לפני ימים ספורים עוד ניצת שביב של תקווה לגבי עתידה של סאאב, לאחר מכירת נכסים ל-BAIC הסינית שסייעה במימון קצר-טווח, והבעת התענינות ברכישה מצד יצרנית המכוניות האקזוטיות ספייקר. אבל גם האפשרות הזו נפלה לאחר שספייקר ו-GM הודיעו ביום ו' על הפסקת השיחות ביניהם. עכשיו אפשר כבר לומר באופן כמעט סופי שסאאב תסגר.
מאחורי סאאב עומדת היסטוריה מפוארת, ועבר קרוב קצת פחות מזהיר. החברה נוסדה ב-1937 כיצרנית מטוסים, Svenska Aeroplan AB בשוודית – "מטוסי שוודיה בע"מ" בתרגום מילולי. פיתוח המכונית הראשונה החל ב-1944 אך הייצור החל רק ב-1949. הדגם הראשון, סאאב 92, התווה את הדרך להמשך עם עיצוב יוצא-דופן וחדשני שנשען – באופן די טבעי – על תכנון מטוסים. אותה סאאב ראשונה היתה בעלת מקדם גרר (Cd) נמוך ללא תחרות, רק 0.30 – מכובד גם בימינו אנו.
בהמשך נודעה סאאב כיצרנית מכוניות איכותיות ועמידות באופן יוצא דופן, עם מאפיינים אקסצנטריים שהקנו להן ייחודיות ולא אחת גם חדשנות טכנולוגית. ג'נרל מוטורס רכשה 50% מהמניות ב-1989, ועברה לבעלות מלאה ב-2000. בתקופה זו איבדה סאאב בהדרגה את ייחודה כאשר עברה לחלוק פלטפורמות עם מותגי GM אחרים.
ועכשיו מגיע הסוף העצוב. איש אינו רואה עוד דרך למנוע את סגירת סאאב. בשורה עצובה לאוהבי מכוניות סאאב של פעם, אך מצד שני – אולי אפשר לראות כאן את הצד החיובי: סיום תהליך גסיסה איטי שהוריד את המותג הגאה של פעם ליצרן של מכוניות אופל ממותגות מחדש.