שבוע אחרי הכרזת רשות המיסים על המיסוי הירוק – שבוע של מורט עצבים של הערכות ותהיות בנוגע למחירי מכוניות החדשות – מפרסמת הרשות את 'הציונים הירוקים' לכל כלי הרכב הנמכרים בישראל.

הציונים הירוקים נגזרים מנוסחה (מסובכת להפליא אודותיה הרחבנו בעבר) ובכללה: התחשבות ברמות השונות של זיהום אוויר הנפלטים מכלי רכב וקביעת גובה הזיכוי במס הקניה שינתן לכל רכב. וכפי שסיפרנו לכם בעבר, הזיכוי במס הקניה מגיע רק אחרי שאותו מס שהיה בדרכו למטה (במסגרת הרפורמה במיסי קניה שהחלה ב-2005), שינה כיוונו כדי להתייצב על 92%.
מן הראוי לציין כי נתוני פליטת המזהמים (הבסיס לחישוב בנוסחה) מתפרסמים בהתאם לדיווחי היבואנים על פי נתוני היצרן, בעת רישום הדגמים במשרד התחבורה. בנוסף, חלק מהנתונים עדיין נמצאים בבדיקה כך שעוד ייתכנו שינויים.

אז מה מגלה לנו הטבלה של רשות המסים: א. שכמעט וניתן לומר שבישראל מוצעים למכירה 1,527 דגמי רכב שונים (מספר כלי הרכב ברשימה של רשות המיסים). ב. כי רוב כלי הרכב בישראל יתייקרו. כך למשל דגמי הבסיסי של מאזדה6 והונדה אקורד לאחר קיזוז "הזיכוי הירוק" צפויים להתייקר בכ-10,000 שקלים כל אחד; דגמי הבסיס של שברולט מאליבו ופורד מונדיאו צפויים להתייקר עוד יותר וזאת לעומת דגמי הבסיס של סקודה סופרב שצפויים להתייקר בפחות. גם רוב המשפחתיות המוכרות והאהובות כל כך כדוגמת מאזדה3, פורד פוקוס, שברולט קרוז ואחרות צפויות להתייקר בכמה אלפי שקלים.

מבט נוסף בטבלה מגלה שגם רוב דגמי הדיזל צפויים להתייקר במלוא גובה התייקרות מס הקנייה, קרי 17%, וכמוהם כמעט כל דגמי ה-V6 הבנזיניים. מנגד הוזלות – של כמה אלפי שקלים – צפויות במכוניות סופר מיני ומיני היות "והזיכוי הירוק" (שנע בין 15,000-12,000 שקלים) עולה על שיעור גובה העלאת מס הקניה.

ובאופן כללי וכפי שפירסנו כאן בעבר, הרשימה של רשות המיסים מקנה יתרון למכוניות קטנות על פני מכוניות גדולות, מעדיפה מנועי בנזין על פני דיזל, ומחבבת יותר תיבות הילוכים ידנית מאשר אוטומטיות. האם הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי צפויים להשתנות עם כניסת הרפורמה לתוקף ב-1 באוגסט? ימים יגידו.