עוזי גונן, מנהל השיווק של חברת מאירעד כמה חשובה לכם וולוו S60 החדשה?
"זהו דגם חשוב בשני מובנים. בהיבט של מכירות, יש לו פוטנציאל גבוה של כ-600 יחידות בשנה. למרות שהוא יקר מקודמו הרי שבעקבות הצלחת הדגם היוצא נוצר מומנטום. בנוסף מדובר בדגם אסטרטגי של וולוו, כי הוא בעצם הצהרת כיוון. הוא מסמן שאנחנו הולכים לדגמים עם מראה צעיר ונועז. גם בהיבט הטכנולוגי הוא מסמן שימת דגש על ביצועים. בטיחות זה כבר ערך שוק ששייך לוולוו. הם אומרים 'את זה כבר יש לנו, אז עכשיו אנחנו שמים דגש על הדינאמיות'".

האם הורדת המחיר בדור היוצא, לא פוגעת בכם כעת כשהדגם החדש יקר יותר משמעותית?
"לא הורדנו את המחיר, הבאנו דגם במפרט ובמחיר מסוים – 191,000 שקל. זה לא זול, זה אטרקטיבי. המהלך הוכיח את עצמו כי הייתה לנו הצלחה גדולה וזה לא מובן מאליו. יש מתחרים שמביאים מכוניות במחיר מעולה וזה לא קורה להם. זה הוכיח מחדש שוולוו היא שחקנית חשובה בשוק היוקרה. ולא, זה לא יצר בעיה כי הרכב החדש שונה לחלוטין מכל היבט".

אתם מדגישים ב-S60 החדשה את הדינאמיות והספורטיביות. האם זה בכלל מדבר ללקוח הישראלי?
"אני חושב שכן. ממחקרים שעשינו בארץ ושוולוו עשתה בעולם, עולה שנושא הביצועים מאוד מעניין את לקוחות הפרימיום. לא רק האבזור והפינוק – גם החוויה המוטורית חשובה להם. אחוז נסיעות המבחן בתחום היוקרה אצלנו הוא מאוד גבוה, ומי שבא לרכוש רכב לא מסתכל רק על היופי, הוא רוצה לנהוג".

ל-S60 יש גם גרסת 1.6 ליטר טורבו, האם היא תשתלב בהיצע המקומי?
"מדובר במנוע עם 180 כ"ס, ההספק מצויין אבל הנפח בעייתי. התפיסה בארץ היא נפח המנוע; אני חושב שזה ישתנה אט אט, ואולי תוך שנתיים ההספק יהיה הקובע ולא הנפח. אנחנו בהחלט נשקול להביאו אבל זה גם נגזרת של מחיר".

אתם גאים במערכות בטיחות כמו זו שמגינה על הולכי הרגל. למה לא להציען ללא תשלום?
"מערכת ההגנה על הולכי הרגל היא מאוד יקרה, והשיקול הוא תמחירי. אם יהיה בעתיד תמריץ ממשלתי נכניס זאת כציוד תקני. כרגע אין לכך צידוק כלכלי".

האם מערכות הבטיחות המתקדמות יגיעו לכל הדגמים?
"ה'סיטי סייפטי' (למניעת תאונות חזית אחור א.ש.) קיימת בכל גרסאות ה-S60 וב-XC60. עד סוף 2011 היא תהיה בכל הדגמים. מערכת ההגנה על הולכי רגל תיכנס לדור הבא של משפחת ה-S40 ו-S80. ב-XC60 היא תוצע בקרוב כתוספת לרמת הגימור הגבוהה".
אחד על אחד: ראיון עם עוזי גונן – מנהל השיווק בחברת מאיר
צילום: מנהל

בעבר יבואניות פעלו להטבות למערכות בטיחות. האם גם אתם תעשו זאת?
"אנחנו יכולים לנסות, אבל המדינה היא זו שצריכה לעודד יבוא מערכות מתקדמות. מערכת ההגנה על הולכי הרגל הרי לא מיטיבה עם הנהג, אלא עם הולכי הרגל. זה לא דבר שרק העשירים נהנים ממנו. זה לא אומר שנצא בפעילות לוביסטית, אבל נפעל כדי להציג זאת וננסה להיעזר באיגוד יבואניות הרכב מול הרשויות, כדי למצוא דרך לתמרץ זאת. ואולי התמריץ יגיע מכיוון חברות הביטוח שיבינו את פוטנציאל החסכון שיש להן בנושא".

