תחושה גרועה לקבל את המכתב הזה במעטפה לבנה עם הכיתוב הכחול, ולגלות בפנים את הזימון לבית משפט בגלל שצולמת משייט/ת להנאתך במהירות של 130 וצפונה. "ראבק", את/ה ממלמל/ת, "בשביל מה התקנתי ברמבו אם הסוסון שלי לא מאט מספיק למראה ניידת". לך תתמודד איתם.

ואז את/ה מופיעים ליום הדיון כי אתה אומר לעצמך לא חבל על הכסף לעורכי דין, נתגלח היטב נלבש חולצה של זארה צמודה שתבליט את השרירים או מחשוף עמוק, נתחנף קצת לשופט/ת, נתנצל יפה, נעשה עיניים ונחמוק מזה. אממה, אתם נתקלים בתובעת משטרתית שכבר פגשה את כל החכמולוגים שקיימים, כולל כותב שורות אלה, ואין לה זמן, כוח או חשק לשטויות שלכם וגם בכלל מדובר בשופט – החולצה מזארה לא עזרה, שופטת – שיט אני צריכה לסגור כפתור, והצוות הזה לוקח אתכם לסיבוב שבו אתם מגלים שוואלה, אין לכם רישיון לחצי שנה.

מוכר? קרה לכם לחברים, מכרים בני דודים?
לפני שאתם הולכים להתמודד נגד כוחות שלא מוכרים לכם, רק בגלל שאתם לא מכירים עורך דין או סתם מתקמצנים, מספר זכויות בסיס שיעזרו לכם להתמודד עם הצד האפל של החוק.

דבר ראשון בכל שלב, אבל בכל שלב, לפני תשובה לכתב אישום ועד לסופו – יש לכם זכות לייעוץ משפטי (לפעמים זה פשוט מאוחר מידי). הרבה פעמים, במיוחד אם מדובר ביום הקראות, שבו, בד"כ אחה"צ, מגיע גדוד של אנשים, כולם עם זימון ביד לאותה השעה, מופעל לחץ מתון גם על בית משפט לסיים את העניין כאן ועכשיו ויתחשבו בכם. סבירות גבוהה, במיוחד אם דרישת העונש נראית לכם מוגזמת, שאותה התחשבות תקבלו בפעם הבאה שתופיעו, אחרי התייעצות, אפילו אם יתברר שבאמת קיבלתם הצעה טובה.

קבלת חומר חקירה
מרגע קבלת כתב האישום, זאת אומרת הזימון לבית המשפט או הדו"ח מהשוטר, יש לכם זכות לגשת לאגף התנועה הרלוונטי (כתובות רשומות מאחורי הדו"ח), ולקבל לידכם את כל חומר החקירה הרלוונטי לתיק ולצלמו. במקרים של כתבי אישום בתאונות דרכים, יחשף לכם במדויק (אם הדבר לא היה ברור לכם קודם) למה החליטו להאשים אתכם, מה בדיוק אמר כל עד ואם היו בוחנים או מומחים אחרים בשטח והסיקו מסקנות כלשהן על אופי התאונה.
חומר חקירה רלוונטי יכול להיות גם דוחות מעבדה או נתונים לגבי מכשור ואמצעים, אם נתפסתם בידי אחת המכמונות נתונים אלה יאפשרו לכם להתמודד איתן.

במידה וחומר שהינו רלוונטי לדעתכם ונמצא בידי המשטרה וזאת מסרבת למוסרו בטענה שאינו רלוונטי, יש באפשרותכם לפנות לבית משפט עם הנימוקים המתאימים ולקבל את החומר הזה.

מועד הדיון
מועד הדיון הראשון הינו מועד הקראה, במועד זה אתם נותנים את תשובתכם לכתב האישום. זכותכם המלאה לא לענות לכתב אישום אם לא נמסר לכם חומר החקירה. ייתכן שבית משפט "יכריח" לענות לכתב אישום במקרים שמדובר בהקראה חוזרת ולא טרחתם לצלם את החומר. הזכות לצלם היא זכות בסיסית, אך עליכם לנצלה תוך זמן סביר, לא תוכלו למשוך את הזמן לנצח, לבית משפט כמו לברק אובמה אין עודף סבלנות.

עוד זכות שיש לכם היא הזכות להיפגש עם האחראי בתביעות ולשטוח טענות בפניו. פגישה כזו צריך לתאם מראש, רצוי לבוא אליה מוכנים, ומומלץ לא להגיע ללא ייעוץ. כתב אישום יכול להתבטל ללא התערבות בית משפט רק לפני התשובה לכתב האישום. אם יש בידכם ראיות אשר מראות בבירור כי אתם נקיים, תנצלו זכות זו.

חשיבות צילום חומר החקירה רלוונטי גם למקרה שתחליטו לייצג את עצמכם, אך בכל זאת תרצו ייעוץ מקצועי. רק כך תוכלו לקבל תשובות אמיתיות. אם בחרתם להתמודד לבד אל תסתפקו רק בדוחות, תבדקו את חומר החקירה ייתכן כי תגלו בו משהו לטובתכם. תשתמשו בזכויות בסיסיות אלה, הן חשובות.

טיפ: תמיד פנו לייעוץ, לפחות ראשוני, אצל עו"ד. רוב עורכי הדין יגבו מכם תשלום סימלי בלבד לעיון וייעוץ.
לאתר פול גז לחצו כאן