מנכ"ל רנו, קרלוס גוהן. התנצל ויפצה
רנו התלוננה לפני מספר חודשים במשטרת צרפת כנגד שלושה מבכיריה, בחשד שריגלו לטובת סין. כעת, בתום חקירה מאומצת של התובע הכללי של פריז, מתגלה תמונה שונה בתכלית: הבכירים לא ריגלו, מנהל האבטחה ש"חשף" את הפרשה הונה את הממונים עליו, ומנכ"ל רנו-ניסאן וסגנו נאלצו להתנצל ולפצות את הבכירים שהואשמו.
הפרשה מתחילה בחקירה פנימית שביצעה רנו, טרם הגישה תלונה לרשויות בגין ריגול תעשייתי. לפני חודשים ספורים, רנו פרסמה כי נחשפו שלושה בכירים שהעבירו מידע מסווג, בין היתר על המכוניות החשמליות של הקונצרן, לידיים זרות. קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו-ניסאן, ופטריק פלאטה, מנהל התפעול של רנו, מיהרו להאשים את שלושת הבכירים בריגול, ניהול חשבונות סודיים בשוויץ וליכטנשטיין אליהם הועברו כספי שוחד שקיבלו, ובהעברת מידע לגורמים בסין.
אלא שלאחר שהפרשה פורסמה ותלונה רשמית הוגשה לרשויות, החלו הדברים להשתנות. התובע הכללי של פריז, ג'ין-קלוד מרין, הודיע בסוף החקירה כי לא רק שבתלונה של רנו אין אמת, אלא שיש חשד לכך שגורמים אחרים ביצרנית ביצעו הונאה שמטרתה לא ברורה. לפי ההערכות, ההונאה נועדה לפגוע באותם בכירים, או אף לערער את מצבה של היצרנית כולה. שלושת הבכירים זוכו מכל אשמה, ואף התגלה כי כלל אין בידם חשבון בליכטנשטיין או שוויץ.
כתוצאה מפרסום המסקנות, ופתיחת חקירה רשמית נגד החשוד העיקרי בהונאה, מנהל האבטחה של רנו דומיניק ז'ברי, היצרנית כינסה אסיפת חירום של חבר המנהלים. באסיפה הגיש פלאטה את התפטרותו, שנדחתה על-ידי גוהן. במקום הוחלט כי השניים יתנצלו פומבית ואישית בפני שלושת הבכירים שפוטרו, יחזירו אותם לעבודה ויפצו אותם בגין מה שהם מגדירים כ"נזק אדיר למוניטין ולקריירה" של הבכירים. בנוסף, גוהן ופלאטה התבקשו להחזיר את הבונוסים והאופציות שהוענקו להם בעבור עבודתם בשנת 2010.
הפרשה המביכה מצטרפת לשורה של אירועים שמעיבים על עבודתו של קרלוס גוהן, מי שנחשב עד לפני שנתיים לאחר מבכירי תעשיית הרכב המקצועיים ומוערכים ביותר. גוהן, שהציל לפני כעשור את ניסאן מפשיטת רגל, נכשל בתוכניות דומות שהציג לרנו: בשנת 2009 התברר כי תוכנית החומש שלו לשיפור ריווחיות היצרנית, שכללה שיפור לאיכות המכוניות וניסיון להעלאת הריווחיות, לא צלחה. גוהן האשים אז את המשבר שפקד את תעשיית הרכב כולה. לפני מספר שבועות פרסם תוכנית התייעלות נוספת, שזכתה לביקורת רחבה בגין מה שמומחים ואנליסטים הגדירו כ"חוסר מעוף" ובגין היותה לא מרחיקת לכת מספיק, לטענתם.