נהיגה בסין, כמו במדינות מתפתחות רבות, יכולה להיות סיוט אמיתי – כזה שאפילו לוחם כבישים ישראלי משופשף עלול להיכשל בו. תחשבו על השילוב בין כמות אדירה של נהגים חדשים שכלי התחבורה האחרון שלהם היה אופניים, תוסיפו לזה מנטליות "תמיד ממהרים" ו"יהיה בסדר" שאנחנו כל כך מכירים, ותכפילו את זה בכבישים עירוניים מרובי נתיבים ומהירים מאוד המשולטים בשפה לא מובנת ועמוסים בתנועה כבדה של קטנועים שמצפצפים על כל החוקים. ואם זה לא גרוע מספיק בפני עצמו, הרי שבנהיגה הראשונה שלי בסין חיכתה לי גם השתלבות מורטת עצבים מדרך צידית לרחוב ראשי חשוך לחלוטין, בעודי מתחזה ללקוח כדי לנהוג באחד הדגמים החשובים והמסקרנים שיגיעו לישראל בשנים הקרובות – צ'רי A3. אבל מה לא יעשה עיתונאי בשביל להשיג סקופ...

גלוקליזציה
קצת קשה להאמין, אבל צ'רי, אחד מיצרני הרכב הסינים המוכרים ביותר במערב חגג לאחרונה את יום הולדתו ה-12 בלבד. רק ב-1999 התגלגלה מפס הייצור המכונית הראשונה של החברה, מבוססת על סיאט טולדו, והיום כבר מדובר ביצרן ענק עם יותר מעשרה דגמים, ארבעה מותגים שונים וכ-25 אלף עובדים. בשנת 2000 מכירות החברה עמדו על כאלפיים מכוניות בלבד, וכיום מדובר על למעלה מחצי מיליון יחידות שכרבע מהן מיועדות לייצוא.
ה-A3 היא אחד מראשי החץ בשלב הבא של אבולוציית החברה – פלישה למערב (לא ברור למה הם בחרו דווקא בשם הזה למשימה, מאחר וחברת אודי ודאי לא תאפשר להם לשווקה בשם הזה באירופה). מדובר במכונית שתוכננה על פלטפורמה חדשה, עוצבה באיטליה (על ידי סדנת העל פינינפארינה) וכוללת סדרת מנועים חדשה (ACTECO) שפותחה על ידי צ'רי בסיוע של חברה אוסטרית. ככלל, נראה שהסינים לא מתביישים להיתלות באילנות גבוהים, נעזרים בלוטוס המהוללת לכיול השלדות ובחברת ריקארדו לפרויקטים הנדסיים מורכבים, כגון יחידות הנעה היברידיות.
צ'רי A3: מבחן דרכים ראשון
צילום: מנהל
מתחת לעור תמצאו ב-A3 מתלה אחורי רב-חיבורי, פריט שאינו טריוויאלי אפילו במשפחתיות אירופאיות, אופציה לשש כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות. צ'רי גם מצהירים שזו המשפחתית היחידה שזכתה לציון ריסוק של חמישה כוכבים ב- C-NCAPהסיני, אבל הנתון הזה חסר משמעות עבורנו: בניגוד למבחן האירופאי המוכר, המדמה התנגשות חזית-צד במהירות של 64 קמ"ש, המבחן הסיני מסתפק ב-56 קמ"ש בלבד (המבחן מיועד בעיקר עבור השוק המקומי והסטנדרטים שלו "הונמכו" בהתאם).
מפתיע לגלות, אפוא, שדווקא מבחינת מידות בחרה צ'רי בממדים קטנים במיוחד שמציבים את ה-A3 בעמדת בעייתית מול מתחרות "מערביות". ממד האורך של גרסת הסדאן עומד על 435.2 ס"מ, שזה פחות או יותר אמצע הדרך בין שברולט אוואו (424 ס"מ) למאזדה 3 (446 ס"מ). גם ממד הרוחב חריג מאוד, הפעם בגודלו (179.4 ס"מ), בעוד שבסיס הגלגלים הוא על הצד הקצר של הסקאלה – 255 ס"מ בלבד. המשפחתית היחידה שעולה בדעתי שבסיס הגלגלים שלה קצר מזה היא הסוזוקי SX4 סדאן (250 ס"מ) שנהנית ממימד גובה נכבד (155 ס"מ) שמכפר מאוד על החיסרון הזה. אלא שב-A3 מדובר על נתון גובה קונבנציונלי בהרבה (146.4 ס"מ), על כל המשמעויות הנלוות לכך מבחינת מרווח צפוי בתא הנוסעים.
