ג'נרל מוטורס. הסינים יקנו נתח?
ג'נרל מוטורס תנפיק השבוע מחדש מניות, לאחר פשיטת הרגל המתוקשרת אשתקד, ואחת מהמתעניינות ברכישת נתח היא לא אחרת משנגחאי אוטומוטיב הסינית (SAIC). יצרנית הרכב הגדולה ביותר באמריקה משתפת פעולה עם הגדולה ביותר בסין, וכעת נראה שמערכת היחסים העסקית תעלה מדרגה: הסינים עשויים להשקיע לא פחות מחצי מיליארד דולר בקונצרן האמריקני, בתמורה לכאחוז אחד ממניותיו. למהלך נדרש עדיין אישור ממשלתי בסין, אם כי נציגי הממשל השתתפו בהליך הצעת הרכישה, מה שמצביע על הלך הרוחות שם.
ג'נרל מוטורס פשטה רגל בשנה שעברה, ובעקבות זאת מניותיה נמחקו מהבורסה האמריקנית. ההנפקה המחודשת תסייע ליצרנית בגיוס כספים להמשך פיתוחה כגוף דינמי ומתאים יותר לזמנים. פירושה יהיה גם שהממשל האמריקני יצמצם את אחזקתו ב-GM, שעומדת כיום על 61% מהשליטה בחברה. בתום ההנפקה, תעמוד השליטה הממשלתית על כ-43% בלבד, כשהיעד בהנפקות הבאות הוא לדלל את האחזקות עוד יותר.
לפי הדיווחים, שנגחאי אוטומוטיב תרוויח כתוצאה מההשקעה גישה חלקית לרשת ההפצה הבינלאומית של ג'נרל מוטורס, לה היא זקוקה כדי להגשים את תוכנית ההשקה המחודשת של מותג MG הבריטי. השקה, שכבר יצאה לדרך בשוק הישראלי, אחד השווקים הראשונים בעולם מחוץ לסין שזוכים לנהוג במכונית הבריטית-סינית החדשה.