקה הקומוניסטית העצומה, ומשווק שם דגמי הונדה, מרצדס ופולקסווגן. עבור סאאב מדובר בכרטיס כניסה חשוב לשוק הסיני, ממנו היא נעדרת מזה כחמש שנים, מאז החליטה בעלת הבית הקודמת, חברת ג'נרל מוטורס, להוציאה מסין.
במסגרת ההסכם, פאנג דה תשקיע 110 מיליון יורו (550 מיליון שקל) בספייקר וסאאב, ותקבל בתמורה נתח של 24% במניות ספייקר. העסקה תוכל לצאת לדרך במהרה, זאת משום שהשותפה הסינית איננה יצרנית רכב, ולכן לא זקוקה לאישור מהשלטון הסיני לצאת לדרך. פירוש הדבר כי סאאב תוכל לקבל באופן כמעט מיידי סכום ראשוני של 30 מיליון יורו (150 מיליון שקל), אותו היא זקוקה נואשות כדי לחדש את הייצור במפעלה בשוודיה, שהפעילות בו הופסקה לפני מספר שבועות. 15 מיליון נוספים (75 מיליון שקל) יועברו בתוך שלושים יום. בנוסף, כולל ההסכם שיתוף פעולה בייצור מכוניות תחת מותג סיני ייעודי, ככל הנראה במטרה להציע דגמים זולים שישלימו את היצע סאאב, הנחשב יקר ויוקרתי יחסית למקובל במדינה האדומה.
העסקה עם פאנג דה מגיעה זמן קצר בלבד לאחר שספייקר הודיעה על התפוצצות המגעים בעסקה קודמת. גם אז דובר על שותפה סינית, יצרנית הרכב הסינית הקטנה הווטאיי (Hawtai), אלא שמכשולים בירוקרטיים משני הצדדים הובילו לביטולה זמן קצר לאחר ההכרזה על חתימתה.