היצע יחידות הכוח מתחיל במנוע 1.6 ל' המספק 117 כ"ס (ב-6150 סל"ד) ו-15 קג"מ (בין 4300 ל-4500 סל"ד) ומעליו ניצב מנוע 1.8 ל' המנפק 130 כ"ס ו-17.3 קג"מ – כאשר שניהם מוצעים כרגע עם תיבה ידנית (5 הילוכים) בלבד. למרות ההספקים הנאים, נתוני התאוצה אינם מזהירים: 14.8 שניות למאה קמ"ש עבור גרסת ה-1.6 ל' ו-13.7 שניות ל-1.8 ל', עם מהירות מרבית מכובדת-דווקא של 186 ו-191 קמ"ש בהתאמה. הסבר אפשרי לנתונים הפושרים טמון בנתון המשקל הגבוה-יחסית (1395 ק"ג לגרסה הבסיסית), שהינו תמוה למדי בהתחשב בממדים הצנועים.
בפסגת הליין ניצב מנוע 2.0 ל' המייצר 137 כ"ס ו-18.5 קג"מ, שמספיקים ל-14.5 שניות במיאוץ הקלאסי ו-182 קמ"שים מקסימליים. בניגוד לשני המנועים האחרים ולשמחתו של עם-ישראל, המנוע הבכיר מוצע רק עם תיבה אוטומטית (4 הילוכים).

המזרח עוד רחוק
אני לא מאלה שגורסים כי השימוש בבית עיצוב איטלקי ידוע-שם מקנה מיד תוצאה מרשימה (ראו ערך: דייהו), אבל במקרה דנן קשה להתווכח עם התוצאה. פרט למרווח קצת מוגזם בין בתי הגלגלים לגלגלים עצמם, ה-A3 בהחלט נראית מצוין – מודרנית, זורמת ו"מערבית" להפליא – וגרסת ההאצ'בק נאה עוד יותר. ישנם אומנם קווי דמיון לא מעטים בינה לבין דגמים מוכרים בז'אנר, אבל בניגוד להרבה מכוניות סיניות אין תחושה של העתקה מכוונת.
גם בתא הנוסעים נמשכת האווירה הנעימה לעין, ובמבט ראשון איכות החומרים והגימור מעניקות רושם חיובי. צריך לחפור קצת יותר לעומק כדי לגלות את הפלסטיקים הדקיקים והשבריריים, תאורת המפות המטה-ליפול והברגים החשופים. האבזור הוא עניין תלוי שוק, כמובן, ואין טעם להתייחס לזה כעת – אבל קשה להאמין שלוח המחוונים דל האינפורמציה והתאורה האדומה והמיושנת למראה ישתנו לטובה, או שתא הכפפות המצומק והמחסור בחללי האחסון ישתפרו בדרך פלא.
מעבר למושב האחורי חושף מיד את הבעיה עליה רמזו הממדים – מרווח, או יותר נכון, היעדרו המוחלט. זו בפירוש המכונית עם המושב האחורי הכי צפוף בסגמנט המשפחתיות, ונוסעים מבוגרים יסבלו כאן גם מהיעדר מרווח לרגליים וגם ממרחב ראש מוגבל מאוד (גרסת הסדאן, אגב, עדיפה במקצת בתחום זה מגרסת ההאצ'בק). אפילו בסגמנט הסופרמיני יש לא מעט מתחרות מרווחות יותר. לא פחות גרוע מכך הוא תא המטען הקטנטן, שפרט לנפח מצומצם סובל גם ממבנה מאוד לא אידיאלי – גם פתח צר מאוד וגם שפת הטענה גבוהה.
