כחמישה מיליון צמיגים משומשים נזרקים מדי שנה לאשפה בישראל. עד היום, לא היתה כל תכנית למיחזורם, אולם אתמול (יום ב') במסגרת הכנס השנתי של החברה הלאומית לדרכים, נחשף מחקר חדש בעניין. מדובר במחקר ראשון מסוגו בארץ אשר יבחן את כדאיות השימוש בפסולת גומי לריבוד כבישים. בסיס התהליך מתחיל עוד בשלב הכנת האספלט, כאשר פסולת הגומי הטחונה עד דק מאוד מתערבבת עם אספלט וביטומן (Bitumen – מוצר תרמופלסטי שמתקבל כתוצאה מתהליך הזיקוק של נפט גולמי). למעשה, הגומי מחליף חלק מהחצץ המשמש את סלילת הכבישים – ולכך השלכות אליהן נגיע בהמשך.

לדברי מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, גומי הצמיגים הממוחזרים אומנם משמש גני משחקים לילדים ומגרשי ספורט, אולם לכל היותר מדובר בכ-1% מהצמיגים שנזרקים כיום לאשפה. "סלילת כבישים עם תערובת גומי עשויה להביא למיחזור של כ-47% מהצמיגים המשומשים בישראל" אומר ויז'ניצר. לדבריו, מודל הביצוע נלקח ממדינות בעלות אקלים דומה בארה"ב והחברות הגדולות לייצור אספלט בארץ, מגלות עניין רב. עוד אומר ויז'ניצר, כי כבר השנה ייסלל קטע הניסוי הראשון באורך של קילומטר אחד.

לטענת אנשי החברה הלאומית לדרכים, ייצור הפקת גומי האספלט יקר ואי הוודאות הרגולטורית בכל הנוגע להטמנה ולמיחזור מקשים על קבלת ההחלטות. מצד שני, אנשי החברה הלאומית מציינים כי בעתיד השימוש בתערובת יהיה זול יותר (בזכות הגדלת מחזור החיים של החומר) כך שניתן לפצות על חסרון זה באמצעות מודל עסקי ומחקר הנדסי-כלכלי מתאים. בנוסף, הם מחדדים כי מלבד היתרונות המובנים מאליהן בשימוש חוזר בגומי, סלילת כביש עם תערוכת שכזו תפחית את רעש הנסיעה, תכפיל את משך החיים של הכביש ותגדיל את מקדם החיכוך בכביש ביחס למוכר כיום.