בדיקת זיהום (אילוסטרציה)מכוניתכם הוזמנה למבחן רישוי שנתי? כדאי שתדעו כי בקרוב משרד התחבורה יחמיר את בדיקות זיהום האוויר. מהמשרד נמסר כי החל ביום שישי, 1 באוקטובר, מכוניות מדגמי 1994 ומטה יידרשו לעבור מבחן זיהום שיבדוק את פליטת הפחממנים. בנוסף, מכוניות משנת ייצור 1995 ומעלה יידרשו לעבור בדיקות זיהום בערכי פחמן חד-חמצני מחמירים מבעבר.
ממשרד התחבורה נמסר כי הבדיקות החדשות מיישרות קו עם תקני האיחוד האירופי, עליהם מתבססת התקינה הישראלית. הנהלים החדשים התאפשרו אחרי שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנה של שר התחבורה, ישראל כץ, בנושא זה.

בהתאם לתקנות הקיימות כיום, כל כלי רכב העובר מבחן רישוי שנתי, מחוייב בבדיקת גובה פליטת CO (חד-תחמוצת הפחמן), תוצר לוואי של פעולת המנוע שיוצא, יחד עם יתר גזי הפליטה, מפתח המפלט של המכונית. בדיקה זו בוצעה עד עתה בסיבובי סרק, וכלי רכב משנת 1995 ומעלה יידרשו מעתה לעבור בדיקה דומה גם בסיבובי מנוע גבוהים. במשרד התחבורה מסבירים כי בדיקה זו תאפשר לבחון טוב יותר את תקינות הממיר הקטליטי, שנועד לצמצם את פליטת המזהמים.
בנוסף מכוני הרישוי יבצעו בדיקת פליטת פחממנים לכלי רכב משנת 1994 ומטה, במסגרתה ייבדקו המכוניות בהתאם למפרט הדגם, ולא רק לפי נתון שרירותי שנקבע לפי שנתון הרכב. לפי נתוני משרד התחבורה, בדיקת CO תחול על כשני מיליון כלי רכב בנזין משנת ייצור 1995 ומעלה, ותעלה תשעה שקלים (בנוסף לכל יתר עלויות מבחן הרישוי, בהן בדיקת הזיהום הכללית שנערכת בנוסף). בדיקות הפחממנים תחול על כ-250,000 כלי רכב משנת ייצור 1994 ומטה, ועלותה תעמוד על שבעה שקלים.