פיג'ו 207 אקונומיק. לא תגיעלעתים קרובות יוצא שאנחנו, הישראלים, יודעים יותר טוב מכולם. זה פשוט כך, עובדתית. אז מה אם 150 מדינות בעולם וביניהן כל מדינות המערב חושבות שהתחממות גלובלית בגלל אפקט החממה היא הבעיה מס' 1 בעולם, ואז מה אם ישראל חתומה על אמנה להפחתת פליטת הגורם שנחשב לעיקרי בענין הזה של אפקט החממה, CO2? אז מה אם כל היצרנים משקיעים את מרצם ומשאביהם בכיוון של הפחתת CO2 (ובדרך מרוויחים גם הפחתת ניצול משאבי דלק-מאובנים של כדור הארץ, ההולכים ומדלדלים)?
בשבוע שעבר הציגה מרצדס בגאווה את הדור החדש של סמארט-דיזל. לאלו מכם שאינם בענינים (ובינינו, מדוע שתהיו?), מדובר במכונית הסדרתית עם פליטת CO2 הנמוכה בעולם: רק 88 גרם לק"מ (וגם צריכת דלק ממוצעת של 29.4 ק"מ/ל'). ובכן הסמארט-בולעת-הסולר מקבלת עכשיו תוספת של 21% להספקה, בלי לשלם על כך בתוספת של צריכת דלק או בפליטת CO2 מוגברת.
צעד קטן לאדם, צעד קטן לעולם הרכב. הנקודה איננה שעכשיו מוציא המנוע 54 כ"ס במקום 44 או מה שזה לא יהיה.
הנקודה היא שמרצדס השקיעה בפיתוח המנוע הזה, כי זה כיוון פיתוח שתואם את המגמה הכללית בעולם הרכב ואת הדרישות שמציבות מדינות השוק האירופי כלפי היצרנים – דהיינו, הפחתה כללית של פליטת CO2, מה שאומר דגש על מנועים קטנים, חסכוניים ויעילים. במקרה זה, הפיתוח לא נועד להשיג פליטת CO2 נמוכה יותר – גם כך מדובר בשיאנית עולמית – אלא לשפר את הקיים, ולהפוך בכך את המכונית לאטרקטיבית לקהל פוטנציאלי רחב יותר. פשוט שווה למרצדס להשקיע במנוע דיזל קטן. זמן קצר לפני כן בישרה לנו מרצדס, למשל, על מנוע דיזל קטן וחסכוני עבור ה-E-קלאס. כן, גם במכונית-סלון שכזו מרצדס לא מתביישת לדבר על חסכון וצמצום פליטת CO2. מדובר במנוע 2.1 ל' שמשמש בלא מעט מדגמי הקונצרן, אך בגרסה נקיה וחסכונית במיוחד שמפיקה 136 כ"ס, צורכת קרוב ל-20 ק"מ לליטר ופולטת 137-145 גרם CO2 לק"מ. פחות מרוב מכוניות סופרמיני הנמכרות בישראל.
כמעט כל יצרן אירופי המכבד את עצמו מציע למכירה גרסה "ירוקה" (או חסכונית) מיוחדת. הן מזוהות על ידי הסימון e, או eco, או שילוב כזה או אחר של המלים Blue (למה דווקא כחול, למה? לא יותר הגיוני ירוק?) ו-Efficency. המכנה המשותף: לכולם: שילוב של כל מיני אמצעים כגון תוספות אווירודינמיות, צמיגים בעלי התנגדות מופחתת לגלגול וכן הלאה – ומנוע חסכוני ונקי במיוחד. דיזל. תמיד דיזל. רק בשבוע שעבר הכריזה פיז'ו בגאווה על תחילת שיווק של גרסת Economique ל-207. היא מצויידת במנוע דיזל 1.6 ל' עם 90 כ"ס שזכה לתוכנת ניהול מנוע מיוחדת, וגרסה זו מקבלת גם תיבת הילוכים עם יחסים ארוכים מהרגיל, מיתלים מונמכים, צמיגים נמוכי-התנגדות כאמור, ולטיפול אווירודינמי מקיף שהוריד את מקדם הגרר לערך מרשים של 0.274 בלבד. הנתון בו מנופפת פיז'ו בגאווה הוא פליטת CO2 נמוכה במיוחד של 99 גרם לק"מ. שזה נמוך יותר מכל מכונית הנמכרת כיום בישראל, כולל היברידיות. צריכת הדלק? 26.3 ק"מ/ל'.
מדוע החליטה פיז'ו להציע גרסה חסכונית שכזו דווקא עם מנוע דיזל? כי היא יודעת שאין כל סיכוי להגיע לערכי צריכת דלק ופליטת CO2 שכאלו עם מנוע בנזין, חד וחלק. כי דיזל זה הכיוון כאשר מדברים אקולוגיה. מאותה סיבה הכריזה אודי לא מכבר על גרסה חדשה ל-A3, עם מנועה דיזל החדש של הקונצרן בנפח 1.6 ל'. עם תפוקה של 105 כ"ס, המנוע מגיע עם פונקציית דימום-התנעה אוטומטית, שימוש באנרגית הבלימה לטעינת המצבר וכן הלאה. ה-A3 TDIe, הגרסה הירוקה-חסכונית (וידנית, כדאי אולי להדגיש) שעד עתה צוידה במנוע ה-1.9 ל' הישן, נעזרת במנוע החדש כדי להשיג צריכת דלק של כמעט 25 ק"מ לליטר, ופליטת CO2 של 109 גרם/ק"מ בלבד. רוצים עוד? גרסת-הדגל הירוקה של הפולו החדשה של פולקסווגן, הזוכה לכינוי "בלומושן" כמו כל שאר הגרסאות הירוקות של VW, מצויידת באותו מנוע 1.6 TDI כמו ה-A3, אך בגרסת הספק של 90 כ"ס. פליטת CO2 עומדת על 96 גרם/ק"מ. ובשנה הבאה יגיע מנוע חדש בנפח 1.2 ל' (דיזל, בטח דיזל) עם 30 ק"מ/ל' ופליטת CO2 של 87 ק"מ לליטר. פחות מהסמארט CDi המוזכרת מעלה.
המכנה המשותף לכל המכוניות הללו, למעט השימוש במנועי דיזל קטנים, הוא שאף אחת מהן לא תגיע לישראל. אנחנו יודעים יורת טוב ומבינים יותר. שיטת המיסוי הירוק שפותחה על ידי משרד האוצר חכמה יותר, ולכן השוק הישראלי הולך בניגוד למגמה של היצרנים, שבעצמם עוקבים אחר המגמה שנקבעה על ידי רוב מדינות העולם. דיזלים כאן מוקצים מחמת מיאוס, והחל מראישת אוגוסט, מועד יישום הרפורמה הירוקה – עוד יותר מבעבר. איזה כיף לדעת כמה כולנו נבונים, כולנו תלמידי חכמים. ואולי באמת הגיע הזמן להשמיע קריאת-שמע של שחרית למשרד האוצר, שיתעוררו?