לאחר שנים של ציפייה והבטחות, מודיעה הסדנה הגרמנית הקטנה וורמוט (Vermot) כי פרויקט הווריטאס המובטח (Veritas) יוצא לדרך. מדובר במכונית-על קיצונית וייחודית – ודי להעיף בה מבט חפוז להבין במה מדובר... – אבל לפני שניגש אליה, נדרש הסבר מקדים קצר.
ווריטאס הוא שם וותיק מאוד ומוכר סביב לנורבורגרינג המפורסם בגרמניה ובסצנת המרוצים הגרמנית (בעיקר) מאז שנות ה-50'. ב-1949 בנו שלושה שותפים מכונית מרוץ ראשונה שהתבססה על הב.מ.וו 328 המיתולוגית מלפני המלחמה. כבר במירוצה הראשון השיגה המכונית ניצחון מרשים אל מול 300,000 צופים ב'רינג' ותוך שנים ספורות – עד להפסקת פעילות החברה – זכו מכוניות ווריטאס (לרוב מבוססות ב.מ.וו) בלא פחות מב-29 ניצחונות במרוצים וב-13 אליפויות גרמניה, כאשר בינתיים הועבר הייצור עצמו לסדנה בסמוך לרינג. הסדנה הקטנה אף רשמה לזכותה את ייצור מכונית הפורמולה 1 הגרמנית הראשונה בהיסטוריה (לפני מלחה"ע ה-2 לא היתה קיימת ליגה כזו) כאשר ב-1951 ניצחה ווריטאס את מרוץ הפורמולה 1 של שוויץ.



כבר ב-2001 הציגה חברה גרמנית קטנה בשם Vermot את הקונספט הרדיקאלי Veritas RS3 עם יומרה להחיות את השם המפואר מן העבר; בדומה להשראות העבר מן המסלול כך התאפיינה גם הווריטאס המחודשת בכיסוי למושב הנוסע בסגנון מכוניות המרוץ דאז (מה שהופך אותה לחד-מושבית או 1+1), היעדר שמשה ראויה לשמה בחזית ו...גובה של פחות ממטר.
לפי דרישות המסורת גם כאן התבססה הטכנולוגיה על מדפי חברת ב.מ.וו כאשר כיחידת כוח פיאר את ה-RS3 מנוע ה-V12 בנפח 6.0 ליטר עם הספק מתוגבר של 670 כוח-סוס.
כדרכם של רוב הקונספטים המלהיבים בכך זה פחות או יותר הסתיים, עם הבטחות לפיתוח עתידי, "או-טו-טו השקה והנה, כבר התקבלו 12 הזמנות"...

לא ברור מה קרה אצל אנשי הסדנה הגרמנית הזעירה מאז, אך חדי העין אולי הבחינו בידיעה קטנה שרצה בכמה אתרים ברשת בתחילת השנה שעברה לפיה תוך זמן קצר יבשיל הקונספט לכדי ייצור וכי אנשי הסדנה החלו בסדרת ניסויים מסכמת אינטנסיבית של היצירה הרדיקאלית. במאי 2008 אף צולם אב-טיפוס במהלך ניסויי נסיעה במהירות גבוהה ברינג וחובבי האקזוטיות החלו להזיע קלות בקצות האצבעות ובמקביל לפתח ציפיות. לקראת סוף 2008 שחררה הסדנה מפרט ראשון: קודם כל השם שונה מ-RS3 ל-RS III, משום מה. מנוע ה-V12 המיועד כבר הזדקן מאז הושק הקונספט ואת מקומו תופס V10 בנפח 5.0 ליטר מה-M5 שמציע כאן 600 כוח-סוס (בהשוואה ל-507 המקוריים). באמצע עוד היה ניסיון להשתמש במנוע ה-V8 מה-M3 שגם הוא נזנח.
מעבר לקווי העיצוב הרדיקאליים, הממדים החיצוניים בהחלט מעניינים: האורך הוא 468 ס"מ, הרוחב מעל ל-2.0 מטר והגובה – 97 ס"מ בלבד... אם נוסיף לכך היעדר שמשה קדמית ראויה לשמה ושהנקודה הגבוהה ביותר ברכב היא קצה קשת ההגנה מאחורי ראש הנהג, קיבלנו גרסה מכאנית לדג מנטה-ריי על סטרואידים.

ויש סטרואידים; ההספק לבטח מגחך לנוכח משקל הרכב: 1,080 ק"ג בלבד. מעמידה ל-100 מצהירים בסדנה על כ-3.0 שניות ומהירות מרבית של 350 קמ"ש! לא ממש ברור לנו איך התחושה של רוח כזו בפנים, אבל זה לבטח לא משעמם. הכוח מועבר אל הגלגלים האחוריים באמצעות גיר אוטומטי עם 7 מהירויות או ידני עם 6 הילוכים.
למראה המדהים כמובן כיסוי טכנולוגי ו'חומרי', תרתי משמע; הגוף עשוי קרבון והוא מולבש על שלדת מסבך צינורות קלה וקשיחה ממנה תלויים 4 מתלים נפרדים שבקצותיהם צמיגים במידה 325/25-22 מאחור ו-255/30-22 מלפנים. על הבלימה אחראיים דיסקים קרמיים עם 6 בוכנות לקליפר בקוטר 380 מ"מ מלפנים ועם 4 בוכנות לקליפר ובקוטר 355 מ"מ מאחור.
לטובת שימושים מחוץ למסלול האזורי מוצעות בכל זאת מערכות ABS ו-ESP, אך כמובן שניתן לנתקן בלחיצת כפתור.

החבר'ה ב-Vermot כנראה רציניים ויחד עם ההודעה על תחילת השיווק – ועל הכוונה לייצר 50 יחידות בסה"כ – נמסר כי 8 מכוניות כבר נמכרו ללקוחות מאוסטרליה, מונאקו ואנגליה, כאשר המסירה בפועל תחל תוך כחודשיים, בינואר 2010. בווריטאס מצהירים כי למעלה מ-100 מתעניינים כבר רשומים בספרי ההזמנות שלה. על כל מכונית עובדים 15 איש ואישה במשך חודשיים כאשר 3 מכוניות מיוצרות במקביל. יחד זה נותן ייצור מרבי של 18 מכוניות בשנה. אה, כן: כמה?
טוב ששאלתם; 345,000 יורו כהתחלה. לא מעט עבור מכונית שאין לה אפילו ווישרים...