אתם יודעים איך זה. דבר מסוים נראה בסדר גמור ואפילו מגניב, עד שאתה שם אותו מול דבר אחר – מקביל אליו – ומגלה שהוא לא "מי-יודע-מה". זו הסיבה שאנו עורכים מבחנים השוואתיים באדיקות רבה למכוניות וזו הסיבה שבעטיה כה התחבבו עלי הספשלייזד הנ"ל. בתחילת פרוצדורת הבחינה הארוכה, רכבנו על שני זוגות של אופני 29' שהגיעו יחד מסיבות לוגיסטיות טהורות. וההבדלים ביניהם היו משמעותיים מאוד. ההבדלים החלו ממותג נחשב, המשיכו בפערי איבזור גדולים וכן גם פער כואב במחיר. אולם, דווקא האופניים היקרים יותר הפגינו לצד יתרונות, גם התנהגות של קטר ובעיה אמיתית של אחיזה של הגלגל הקדמי את הקרקע. כך שגם אם הייתי ברגיל מעקם את אפי לנוכח נימוסי הפיתולים של הספשלייזד הרי שביחס לאותו זוג שני (ויקר) הם התנהגו למופת.
כניסה
העולם של אופני-הרים עם גלגלי 29 אינץ' מתאפיין לא רק במרחק שהגלגלים עוברים עם כל סיבוב אלא גם בפסיעת המחיר המשמעותית מעלה רק בשל העובדה שהדגם הנ"ל נועל נעליים גדולות יותר. ראינו את זה במבחן ל"פלט" לפני חודשיים וגם הדגם הזה, ממותג "עממי" יותר, עולה כמעט 5000 שקלים. וזה מעצבן כי רמת האיבזור אינה יותר מבסיסית. מעצורי דיסק מכאניים 5-BB מאוויד, מזלג רוקשוק דארט עם 80 מ"מ מהלך. מעביר אחורי סראם 5-X וקדמי שימאנו אלטוס מפוקדי 4-X. חלקים כמו כידון, סטם ועמוד מושב חסרי שם לחלוטין ויתר החלקים נושאים בגאון את השם או הלוגו של ספשלייזד.
השלדה עשויה "בסדר" לא יותר מזה. עם איכות עיבוד מתכת טוב למדי. מעבר פרופילים וחיבורים נקיים יוצרים את שלדת M4 הקומפקטית. ניתוב הכבלים לא נושא בשורה כששניים מהם עוברים ממש מתחת לשלדה והם חשופים לגמרי לפגיעה מכאנית או קורוזיה. הגימור טוב ברוב הפינות ואני חייב להסתייג מהמדבקות דמויות הסימרור התעופתי – ממש לא קשור. אי שם מתחת מתנוססת בגאון מדבקה שהעלתה חיוך של שחצנות Handmade in China"". זה חידוש!
בין העצים
אופני 29 אינץ' לא ממש מצטיינים בסינגלים – זאת כל זב חוטם יודע. אולם סינגל חרובית, אשר חשף מייד את החסרונות הבולטים של הזוג השני שהיה עימנו, גילה שגלגלי 29' הם לא בהכרח חיסרון – בתנאי שזוויות השלדה משאירות לך מעט היגוי. כאן הספשלייזד הפתיעו. הם השאירו מספיק יכולת תימרון כדי להשתחל בקצב מהיר בין העצים, המעצורים המכאניים הפתיעו מאוד לטובה – אחרי הרצה קצרה – עם מודולציה מדויקת ועוצמת בלימה טובה. מכשולים מסולעים ומדרגות (בטיפוס או מורד) לא ממש מטרידות את האופניים האלו אשר מטבעם מעדיפים מכשולים אנכיים על פני האופקיים. דווקא מזלג ה"דארט" הצנוע הפגין כאן יכולת טובה מאוד – אחרי כיוון עדין – והפתיע מאד לטובה. אני יכול מעט לקטר על "חורים" ביחסי ההעברה – אבל זה הכל בערך. מי שיבחר לרכב ללא קליטים עשוי להיתקל בתופעה שבה הגלגל הקדמי נוגע בנעל כשזה מוטה. קליטים יפתרו את אי-הנעימות הזו ברגע. בסופם של עשרים פלוס הקילומטרים שבילינו בחרובית אפשר לסכם את הפרק הזה בכך שלא מאוד סבלנו על אוכף הרוקהופר 29' (בניגוד לזוג הנוסף שהיה עימנו אשר הפיק קללות בכל פניה בערך), ובהחלט ניתן להכניס את השורה של "סינגלים" לתפריט של ה-29' האלו.
מבחן אופניים: ספשלייזד רוקהופר קומפ M4 29
צילום: ניצן אביבי
שבילים
שבילים פתוחים ("לבנים" בסלנג) הם הממלכה של גדולי הרגליים. וגם במקרה דנן חשו האופנים האלו בבית בשבילים הפתוחים והמהירים. למרות הבסיסיות של מערכות ההילוכים העסק תיפקד יפה אחרי מאמץ לכוון הכל כראוי. גילינו אמנם קושי מסוים של המעביר הקדמי לדלג שן תחת-עומס ולא אהבנו את התחושה הפריכה של מעבירי ההילוכים הפלסטיים. מצד שני, כל מה שקשור לעבודה בשבילים פתוחים האופניים תפקדו מצוין. המעצורים הלכו וקנו להם מעריצים ככל שנקפו הקילומטרים. הם לא התקשו להתמודד עם בלימה ממושכת מאוד במורד תלול מאוד וקמצן אחיזה (במורד התלול מהר חירן אם זה מעניין). מפגינים שוב את המודולציה הנהדרת שלהם. במהירות גבוהה השלדה יציבה מאוד ונוסכת בטחון והמזלג סופג יפה מה שלא הצלחתי להרים את הגלגל מעליו. הם יפסידו מול אופניים עם מתלה אחורי בשבילים מסולעים ומהירים מאוד שם המתלה בכל זאת יהיה עדיף על גלגל גדל-קוטר. שאר הזמן פשוט נורא נהניתי.
על הגגון
הרוקהופר 29' עיצבנו אותי בגלל תג המחיר שבעיניי אינו מוצדק. וזו "פרמיה" שחוזרת על עצמה בכל פעם שמדובר על גלגלי 29' ולא משנה מאיזה מותג אלו מגיעים. אם לרגע נתייחס לאופניים גופא, נגלה שילדה חביבה מאוד עשויה טוב אבל לא מצוין, שמציעה גיאומטריה יעילה (על 29') אשר מתגברת במידה מסוימת על הנטיה לתת-היגוי עם האופנים הגדולים האלו. המזלג הקדמי יעיל במפתיע ומאפשר כיוון עומס ראשוני, כיווץ החזרה ונעילה. רמת האיבזור היא בסיסית מאוד – אולי הבסיסית ביותר – וזה נכון מהמעבירים ועד לכידון. ובכל זאת נוע ינועו! הרוקהופר יכולים בהחלט להיות כרטיס הכניסה שלכם לעולם ה-29' ושילדתם יכולה להיות בסיס טוב – ולא יקר מדי – לסינגל ספיד או לשידרוג מערכות בהמשך.