עד לאן יכולה וולוו לגדול מבחינת מכירות?
"לאור מעמד המותג והדגמים החדשים שוולוו תשגר בקרוב, אנחנו מאמינים שעד 2014 נגיע ל-2,000 מכוניות בשנה. בשנתיים האחרונות נענו סביב ה-1,200 לשנה וב-2011 נגיע ל-1,400 גם בזכות ה-S60 החדשה".

עד כמה חשוב לכם להוביל את תחום היוקרה בארץ?
"חשוב לנו מאוד. וולוו עשתה זאת בעבר הרחוק, ובשנים האחרונות חזרנו להתברג בצמרת. ב-2008 היינו ראשונים וב-2009 במקום שני".

מי המתחרה הקרובה שלכם?
"אין ספק שאודי. היא מתחרה בנו ראש בראש גם במחירים וגם במבחר. למרות שיש להם הרבה דגמים שלנו אין, למשל קומפקטית עם חמש דלתות".

נראה שאודי מאוד אגרסיבית בתקופה האחרונה
"אודי אכן מאוד אגרסיבית ואני שומע זאת גם מקולגות באירופה. הם מאוד אגרסיביים במדיניות ההנחות וההטבות, אבל זו זכותם. גם אנחנו נותנים הנחות, אבל לא בסדר גודל כזה. אנחנו נלחמים בכלים שלנו, מנסים להוכיח שיש לנו מוצרים טובים יותר ועובדים על חווית הקניה והשירות".

מה דעתך על ימי המכירות שעושה אודי ומתחרות נוספות?
"לדעתי יש אינפלציה נוראית בסיפור הזה. מצד שני כנראה שזה עדיין מוכיח את עצמו. זה משהו שכולם עושים, אבל בתקופה האחרונה זה כבר נהיה כלי שחוק הגורע מהיצירתיות. אנחנו עושים פעילות מכירתית אבל משתדלים להיות יצירתיים. לדעתי בשוק היוקרה צריך לעשות זאת בצורה אלגנטית ויש יבואניות שעושות זאת באופן מזיק".
אחד על אחד: ראיון עם עוזי גונן – מנהל השיווק בחברת מאיר
צילום: מנהל

מאיפה יבוא הגידול שלכם?

"הגידול המיידי יבוא מה-S60, ה-XC60, ה-S40 הנוכחית, וגם מה-V60 החדשה. ב.מ.וו ואודי לא מביאות סטיישן וגם מרצדס כמעט לא מוכרת. יש כאן פוטנציאל, כי גם אם נמכור 70 מכוניות בשנה זה לא מבוטל. בנוסף נכנסנו יפה לתחום המוניות ומכרנו השנה כ-100 מכוניות שם. יכולנו להגיע ל-150 אם הי לנו מלאי".

מה גרם לכם לחזור לתחום המוניות?
"זיהינו שם פוטנציאל למכונית פרמיום. התחלנו עם ה-S40 דיזל וראינו שיש היענות וביקוש. במקביל שיווקנו גם את גרסת הדרייב E".

בוולוו מדברים על מכוניות חשמליות. האם זה יגיע גם אלינו?

"וולוו אכן תיכנס לתחום, אבל בישראל עוד מוקדם לדבר על כך והנושא כאן עוד בחיתוליו. כשהקרקע תהיה בשלה נשקול זאת. יש C30 חשמלית ויהיו V60 ו-S60 חשמליות, אבל בין זה לבין יבוא יש עוד פער משמעותי".

האם המעבר של וולוו לידי ג'ילי מורגש?
"לא. וולוו היא וולוו וג'ילי היא ג'ילי. יש כמובן נוכחות של הסינים במועצת המנהלים, אבל החברה לא הולכת להשתנות. אם יהיה שינוי זה יתבטא ביותר כסף למחקר ופיתוח, והגדלת המכירות בסין. זה די דומה למה שקרה ביגואר".