למרות שלא מוצעת כרגע גרסה אוטומטית, בחרתי לדגום את מנוע ה-1.6 ל' שמהווה באופן טבעי את מוקד העניין הישראלי, ועל פניו מצבו של הנהג טוב מזה של נוסעיו: המושב הקדמי נוח למדי ותנוחת הנהיגה סבירה, למרות גלגל הגה שאינו מתכוונן פנימה/החוצה ומוצב בזווית מעט אופקית. גם ההגה עצמו די בסדר, עם משקל טוב וכשלושה סיבובים מנעילה לנעילה שמקנים מהירות תגובה טובה – אבל משם הכל הולך ומתדרדר ככל שנוהגים יותר ויותר.
ראשית בולט המנוע, שמרגיש אנמי וחסר מחץ לגמרי מתחת ל-4500 סל"ד, ומרעיש בצורה בלתי נסבלת מעל לערך הזה. הביצועים דווקא לא נדמים כה עצלים כפי שמספרים הנתונים, אבל כדי לייצר כוח דחף מספק צריך להקפיד ולשמור אותו בטורים גבוהים – וכאמור, הרעש פשוט לא נעים. תיבת ההילוכים הידנית אינה מרשימה אף היא, עם מהלך מוט ארוך ותחושה צמיגית בהעברה (ומניסיוני עם גרסת ה-2.0 ל' האוטומטית בקרוס איסטר – שהייתה איטית ועצלה – גם ממנה לא תבוא הישועה).
התחושה הראשונית מנהיגה עירונית היא שהמתלים רכים למדי, ועם זאת לא מצליחים לשכך את פני הכביש בצורה נאותה – גם מעבירים לתא הנוסעים את השיבושים הקטנים, וגם לא מספיק מרוסנים על פני מהמורות וגלים גדולים. כמובן שהמתכון הזה אינו מעורר תיאבון לחלק הדינאמי, ובמעט הפניות שחווינו הבהירו ההגה המנותק והבלמים הספוגיים שגם זה אינו הצד החזק שלה.
צ'רי A3: מבחן דרכים ראשון
צילום: מנהל
כברת הדרך
לפי התחזיות המוקדמות, ה-A3, יחד עם הסופרמיני של החברה (ה-A1), יעשו דרכן לאירופה בשנה הקרובה – וקרוב לוודאי שגם לישראל. אין ספק שלחברת 'קמור', שיחד עם 'כדורי' תשווק את צ'רי בארץ, יש עוד הרבה עבודה. מעבר לעצם התחלת השיווק במדינה חדשה והתגברות על סטיגמות כלפי מוצרים סיניים, יהיה עליהן להתמודד עם מכונית שבפירוש נמצאת מתחת לממוצע הקבוצה כמעט בכל תחום, ובעיקר בכל הקשור למרווח בתא הנוסעים ונפח המטען בבאגאז'.
המראה המודרני ומחיר שככל הנראה יהיה נמוך יסייעו לה ודאי להשתלב בשוק, אך טוב יעשה היבואן אם ישווק אותה כמתחרה למשפחתיות-הקטנות דווקא (יונדאי אקסנט וכו') ולא לקטגוריה היותר בכירה – שם היא פשוט תמצא את עצמה בעמדת נחיתות מהרגע בו תנחת.

צ'רי A3 מפרט טכני:
מנוע 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1597 סמ"ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס'
הספק/ סל"ד 117 כ"ס/6150
מומנט/ סל"ד 15 קג"מ/4300
תמסורת הנעה קדמית, ידני 5 היל'
מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב
מתלים אחוריים רב חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS, ESP
צמיגים 195/65-15
בסיס גלגלים 255 ס"מ
אxרxג 435.2x179.4x146.4 ס"מ
משקל 1395 ק"ג
תא מטען אין נתון, אבל הוא קטן לאללה
מיכל דלק 57 ל'
מהירות מרבית 180 קמ"ש
0 ל-100 קמ"ש 14.8 שניות
צריכת דלק (יצרן) 11.2 ק"מ/ל'
מחיר (סין) 75,000 יואן (כ-45 אלף ש''ח)
מבחן ריסוק (E-NCAP) לא נבחן